یکی بخر 16 تا ببر
16 دوربین با لنزهای مختلف در یک بدنه + گالری عکس
این روزها وقتی صحبت از طراحی دوربين باشد، به ندرت پیش می‎آید که شما با محصولی مواجه شوید که تغییری اساسی با سایر محصولات داشته باشد. تغییر و تحولات انجام گرفته در طراحی دوربين‎ها معمولا داخلی است و به چند چیز کوچک خلاصه می‎شود: یکی مگاپیکسل بیشتری دارد و دیگری از یک منظره‌یاب بهتر برخوردار است. اما وقتی صحبت از ظاهر بیرونی باشد، اکثر آنها از یک ایده مشخص پیروی می‎کنند: همگی مستطیلی شکل هستند و چند دکمه، یک صفحه نمایش و یک لنز دارند. اما چطور می‎شود دوربینی ساخت که از همه جهات (هم داخلی و هم بیرونی) با سایر دوربين‎ها متفاوت باشد؟ برای این کار شما باید 16 دوربین را در یک بدنه تعبیه ‎کنید.

1606683296_1_0.gif

این همان کاری است که شرکتی به نام لایت در یک دوربين جدید به نام L16 انجام داده است. در نگاهی سطحی به این دوربين شما تفاوت چندانی در آن احساس نمی‎کنید، L16 هم از یک قاب مشکی مستطيل با یک دکمه نقره‎ای تشکیل شده است. اما وقتی بیشتر به آن دقت می‎کنید متوجه 16 (البته اگر سنسور مادون قرمز را هم حساب کنیم 17)  دایره مختلف روی سطح آن خواهید شد، تفاوتی که L16 را به یک فناوری عجيب و غریب تبدیل کرده است.

شرکت لایت در دنیای عکس‎برداری از مزیتی بهره می‎برد که موسس آن راجیو لارویا به آن لقب انقلاب خاموش داده است. به لطف نیاز به قرار  دادن  دوربين‎های با کیفیت‎تر در تلفن‎های هوشمند، فرآيند ساخت ماژول‎های دوربين و لنزهای پلاستیکی کوچک‎تر و با کیفیت‎تر انجام می‎شود و شما به کمک کمی‎ محاسبات عکاسی و گردآوری همه اینها در یک مکان، می‎توانید چیزی شبیه به L16 را بسازید. لایت این دوربين را جایگزین یک DSLR می‎داند، چیزی که شما می‎توانید به راحتی در گوشه کیف خود قرار داده و از زحمت حمل تجهيزات و لنزهای اضافی رها شوید.

پشت هر یک از این لنزهای پلاستیکی یک دوربين 13 مگاپیکسلی قرار گرفته است که هر کدام به سه فاصله کانونی مختلف دسته بندی شده است. در این دوربين پنج ماژول 35 میلی متری، پنج ماژول 70 میلی متری، و شش ماژول 150 میلی متری وجود دارد. برای جا دادن همه آنها در کنار هم، ماژول‎های بزرگتر 70 و 150 میلی متری از چیزی به نام اپتیک تاشو استفاده می‎کنند، به این شكل که یک آیینه رو به بیرون قرار دارد و اوپتیک‎ها و سنسورها به سمتی که شما عکس‎برداری می‎کنید به صورت عمود قرار گرفته‎اند. در قسمت پشت L16 یک صفحه نمایش لمسی 5 اینچی قرار دارد که به وسیله آن شما تمام تنظیمات و کنترل‎ها را مثل بزرگنمایی و فوکوس انجام می‎دهید.

تنها ظاهر L16 نیست که با سایر دوربين‎ها تفاوت دارد، داخل این دوربين نیز به شیوه کاملا متفاوتی عمل می‎کند. به کارگیری دوربين‎های مختلف در L16 به کاربران این امکان را می‎دهد تا به کمک لنزهای 35 تا 150 میلی متری یک قابلیت بزرگنمایی موثر را تجربه کنند. L16 همچین می‎تواند اطلاعات مربوط به تمام تصاویر را گرفته و با انجام یکسری محاسبات آنها را به یک تصویر با رزولشن بسیار بالای 52 مگاپیکسلی تبدیل کند. لایت می‎گوید دستیابی به چنین سیستم محاسبات عکس‎برداری همچنین می‎تواند باعث تولید عکس‎های بهتر در محیط‎های کم نور و کاهش قابل توجه نویز در این عکس‎ها شود، دو مشکلی که همیشه در دنیای عکاسی دیجیتال وجود داشته است.

در چند عکس گرفته شده با نمونه اولیه این دوربين، اگر چه این تصاویر به کیفیت دوربين Canon 5D Mark III نیست، اما در نمایش جزئیات تقريبا با آن برابری می‎کند. اما در مقايسه با عکس‎های گرفته شده با آی‎فون 6 همانگونه که انتظار می‎رفت کیفیت عکس‎های L16 به مراتب بهتر بود.

شرکت لایت پیش فروش این دوربين را با قیمت 1299 دلار آغاز کرده است و بعد از تاریخ ششم نوامبر قیمت آن به 1699 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. چنین قیمتی نسبتا بالا و هم رده با دوربين Lytro Illum که سال گذشته عرضه شد است. حرفه‎ای‎هایی که از عهده پرداخت چنین هزینه‎ای برمی‎آیند احتمالا ترجیح خواهند داد این هزینه را صرف ارتقای تجهيزات فعلی خود کنند. از طرفی پرداخت این هزینه برای ارضای حس کنجکاوی نیز بسیار بالا است و با این اوصاف بعید به نظر می‎رسد که شرکت لایت بتواند بیشتر از چند هزار دستگاه از L16 را توليد کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟