موزیلا در سرزمین اپل
سرانجام فایرفاکس ویژه iOS  منتشر شد
موزیلا همواره سعی می‌کند، فایرفاکس را به مرورگر برتر بازار تبدیل کند. برای این منظور، همواره ابداعات و نوآوری‌های زیادی را در این مرورگر لحاظ می‌کند تا نظر مساعد عموم کاربران دنیای وب را به سمت این مرورگر جلب کند، اما جای خالی این مرورگر همواره در فروشگاه اپل کاملا محسوس بود. موزیلا سرانجام موفق شد از این سد عبور کرده و فایرفاکس را به سرزمین اپل وارد کند، ورود فایرفاکس به سرزمین اپل باعث می‌شود تا میزان نفوذ این مرورگر در پلتفرم‌های مختلف افزایش پیدا کند. عرضه فایرفاکس ویژه iOS نه تنها باعث می‌شود، کاربران iOS بتوانند از این مرورگر پر سرعت استفاده می‌کنند، بلکه بر روند رو به رشد تعداد کاربران فایرفاکس تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

همه ما با فایرفاکس در دنیای پلتفرم‌ ویندوز آشنایی داریم و تا قبل از ظهور کروم به جرأت می‌توانستیم ادعا کنیم فایرفاکس تنها مرورگر محبوب کاربران به شمار می‌رود. اما به نظر می‌رسد، هر چه به پایان سال جاری میلادی نزدیک می‌شویم، موزیلا سعی می‌کند همه ما را شگفت‌زده ‌کند. هنوز یک ماه از عرضه نسخه جدید فایرفاکس نگذشته است. موزیلا با عرضه نسخه 42 فایرفاکس سرانجام به وعده خود مبنی بر افزایش سطح امنیت کاربران جامع عمل پوشاند و ضمن افزودن ویژگی‌هایی همچون Tracking Protecting یکسری قابلیت‌های جانبی را در اختیار کاربران قرار داد.

مطلب پیشنهادی: فایرفاکس 42 با ویژگی‌های امنیتی برجسته منتشر شد

اما موزیلا دیروز به‌طور رسمی دسترسی کاربران دنیای اپل به مرورگر فایرفاکس را امکان‌پذیر ساخت. از این پس کاربران آی‌فون، آی‌پاد و آی‌پاد تاچ می‌توانند از مرورگر فایرفاکس استفاده کنند. البته شاید موزیلا کمی دیر به دنیای اپل وارد شد، اما این شرکت اپل را مقصر این ماجرا و انحصارگرایی در زمینه مجبور ساختن کاربران به استفاده از مرورگر سافاری می‌داند. موزیلا مدت‌ها قبل اعلام کرده بود تا اواخر سال جاری میلادی، نسخه نهایی فایرفاکس را در اختیار دارندگان سیستم‌عامل iOS قرار خواهد داد. نسخه آزمایشی این مرورگر در ماه سپتامبر در نیوزلند در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت و بعد از آن‌که باگ‌ها و ایرادات آن برطرف شد، اکنون به‌طور عمومی در اختیار کاربران iOS قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی: با این سه ویژگی فایرفاکس را بهترین مرورگر وب دنیا کنید!

شبیه به نسخه آندرویدی که بیش از سه سال است در فروشگاه Play Store قرار دارد، فایرفاکس ویژه iOS همراه با امکانات متنوعی نظیر حالت Private browsing و پشتیبانی از حساب کاربری فایرفاکس، در اختیار کاربران قرار دارد. کاربران با استفاده از این حساب کاربری توانایی انتقال بوک‌مارک‌ها، تاریخچه مرور وب، زبانه‌های باز و گذرواژه‌های ذخیره شده را به دستگاه‌های دیگر دارند. همچنین، ویژگی‌های بصری زبانه‌ها به کاربران این توانایی را می‌دهد تا به راحتی سایت‌هایی که در گذشته مورد بازید قرار داده‌اند را پیدا کنند. البته لازم به توضیح است، ورود فایرفاکس به دنیای اپل برای موزیلا کمی هزینه‌بر بوده است، به‌طوری که موزیلا مجبور شده است با شرایطی که اپل پیش روی این بنیاد قرار داد موافقت کند. به‌طور مثال فایرفاکس به جای آن‌که از موتور رندرینگ خودش موسوم به Gecko استفاده کند، مجبور شد از موتور رندرینگ WebKit استفاده کند. این مورتور رندرینگ در حال حاضر توسط مرورگرهای کروم و سافاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته فایرفاکس ویژه iOS با امکانات شاخص و قابل توجهی در اختیار کاربران iOS قرار نگرفته است، اما به هر ترتیب ورود فایرفاکس به دنیای اپل یک دستاورد بزرگ برای بنیاد موزیلا به شمار می‌رود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟