همگام‌سازی سوکت‌های پردازنده‌
AMD نسل چهارم چیپ‌ست‌های AM4‌ را عرضه می‌کند
اگرچه بیشتر کاربران، پردازنده‌های اینتل را برای کامپیوترهای دسکتاپ خود انتخاب می‌کنند؛ اما پلتفرم AMD همواره به عنوان راهکاری جایگزین و ارزان قیمت مورد توجه بوده است. شاید عرضه چیپ‌ست‌های متنوع از سوی AMD شعاع سازگاری و پیکربندی برخی از قطعات سخت‌افزاری را کاهش دهد؛ ولی تنوع چیپ‌ست‌ها باعث نشده که این شرکت تا از تولید پردازنده‌های متنوع، غافل شود. حالا و با ورود به سال 2016، AMD‌ از نقشه راه خود در عرضه نسل چهارم چیپ‌ست‌های AM4 برای یکپارچه‌سازی خبر داده است.

در سالیان گذشته، محصولات ای‌ام‌دی با سوکت‌های سه‌گانه به بازار مصرف عرضه شده‌اند؛ سوکت +AM3 پردازنده‌های قدرتمند فنوم 2 را پشتیبانی کرده و در نسخه‌های Black Edition از قابلیت افزایش ضریب مالتی‌پلیر و اورکلاک مناسبی برخوردارند. همچنین سوکت +FM2 که با پشتیبانی از APUهای این شرکت، برای کاربران خانگی، اداری و برخی از گروه‌های تجاری تولید شده‌ و سوکت AM1‌ که برای پردازنده‌های عمومی در نظر گرفته شده‌اند. اما طبق اعلام ای‌ام‌دی، نسل بعدی پردازنده‌های مجزا و با گرافیک مجتمع با هسته‌های Zen توسط یک چیپست واحد و سوکت AM4‌ حمایت شده و این تغییرات در تمامی پردازشگرهای آتی این شرکت اعمال خواهند شد.

به دنبال این تغییر در خطوط تولید، AMD در نظر دارد تا خنک‌کننده استوک پردازنده‌های دسکتاپ خود را که فاقد راندمان بودند را نیز بهینه‌سازی کرده و خنک‌کننده‌های مجهز به لوله‌های مسی (هیت‌پایپ) با کارآیی بیشتر را به همراه پردازنده‌هایش عرضه کند. با توجه به فناوری ساخت جدید و بازدهی که پردازنده‌های Zen ارائه خواهند کرد، به نظر می‌رسد که AMD‌ در تلاش است تا راهکار جایگزین و ارزان‌قیمت‌تری را نه در بازار پردازنده‌های حرفه‌ای نظیر Core i7، بلکه در سطح Core i5 به کاربران ارائه کند. برنامه‌ریزی ای‌ام‌دی به لحاظ زمانی هم زیرکانه است؛ زیرا زمانی که پردازنده‌های Zen در نیمه چهارم سال 2016 در اختیار فروشندگان و مشتریان قرار بگیرد، قیمت حافظه‌های DDR4 نیز متعادل‌تر شده و این می‌تواند زمینه را برای ورود قدرتمندانه پردازنده‌های Zen آماده کند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟