سرانجام Alexa و داستان رتبه‌بندی سایت‌ها به ایستگاه آخر رسید!
وب‌سایت الکسا بالغ بر 20 سال وظیفه تحلیل ترافیک وب‌سایت‌ها را بر عهده داشت و یکی از بحث‌برانگیزترین سرویس‌هایی که ارایه می‌کرد، Alexa Rank نام داشت که برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌های محبوب بر مبنای محتوا، کشور و قاره کار می‌کرد. اطلاعاتی که توسط این سرویس ارایه می‌شود توسط منابع مختلف و حتا وب‌سایت‌هایی مثل دانشنامه عمومی ویکی‌پدیا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

1606683296_1_0.gif

شروع کار

سایت الکسا در سال 1996 توسط دو کارآفرین حوزه وب، به نام‌های بروستر کیل و بروس گلیت راه‌اندازی شد. این وب‌سایت محبوب در سال 1999 به ارزش 250 میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد که این شرکت عملکردهای الکسا را گسترش داد و آن‌را به یک موتور جست‌وجوی هوشمند تبدیل کرد. با این‌حال، بعدها در سال 2008 به دلیل ایجاد مشکلاتی، این سایت موتور جست‌وجوی خود را متوقف کرد و از آن زمان به‌طور تخصصی به رتبه‌بندی سایت‌های پربازدید و تحلیل آن‌ها پرداخت.

بیانیه رسمی

در بیانیه‌ای که در سایت الکسا صبح دیروز (18 آذر) منتشر شد، این‌گونه آمده است: «بیست و پنج سال پیش، سایت الکسا را ​​تأسیس کردیم. پس از دو دهه کمک به شما برای یافتن و دسترسی به بهترین منابع دیجیتالی، تصمیم دشواری گرفتیم که Alexa.com را در 1 می 2022 بازنشسته کنیم. از این‌که ما را در طول 25 سال به منبعی برای تحقیق محتواهای دیجیتالی و بسیاری از خدمات دیگر انتخاب کرده‌اید از شما متشکریم و به آن افتخار می‌کنیم.»

پایان دو دهه کابوس برای وب‌مسترها

اگر پای درد دل وب‌مسترها و مدیران سایت‌ها بنشینید همگی از پرداخت‌های کلان به افراد سئوکار و کم توجهی سایت‌های تبلیغ‌دهنده به آن‌ها به دلیل رتبه پایین گلایه داشتند، زیرا ملاک عمل بیشتر ناشران تبلیغات رتبه‌ای بود که سایت‌ها در اختیار داشتند. جالب آن‌که در بیشتر موارد رتبه‌بندی الکسا متفاوت از گوگل آنالیتیکس بود و بازهم این الکسا بود که مورد توجه بخش‌های بازرگانی سایت‌ها قرار داشت. با این‌حال، صبح دیروز 18 آذرماه 1400، گروه پشتیبانی الکسا در خبری رسمی اعلام کرد بر مبنای جمع‌بندی مدیران ارشد این مجموعه، فعالیت وب‌سایت از تاریخ 8 دسامبر 2021 متوقف شده، اما پشتیبانی از کاربران و شرکت‌هایی که مبالغ عضویت را پراخت کرده‌اند تا ماه می سال 2022 مصادف با اردیبهشت ماه 1401 ادامه پیدا می‌کند و پس از این تاریخ برای همیشه بازنشسته می‌شود.

همان‌گونه که اشاره کردیم، خدمات رتبه‌بندی الکسا ترکیبی از جاذبه و دافعه بود. البته این وضعیت با توجه به اهمیت پیاده‌سازی ابزارهای اندازه‌گیری ترافیک در کسب‌وکارهای آنلاین، عجیب نیست. با این‌حال، اگر از یک متخصص سئو سوال کنید که چرا در برخی از زمان‌ها رتبه سایت در الکسا با افت شدیدی روبرو می‌شد و به یکباره دوباره اوج می‌گرفت، دلیل خاصی برای شما ارایه نمی‌کرد و تنها حدس و گمان‌هایی که می‌دانست را با شما در میان می‌گذاشت.

یکی از بحث‌برانگیزترین صحبت‌ها در این سال‌ها، امکان فریب دادن این وب‌سایت برای بالابردن رتبه سایت‌ها بود، با این وجود بازهم الکسا محبوب‌ترین و مشهورترین نام در دنیای رتبه‌بندی وب‌سایت‌های اینترنتی به شمار می‌رفت.

لازم به توضیح است تا روز کامل تعطیلی Alexa.com در اردیبهشت‌ماه 1041، کاربرانی که خدمات پولی آن‌را دریافت می‌کنند، امکان استخراج اطلاعات و حذف حساب کاربری خود را دارند. در حال حاضر چند وب‌سایت جایگزین مانندSimilarWeb  ،Tranco و ComScore برای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارند، اما واقعیت این است که رتبه‌بندی سایت‌ها به عنوان ملاکی برای خوب یا بد بودن سایت‌ها منسوخ شده و این کیفیت، اصالت و اعتبار محتوای سایت‌ها است که تعیین کننده ارزش واقعی آن‌ها به شمار می‌رود.

شاید تعطیلی این سرویس برای بیشتر مدیران وب‌سایت‌ها خبر خوبی باشد، زیرا دیگر مجبور نیستند بخشی از سرمایه‌های خود را کاهش رتبه سایت کنند و در این میان افراد سودجو نیز از این فرصت استفاده کرده و با استفاده از تکنیک‌های فریبکارانه نه تنها به بهبود رتبه سایت‌ کمک کنند، بلکه دردسرهای دیگری را برای سایت‌ها به وجود آورند، به‌طوری که از بخش نتایج جست‌وجوی گوگل محروم شوند.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به آدرس زیر مراجعه کنید.

https://support.alexa.com/hc/en-us/articles/4410503838999

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟