در سال 2015 نزدیک به 81 درصد اسمارت‌فون‌ها پذیرای اندروید بودند
بازار اسمارت‌فون‌ها در تسخیر اندروید
دنیای اسمارت‌فون‌ها شبیه نمونه دیگری نیست. اسمارت‌فون‌ها در اندازه‌ها و برندهای مختلف در دسترس کاربران قرار دارند. حجم بسیار بالای برنامه‌های کاربردی از یک طرف و دامنه گسترده فعالیت‌هایی که این دستگاه‌ها انجام می‌دهند در طرف دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا اسمارت‌فون‌ها تبدیل به یکی از ابزارهای کلیدی زندگی ما شوند؛ اما در میان سیستم‌عامل‌های همراه، اندروید هم‌چنان بدون رقیب است.

1606683296_1_0.gif

 مؤسسه تحقیقاتی IDC که همانند گارتنر در زمینه ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های دقیق مشهور است، اعلام کرده، میزان فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها در سال 2015 میلادی با شتاب کم‌تری همراه بوده و به رقم 9.8 درصد رسیده است؛ به‌طوری که بالغ بر 1.43 میلیارد عدد از این دستگاه‌ها تا پایان سال 2015 میلادی به فروش رفته است. سال 2015 اولین سالی بود که فروش اسمارت‌فون‌ها در یک وضعیت کاملا تک رقمی قرار گرفت. یکی از دلایل این کاهش فروش، به وضعیت بازار کشورهایی هم‌چون چین باز می‌گردد. مصرف‌کنندگان چینی در همان روزهای اولیه، جدیدترین نمونه‌های عرضه شده از اسمارت‌فون‌ها را خریداری کرده‌اند و اکنون در انتظار به‌روزرسانی آن هستند؛ به‌طوری که بازار اسمارت‌فون‌ها در چین، اکنون در وضعیت اشباع قرار دارد. در کنار چین، کاهش رشد اقتصادی آسیا/اقیانوسیه( به جزء ژاپن)، آمریکای لاتین و غرب اروپا نیز باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده‌اند. انتظار می‌رود این روند کند بودن رشد، در خلال سال‌های 2015 تا 2019 با شدت بیش‌تری همراه باشد؛ به‌طوری که بر روند پلتفرم‌هایی هم‌چون ویندوز فون نیز تأثیرگذار خواهد بود. در حالی که روند فروش اسمارت‌فون‌ها به آرامی دنبال خواهد شد؛ اما دنیای سیستم‌عامل‌های همراه، به شدت گرم و پر رقابت است. IDC در برآورد فصلی خود، نگاهی به بازار رقابتی سیستم‌عامل‌های همراه در آینده داشته است. این مؤسسه پیش‌بینی کرده است که تا ثانیه‌های آخر سال 2015 میلادی، نزدیک به 1.16 میلیارد دستگاه اندرویدی فروخته خواهد شد و در مقایسه با نمونه سال گذشته میلادی (2014)، یک رشد 9.5 درصدی را تجربه خواهد کرد؛ به‌طوری که سیستم‌عامل گوگل نزدیک به 81.2 درصد بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها را از آن خود خواهد کرد. اپل نزدیک به 226 میلیون آی‌فون (سیستم‌عامل iOS) را تا پایان سال 2015 میلادی خواهد فروخت؛ که این امر 15.8 درصد بازار اسمارت‌فون‌ها را در اختیار اپل قرار خواهد داد. در مقایسه با نمونه سال گذشته میلادی، این میزان فروش نشان از یک رشد 17.3 درصدی دارد؛ اما سؤال اصلی این است که آیا اپل این توانایی را دارد تا با عرضه آی‌فون 7 هم‌چنان این میزان را از آن خود کند یا خیر؟ IDC هم‌چنین پیش‌بینی کرده است میزان فروش ویندوزفون تا پایان سال 2015 به رقم 31.3 میلیون دستگاه می‌رسد؛ به‌طوری که سهم این سیستم‌عامل از بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها تنها 2.2 درصد خواهد بود که نشان‌دهنده یک رشد منفی 10.2 درصدی است. با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته از سوی مایکروسافت در ارتباط با سیستم‌عامل ویندوز 10، IDC انتظار ندارد، سهم مایکروسافت از بازار سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون‌ها در طول سال‌های آینده، رشد چشمگیری داشته باشد. با آن‌که مایکروسافت و نوکیا از استراتژی‌های خاصی در ارتباط با عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت تبعیت کردند؛ اما ویندوزفون باز هم یک رشد منفی را تجربه کرد. عدم وجود یک شریک قدرت‌مند در عرضه اسمارت‌فون‌ها و عدم وجود برنامه‌های اختصاصی متنوع در مقایسه با اندروید را می‌توان از جمله دلایل اصلی‌ این کاهش فروش دانست. این شرکت پژوهشی هم‌چنین تصمیم گرفته است همانند دیگر سازمان‌های فعال در زمینه پیش‌بینی دنیای فناوری، نیم نگاهی به سال 2019 میلادی نیز داشته باشد و برای چهار سال آینده، تخمین‌هایی را ارائه کند. بر اساس پیش‌بینی‌های IDC تا سال 2019 میلادی، نزدیک به 1.54 میلیارد دستگاه اندرویدی به مشتریان تحویل داده خواهد شد. به‌طوری که در مجموع 82.6 درصد بازار در دستان اندروید قرار خواهد گرفت. 
این روند رو به رشد در آن سال، به رقم 4.8 کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما طی چهار سال آینده، اندروید به‌طور میانگین از یک رشد ترکیبی 7.7 درصدی خوشنود خواهد بود. IDC پیش‌بینی کرده است، اپل سالیانه یک رشد مرکب 6.5 درصدی را تجربه کند. این میزان رشد باعث می‌شود تا اپل در سال 2019 در حدود 263.4 میلیون دستگاه آی‌فون را به فروش رسانده و مالک 14.1 درصد از سهام بازار اسمارت‌فون‌ها شود. در مدت زمان چهار سال آینده، اپل به‌طور میانگین یک رشد 3.1 درصدی را تجربه خواهد کرد. با فروش 43.6 میلیون دستگاه تا سال 2019 انتظار می‌رود، سهم ویندوزفون از بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها تنها 2.3 درصد باشد؛ اما هنوز هم طرفدارن سیستم‌عامل‌ همراه مایکروسافت باید امیدوار باشند؛ در حالی که این پلتفرم در پنج سال آینده یک رشد ترکیبی 4.5 درصد را تجربه خواهد کرد؛ اما ویندوزفون تا سال 2019 در مقایسه با iOS یا اندروید سالیانه یک رشد 11.4 درصدی را تجربه خواهد کرد؛ IDC پیش‌بینی کرده است تا سال 2019 میلادی نزدیک به 1.86 میلیارد اسمارت‌فون روانه بازار خواهد شد؛ به‌طوری که بازار اسمارت‌فون‌ها در خلال سال‌های 2015 تا 2019 میلادی، سالانه یک رشد 7.4 درصد را تجربه خواهد کرد؛ اما همواره به این نکته توجه داشته باشید که تا سال 2019 ممکن است این تخمین‌ها دست‌خوش تغییراتی شوند. عرضه یک ویژگی جدید یا حتی یک سیستم‌عامل جدید، ممکن است در چهار سال آینده این تخمین‌ها و معادلات را دستخوش تغییر کند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟