یک دیش 500 متری که قرار است به دنبال نشانه‎هایی از حیات در کهکشان باشد
چین بزرگترین تلسکوپ تک دیافراگم جهان را ساخت!
طی 53 سال گذشته رصدخانه آرسیبو پورتوریکو برترين تلسکوپ رادیویی موجود بوده است. اما حالا اوضاع فرق کرده است. چین به تازگی ساخت و ساز تلسکوپ تک دیافراگم مدور پانصد متری خود را با نام FAST به اتمام رسانده است که 64 درصد بزرگ‌تر است. با این اوصاف این سازه بزرگ‌ترین تلسکوپ تک دیافراگمی‎ دنیا (در حال حاضر RATAN-600 روسیه بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی با دیافراگم مجزا است) محسوب می‎شود.

1606683296_1_0.gif

این تلسکوپ در یک منطقه روستایی واقع در استان گوئیژو قرار دارد و در یک دره محصور شده ساخته شده که برای تلسکوپ‎های رادیویی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اطمینان از این که هیچ اختلال مغناطيسی وجود نخواهد داشت، در حدود ۹ هزار نفر از سکنه منطقه خانه‎های خود را ترک و در شهرستان‎های مجاور اسکان داده شدند. موسسه خبری شین هوا گزارش داد به هر کدام از این خانواده‎ها 10,000 یوان (نزدیک 1500 دلار) به عنوان غرامت نیز پرداخت شده است، که چیزی در حدود یک سال حقوق در آن نواحی محسوب مي‎شود.

مطلب پیشنهادی

آتش‌بازی یک کهکشان جدید در عکس‌های تازه هابل
82 میلیون سال نوری فاصله با زمین

برخلاف رصدخانه آرسیبو پورتوریکو که از یک انحنای کروی ثابت برخوردار است، FAST قادر است به صورت یک آیینه سهموی تغییر شکل دهد. این کار به محققان اجازه می‎دهد به درجه بیشتری از انعطاف پذیری دسترسی داشته باشند. هر چند پهنای آن 500 متر است، اما اندازه موثر FAST یک دیش 300 متری است که می‎تواند هر چیزی را تا زاویه ±40 درجه از آسمان رصد کند و حساسیت آن ده برابر آرسیبو است.

FAST فعالیت خود را از پاییز امسال شروع خواهد کرد و وظیفه آن نقشه برداری هیدروژن خنثی در کهکشان راه شیری و سایر کهکشان‎ها و تشخیص تپ اخترها و امواج گرانشی و به دنبال آن نشانه‎هایی از حیات در سایر سیاره‎ها خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟