به‌همراه مسن‌ترین و جوان‌ترین فضانورد جهان
30/04/1400 - 00:25
جف بزوس ثروتمندترین فرد جهان در 10 دقیقه به فضا رفت و برگشت
رقابت بر سر سفر به فضا به اوج خود رسیده و سرانجام جف بزوس، میلیارد بزرگ جهان موفق شد، مقام دوم در این زمینه را به خود اختصاص دهد و ساعت 5 عصر به وقت ایران به فضا سفر کند. در این سفر جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان و بنیان‌گذار شرکت‌ آمازون و شرکت فضایی بلو اوریجین روز سه‌شنبه 29 تیرماه سوار بر موشک خود به سفر فضایی رفت و به سلامت به زمین بازگشت.

1606683296_1_0.gif

سفر فضایی جف بزوس

  • در این سفر آقای بزوس را الیور دیمن 18 ساله و والی فانک 82 ساله همراهی کردند تا لقب جوان‌ترین و مسن‌ترین فضانوردان تاریخ را از آن خود کنند. این مسافران مدار جو زمین از غرب تگزاس عازم این سفر فضایی شدند.

  • خانم فانک 82 ساله یکی از زنان خلبان نام‌آور ایالات متحده است که پیش از این نزدیک به 9 هزار ساعت تجربه پرواز در کارنامه خود دارد و از داوطلبان پروژه فضایی مرکوری 13 در دهه 60 میلادی بود یکبار دیگر نشان داد که سن تنها یک عدد است.
  • دومین خبر هیجان‌برانگیز در این زمینه سفر فضانورد جوان هلندی است که به‌تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل دبیرستان شده و قرار است از پاییز امسال برای تحصیل در رشته فیزیک و مدیریت نوآوری به دانشگاه اوترخت هلند برود. پیش‌تر قرار بود یک ‌میلیاردر معروف که نامش فاش نشد، ‌آقای جف بزوس را همراه کند که بنا به دلایلی جای خود را به آقای الیور دیمن داد.

یک سفر تاریخی و تداعی‌کننده یک اتفاق تاریخی

  • آقای جف بزوس می‌توانست خیلی زودتر از این زمان به مدار جو زمین برود، اما تصمیم گرفت این سفر را به تعویق انداخته و همزمان با 52 سالگی فرود آمدن سفینه آپلولو 11 بر سطح ماه با موشک نیوشِپرد به مدار جو زمین سفر کند.
  • لازم به توضیح است که این سفر تنها 9 روز پس از سفر ریچارد برانسون، بنیان‌گذار شرکت ویرجین گلکتیک به فضا انجام شد.
  • بنیان‌گذار شرکت آمازون روز دوشنبه درباره سفرش به فضا گفت:  «این یک رقابت نیست. اولین فردی که به فضا رفت یوری گاگارین بود و مدت زیادی هم از آن می‌گذرد، ما به دنبال آن هستیم تا نشان دهیم سفرهای فضایی ایمن هستند و مردم ترغیب به انجام این سفرها شوند.» جف بزوس، 57 ساله در سال 2000 شرکت بلو اوریجین را با هدف گسترش سفرهای فضایی را تاسیس کرد.

  • به فاصله کوتاهی از این سفر فضایی، شرکت بلو اوریجین اعلام کرد که این موشک به فضا رسیده است. این شرکت چند دقیقه پس از آن نیز از فرود کپسول حامل جف بزوس و بازگشت وی از فضا به کره زمین خبر داد. کپسول حامل چهار سرنشین این سفر فضایی در بیابان‌های ایالت تگزاس فرود آمد. سفر فضایی جف بزوس در مجموع حدود 10 دقیقه طول کشید. وی در این بازه زمانی از ارتفاع 100 کیلومتری از سطح کره زمین فراتر رفت و تقریبا چند کیلومتر بالاتر از آقای ریچارد برانسون به مدار جو زمین نزدیک شد.
  • کپسولی که آقای بزوس با آن به مدار جو زمین رفت قابلیت حمل شش نفر را داشت و مجهز به پیشرفته‌ترین مکانیزم‌های کنترلی بود تا بتواند سرعت را به دقیق‌تر شکل ممکن کنترل کند.
  • آن‌گونه که سایت Blue Origin گزارش داده، کپسول و بوستر به شکل عمودی از زمین بلند شده‌اند، کپسول در ارتفاع 76 کیلومتری جدا شده و تا حدود 106 کیلوکتر به فضا می‌رود. در ادامه بوتس موشک در حدود دو مایلی محل پرتاب فرود می‌آید و در ادامه کپسوب با چتر به صحرا باز می‌گردد.
  • بدون تردید باید بگوییم عصر جدیدی در سفرهای فضایی آغاز خواهد شد، هرچند در مقطع فعلی افراد عادی قادر به سفر به فضا نیستند، اما به مرور زمان که این سفرها رواج پیدا کند و قیمت بلیت‌ها کمتر شود، افراد بیشتری شانس سفر به فضا را خواهند داشت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟