مجموعه بزرگی‎ از اسناد تصویری اهدایی که زیرکانه به فروش می‎رفت
12/05/1395 - 19:14
اقامه دعوای یک میلیارد دلاری یک عکاس معروف از سایت گِتی‌ایمیج
طبق گزارش‌های منتشر شده کارول های‌اسمیت، عکاس مشهور دنیا از شرکت Getty Images مبلغ یک میلیارد دلار ادعای خسارت کرده است. در این شکایت‌نامه آمده است سایت گِتی‌ایمیج با نقض قوانین حق نشر از 18755 عکس مستند آمریکای این هنرمند سوء‌استفاده مالی کرده است.

1606683296_1_0.gif

PDNPulse در ابتدا گزارش داده بود که های‎اسمیت 70 ساله شکایت خود را در تاریخ 25 جولای 2016 با این ادعا که سایت گِتی‌ایمیج بدون رضایت او برای استفاده از حق امتیاز عکس‎های او از دیگران پول می‎گرفته به دادگاه فدرال نیویورک ارسال کرده است.

های‎اسمیت سال‎های زیادی از عمر خود را صرف گرفتن عکس‎هایی از تمام ایالت‎های کشور آمریکا کرده است و اسناد تصویری بسیار بزرگی از اوایل قرن 21 را ثبت کرده است. چیزی که باعث این درگیری شده به احتمال زیاد ناشی از این حقیقت است که های‎اسمیت تمام زندگی خود را وقف تکمیل عکس‎های آرشیو کتابخانه کنگره آمریکا کرده بود که خود کتابخانه از آن به عنوان یکی از برجسته‎ترین اعمال سخاوتمندانه انجام گرفته در کل تاریخچه این کتابخانه یاد می‎کند.

عکس‎های این عکاس هنرمند در وب‎سایت این کتابخانه فهرست‌بندی شده است. های‎اسمیت می‎گوید او هرگز برای آثار خود قانون حق نشر وضع نکرده است و حالا به این موضوع پی برده که گِتی‌ایمیج برای عکس‎هایی که او در وب‎سایت شخصی خودش قرار داده از او طلب دریافت هزینه حق نشر می‎کند.

علاوه بر متهم کردن های‎اسمیت به نقض قانون حق نشر عکس‎های خودش، بر اساس گزارشات اعلام شده گِتی‌ایمیج همچنین تقاضانامه‎های مشابه‎ای را به افراد دیگری هم که از عکس‎های موجود در وب‎سایت شخصی های‎اسمیت استفاده کرده بودند نیز ارسال کرده است.

در این شکواییه آمده است: «به نظر می‎رسد مدعی علیه (گِتی‌ایمیج) از هدیه سخاوتمندانه خانوم های‎اسمیت به مردم آمریکا سوء استفاده مالی می‎کند، نه تنها از مردم برای استفاده از این آثار به طور غیر قانونی مبالغی برای حق استفاده دریافت می‎شده است، بلکه این شرکت به دروغ خود را به عنوان مالک انحصاری حق نشر این آثار نیز معرفی ‎کرده است.»

با وجودی که از لحاظ قانونی میزان سوء استفاده گِتی‌ایمیج در این پرونده 468,875,000 دلار محاسبه شده است، اما PDNPulse گزارش می‎دهد های‎اسمیت بر اساس شکایت‌نامه دیگری که یکی دیگر از عکاسان به نام دنیل مورل بر علیه گِتی‌ایمیج  تنظیم کرده بود، به دنبال یک میلیارد دلار غرامت است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟