ادوبی سرانجام از برگ برنده جدید خود در حوزه هوش مصنوعی رونمایی کرد
نرم‌افزار فتوشاپ ادوبی یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارها در زمینه ویرایش تصاویر و افزودن جلوه‌های ویژه به تصاویر است. با این‌حال، گسترش روزافزون فناوری‌های هوشمند باعث شده است تا شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری به فکر افزودن این فناوری به محصولات خود باشند. در همین ارتباط، فوتوشاپ به‌تازگی از نرم‌افزار جدید خود که Generative Fill نام دارد، رونمایی کرد تا کاربران بتوانند در زمان کوتاهی از طریق ورودی‌های متنی دست به خلق یا حذف تصاویر بزنند یا حتی بخشی از یک تصویر را گسترش دهند. این ابزار بخشی از مجموعه هوش مصنوعی Firefly به‌شمار می‌رود که پیش‌تر به فوتوشاپ افزوده شده بود.

1606683296_1_0.gif

ادوبی در تاریخ 24 می 2023 میلادی اعلام کرد که قابلیت Generative Fill به‌شکل بتا در اختیار کاربران فتوشاپ قرار می‌گیرد و در نیمه دوم سال جاری میلادی به‌شکل پایدار در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. این ابزار قادر است درون لایه‌های مختلف یک تصویر در فتوشاپ به کار گرفته شود تا تصاویر طبیعی‌تر شوند.

به طور مثال، اگر در نظر داشته باشید قاب یک تصویر را گسترش دهید یا اشیای جدید برای آن خلق کنید، اگر بخواهید قاب تصویر را توسعه دهید و کادر ورودی متن را خالی بگذارید، نرم‌افزار خودش سعی می‌کند به ‌طور خودکار به تصویر محتوای مرتبط را اضافه کند.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی چه تاثیراتی بر اینترنت اشیاء دارد؟
کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه اینترنت اشیاء

نکته مهم در تلفیق قابلیت‌ها، این است که کاربران فتوشاپ قادر هستند با زبان طبیعی یا به عبارت دقیق‌تر همان زبانی که صحبت می‌کنند، تصویر یا شیء مدنظر خود را توصیف کنند. فتوشاپ برای اجرای دستورات کاربر بخشی از تصویر را برای فایرفلای ارسال می‌کند و در ادامه لایه‌ای جدید برای نمایش نتایج کار هوش مصنوعی تولید می‌شود.

ویژگی Generative Fill خود شامل مولفه کاربردی دیگری است که Content Credentials نام دارد و قبل از ‌اشتراک‌گذاری برچسبی را روی فایل‌ها درج می‌کند. این کار کمک می‌کند تا تصاویر واقعی از تصاویر غیر واقعی قابل تشخیص باشند و به این شکل کاربران قادر به انتشار محتواهای جعلی نباشند.

علاوه بر این، ادوبی این اطمینان خاطر را داده است که مدل هوش مصنوعی تولیدش است نتایج امنی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته این مسئله تا حدی تحت تاثیر اطلاعاتی است که این مدل با آن‌ها آموزش داده شده است، با این حال، ادوبی تدابیر اضافه‌تری را برای حفظ ایمنی در نظر گرفته است. به طور مثال، به کاربر اجازه نمی‌دهد برخی کلمات غیرمجاز را وارد کند.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی فراگیرتر از همیشه
ChatGPT، چگونه می‌تواند تاریخ‌ساز شود

اشلی استیل، معاون ارشد واحد دیجیتال مدیا ادوبی در این ارتباط می‌گوید: «Generative Fill سرعت و سهولت استفاده از هوش مصنوعی مولد را با قدرت و دقت فتوشاپ ترکیب می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند و از آن‌ها در کاربردهای تجاری یا شخصی استفاده کنند».

Generative Fill چیست؟

Generative Fill، به عنوان یک ابزار عادی در فوتوشاپ در لایه‌های جداگانه در یک فایل تصویری فوتوشاپ کار می‌کند. اگر از قابلیت فوق برای گسترش مرزهای یک تصویر که به عنوان ابزار outpainting نیز شناخته می‌شود یا تولید اشیاء جدید استفاده کنید سه گزینه برای انتخاب در اختیارتان قرار می‌گیرد. هنگام استفاده از آن در ارتباط با عملیات outpainting کاربران می‌توانند فیلد مربوط به دستور را خالی بگذارند تا ابزار هوشمند سعی ‌کند تصویر را گسترش دهد، اما در صورت مشخص کردن جهت، عملکرد آن بهتر خواهد کرد. عملکرد این ابزار شبیه به ویژگی Content-Aware Fill است که فتوشاپ به آن تجهیز شده، اما بخش عمده‌ای از کارها را به کاربران محول می‌کند. مطابق با تصاویری که از ویژگی Generative Fill منتشر شده است، در حال حاضر، این ویژگی  چشمگیر است، اما نواقصی نیز دارد. برخی از اشیای ساخته شدهه مثل ماشین‌ها و چاله‌های آب، در تصویر جلوه طبیعی ندارند، با این حال، نحوه گسترش پس‌زمینه‌ها و پر شدن فضاهای خالی قابل تامل است. در برخی از نمونه‌ها، حتی با ویژگی‌هایی مانند تقلید از منابع نور و انعکاس بخش‌های موجود از یک تصویر کامل می‌شوند.

این ویژگی‌ها برای سازندگان آشنا با ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی شگفت‌انگیز نیست، اما مثل همیشه ادغام این فناوری در ویژگی‌های کاربردی فوتوشاپ باعث می‌شود تا مخاطبان بیشتری بتوانند به شکل ساده از آن استفاده کنند.

فارغ از عملکرد آن، یکی دیگر از عناصر مهم Firefly داده‌های آموزشی هستند. ادوبی اعلام کرده است که این مدل فقط بر روی محتوایی مانند تصاویر Adobe Stock، محتوای دارای مجوز آشکار و محتوای بدون هیچ گونه محدودیت حق چاپ که شرکت حق استفاده از آن را دارد، آموزش داده می‌شود.

به لحاظ تئوری، یعنی تمام موارد ایجاد شده با استفاده از Generative Fill، در مقایسه با مدل‌های هوش مصنوعی که توضیحی درباره داده‌های آموزشی خود ارائه نمی‌کنند، برای استفاده تجاری امنیت بیشتری خواهند داشت. به بیان دقیق‌تر، شرکت‌ها دغدغه‌ای از بابت شکایت در ارتباط با نقص قانون کپی رایت نخواهند داشت. این موضوع به احتمال زیاد برای تولید‌کنندگان آثار و نهادهای محتاط در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به دلیل ترس از عواقب قانونی احتمالی آن تسلی بخش است.

علاوه بر این، Generative Fill برای افزایش اعتبار محتوا از مکانیزم برچسب‌گذاری محتوا برای اتصال داده‌های اختصاصی قبل از اشتراک‌ آنلاین به تصاویر، پشتیبانی می‌کند و به مخاطبان در مورد ایجاد یا ویرایش محتوا با استفاده از هوش مصنوعی اطلاع می‌دهد. اعتبار محتوای یک تصویر را می‌توان با مراجعه به verify.contentauthenticity.org و مشاهده یک نمای کلی از اطلاعات آن بررسی کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟