دانشمندان منتظر این تصاویر هستند
 عکس‌برداری 3200 مگاپیکسلی از فضا
اطلاعات خام و مختصری از مشخصات فنی این دوربین به دست آمده است اما با این دوربین ستاره‌شناسان می‌توانند نگاه دقیق‌تری به ابرنواخترها داشته باشند، شهاب‌های آسمانی تهدیدی برای زمین هستند را رصد کنند یا به بررسی ماده سیاه بپردازند.

1606683296_1_0.gif

وزارت انرژی ایالات‌ متحده موافقت اصولی خود را برای ساخت دوربین تلسکوپ ( Large Synoptic Survey Telescope (LSST که می‌تواند تصاویری با دقت 3200 مگاپیکسل – 3.2 گیگاپیکسل – را از جهان هستی تهیه کند، اعلام کرد. زمانی که این تلسکوپ در سال 2022 آماده بهره‌برداری شود می‌تواند باکیفیت‌ترین تصاویری که تاکنون از جهان هستی به دست آمده است را تهیه کند و از همین حالا دانشمندان منتظر هستند تا ببینند با اطلاعاتی که به‌واسطه این تصاویر به دست می‌آید چه فرضیه و تئوری‌هایی ارائه، تعدیل یا باطل می‌شود.

اطلاعات خام و مختصری از مشخصات فنی این دوربین به دست آمده است اما با این دوربین ستاره‌شناسان می‌توانند نگاه دقیق‌تری به ابرنواخترها داشته باشند، شهاب‌های آسمانی که تهدیدی برای زمین هستند را رصد کنند یا به بررسی ماده سیاه بپردازند. در حقیقت از این تلسکوپ برای همه این مقاصد استفاده خواهد شد و در نهایت این تلسکوپ سهم بسیار جدی در ایجاد نقشه پویای سه‌بعدی جهان هستی خواهد داشت. آینه اصلی آن که تحولی جدید در علم مهندسی هست دارای 8.4 متر پهنا است، ‌یک آینه 5 متری نیز به صورت یکپارچه در مرکز آن قرار دارد که این دو آینه باهم خود به‌تنهایی بزرگ‌ترین ابزارهای اپتیکی هستند که تاکنون ساخته شده‌اند.

برای داشتن آینه‌هایی بزرگ‌تر از این مقدار باید از آینه‌هایی بسیار کوچک‌تر استفاده می‌شد و آن‌ها را با دقت فراوان در کنار هم قرارداد مثل کاری که در تلسکوپ European Extremely Large Telescope انجام‌شده است.

سه آینه که با دقت بسیار زیادی ساخته شده‌اند نور را درون دوربین گیگاپیکسلی فوکوس می‌کنند که پیش از آنکه به رصدخانه کوه‌های Cerro Pachon در شیلی منتقل شوند در SLAC National Accelerator Laboratory کالیفرنیا ساخته شده است.
مسئله‌ای که در خصوص این تلسکوپ بسیار هیجان‌انگیزتر می‌نماید این است که این تلسکوپ می‌تواند به صورت زمان‌بندی شده از حرکات اجسام در فضا فیلم‌برداری کند. دوربین این تلسکوپ می‌تواند 800 شات پانوراما را در شب بگیرد که می‌تواند بینش جدیدی در خصوص رفتارهای ماده سیاه در جهان هستی را به دانشمندان و محققان ارائه کند. انرژی سیاه بخش عمده‌ای از جهان هستی را اشغال کرده است. ستاره شناسان می‌توانند با مشاهده حرکت کهکشان‌ها  یا گروهی از کهکشان‌ها، به بسیاری از حقایق در خصوص این پدیده از جمله مشخصات فیزیکی آن دست یابند. یک دستگاه خاص در SLAC National Accelerator Laboratory وظیفه صیقلی کردن آینه اصلی این تلسکوپ را بر عهده دارد.

اگر با افرادی که درگیر این پروژه هستند همراه شوید به خوبی متوجه هیجان آن‌ها در طول انجام مراحل مختلف پروژه خواهید شد. بنا بر اعلام سایت رسمی این پروژه بعد از بهره برداری موفقیت‌آمیز آن هر شخصی تنها با یک رایانه می‌تواند اجسام فضایی را با قدرت صد میلیون برابر یک چشم غیر مسلح مشاهده کند. در حقیقت تنها تصاویر این تلسکوپ نیستند که به صورت عمومی منتشر خواهند شد بلکه تمام اطلاعات نیز به صورت عمومی منتشر خواهند شد تا همگان بتوانند در پیشبرد اهداف این پروژه سهیم باشند.

حداقل فایده این کار این است که افراد غیرحرفه‌ای نیز فرصتی خواهند یافت تا با اطلاعات حقیقی ستاره‌شناسی مدتی درگیر باشند. البته هنوز راه زیادی تا پایان این پروژه باقی است. متصدیان این پروژه امیدوارند بتوانند تا پیش از پایان سال 2016 تمامی مشکلات و موانع ساخت دوربین را مرتفع کنند تا بتوانند به موقع تلسکوپ را برای بهره برداری آماده کنند.

با انتشار اطلاعات حاصل از این تلسکوپ به صورت عمومی این تلسکوپ حتماً یکی از معروف‌ترین تلسکوپ‌ها در میان ستاره‌شناسان غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟