یک دوربين میکروسکوپی تراهرتز که می‎تواند داخل اجسام سخت را مشاهده کند
مشاهده درون میکروچیپ‌ست‎های خراب امکان‌پذیر شد
امواج تراهرتز یا به اختصار T-rays می‎توانند کارهای خارق‌العاده‎ای را انجام دهند. می‎توان آنها را برای اسکن تومورها به کار برد یا برای ساخت شبکه‎های بی‎سیم فوق سریع از آن استفاده کرد یا به وسیله آن داخل اجسام سخت را دید. اما اگر بخواهیم به آن به عنوان یک فناوری نگاه کنیم، دوربين‎های T-ray همیشه با محدودیت رزولشن مواجه بوده‎اند. البته این مشکل مربوط به گذشته است. محققان دانشگاه اکستر یک دوربين جدید تراهرتز را طراحی کرده‎اند که می‎تواند اجسام را در مقیاس میکروسکوپی مشاهده کند. آنها قصد دارند از این دوربين برای پیدا کردن نواقص موجود در میکروچیپ‎ها استفاده کنند.

1606683296_1_0.gif

این پیشرفت غیرمنتظره می‎تواند نقش به سزایی در پیشرفت فناوری تراهرتز ایفا کند. این امواج همیشه قادر بودند بدون صدمه زدن به اجسام سخت از بین آنها عبور کنند، به همین دلیل در دنیای هنر اغلب از آنها برای مشاهده سطوح آثار هنری فاخر استفاده ‎شده است، اما به دلیل محدودیت رزولشن در آن نمی‎شد از آنها برای تشخیص تراشه‎های کامپیوتری معیوب استفاده کرد.

سرپرست این پروژه، ریکو استنچیو می‎گوید گروه‌اش به طور موثری میزان رزولشن این فناوری را به دو برابر افزایش داده‎اند و در نمونه اولیه آن موفق شدند یک تصویر میکروسکوپی از مدار پنهان شده داخل یک ویفر سیلیکون ضخيم تهیه کنند. استنچیو می‎گوید: «با دستگاه ساخته شده توسط ما شما می‎توانید کیفیت میکروچیپ‎هایی را که زیر مواد نوری مات پنهان شده‎اند را آزمایش کنید، این کار به شما اجازه می‎دهد بدون اینکه نیازی به باز کردن یک تراشه داشته باشید، وضعیت سلامت یا شکستگی آن را بررسی کنید.»

این دوربين میکروسکوپیک T-ray در آینده ممکن است کاربردهای پزشکی نیز داشته باشد. استنچیو می‎گوید: «ما امیدواریم بتوانيم از این فناوری تصویربرداری برای تشخیص سرطان پوست نیز استفاده کنیم و با این رزولشن جدید بتوانيم آنها را قبل از رسیدن به اندازه‎های خطرناک پیدا کنیم.»

=========================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟