اکتشافات فضایی تنها راه نجات زمین از نابودی
پیشتازان فضا؛ میلیاردری که چشم به آسمان دوخته
جف بزوس مدیرعامل و بنیان‌گذار آمازون و مالک شرکت فضایی بلواوریجین (Blue Origin) تنها راه نجات زمین از نابودی را ترک آن و ایجاد سکونت‌گاه‌هایی در فضا می‌داند. به نظر او از آن‌جایی که انسان‌ها در حال تخریب زمین و از بین بردن منابع طبیعی هستند، تنها راهکار خوبی که مانع نابودی زمین می‌شود، اکتشافات فضایی و زندگی در سیارات دیگر است.

1606683296_1_0.gif

در تاریخ 17 ژوئیه 2018 و مطابق با پیش‌بینی‌ها، دمای هوا در صحرای غرب تگزاس به 100 درجه فارنهایت رسید، اما هوای داخل ساختمانی که جف بزوس در آن قرار دارد و تجهیزات سرمایشی مختلفی در آن مستقر شده، هیچ‌گاه به 100 درجه فارنهایت نمی‌رسد. جف بزوس زمینی به مساحت 300 هزار هکتار در شمال شهر کوچک ون هورن، تگزاس را بر اساس اطلاعات و داده‌های سرشماری شده از مناطق دور افتاده خریداری کرد تا فعالیت‌های دیگری که مغایرت کامل با فعالیت‌های جاری آمازون دارد در آن شرکت دنبال شود. روز سه‌شنبه 16 ژوئیه 2018 میلادی هفته‌ای پر از اتفاقات خوب و بد برای بزوس بود. فروش سالانه شرکت بزوس با نام Prime Day به اندازه‌ای خوبی بود که باعث شد به دلیل هجوم زیاد مردم وب‌سایت این شرکت به‌طور موقت از دسترس خارج شود، از طرفی کارگران آمازون در اروپا اعتصاب کردند. در تاریخ 15 ژوئیه، قیمت سهام آمازون به حدی رسید که ثروت بزوس را به 150 میلیارد دلار رساند و به‌طور رسمی او را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرد.
این عدد به اندازه‌ای بزرگ است که مدیرعامل شرکت آمازون می‌تواند بدون هیچ مشکلی هر سال یک میلیارد دلار خرج رویاهای کودکی خود، تاسیس شرکت بلواوریجین کند. پولی که او از شرکت آمازون به‌دست می‌آورد، خرج ساختمانی در گرم‌ترین نقطه زمین می‌شود تا بزوس در دفتر خود در آن ساختمان بنشیند و به موشک 60 فوتی که در  آشیانه‌ای مستقر شده و منتظر است به فرمان او در محوطه پرتاپ موشک قرار بگیرد و به فضا شلیک شود، نگاه می‌کند.

از سال آینده، بزوس قصد دارد از نیو شپرد (New Shepard) برای فرستادن مسافر به فضا به صورت تفریحی استفاده کند. مسافران با پوشیدن لباس‌های راحت و به سبک فیلم استارترک داخل کپسولی قرار می‌گیرند و برای تماشای سیاره‌ محل زندگی خود از طریق پنجره‌های پانوراما و تجربه لحظات هیجان‌انگیز بی‌وزنی به سمت جو پرتاب می‌شوند. شرکت بلواوریجین هنوز هزینه‌ این سفر مهیج را اعلام نکرده، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند هر سفر به احتمال زیاد چند صد هزار دلار خرج برمی‌دارد و بزوس پیش‌بینی می‌کند که این سفرها خیلی سریع به چند پرواز در هفته می‌رسند. گردشگری با پروازهای زیرمداری، در واقع سرآغاز رویاهای بزوس برای این شرکت فضایی است. بخش دوم طرح او در یک کارخانه بزرگ در کالیفرنیا در حال ساخت است: یک موشک با عظمت برای پروازهای مداری و فراتر از آن.

مطلب پیشنهادی

۱۰ رمز موفقیت کارآفرینان از زبان بنیان‌گذار سایت آمازون

وقتی از بزوس در مورد اولویت‌هایش سوال می‌شود، او می‌گوید: «زمین به تدریج در حال نابودی است و ما به زودی سیاره‌ای خالی از منابع خواهیم داشت. پس آدم‌ها به یک برنامه دوم نیاز دارند.» او در شرایطی که اعتراف می‌کند ساخت یک شرکت فضایی، نوعی ماجراجویی جالب و هیجان‌انگیز است؛ اما روی نکه مهمی تاکید و اصرار دارد که انسان‌ها باید به فکر زندگی در فضا باشند. او اغلب با تعجب و حسرت می‌گوید: «در طول تاریخ و در یک زمان واحد شاهد حضور بیشتر از 13 انسان در فضا نبوده‌ایم.» او می‌خواهد وضعیت را تغییر دهد و با ایجاد زیرساخت‌های لازم، امکان زندگی در خارج از سیاره زمین را برای میلیون‌ها، میلیاردها و شاید تریلیون‌ها نفر فراهم کند.
البته، اولین قدم برای بزوس این است که ثابت کند موشک او مسافران را به کشتن نخواهد داد و در این پرواز که نهمین پرواز این شرکت است، در نظر دارد این موضوع را بررسی کند که آیا نیو شپرد می‌تواند وضعیت اضطراری زیرمداری را در لبه فضا کنترل کند یا خیر.
دستیابی به این شاهکار بزرگ که انسان اولین بار در سال 1961 آن‌را تجربه کرد بسیار نزدیک است. اما این‌کار به یک تلاش ملی همه جانبه نیاز دارد و متاسفانه در سال‌های اخیر علاقه دولت آمریکا به این‌کار به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است. به عقیده بزوس، فرستادن افراد معمولی و غیرفضانورد به فضا می‌تواند ما را به تحقق رویاهایی که چند دهه است در حسرت آن‌ها هستیم شبیه به ایجاد پایگاه‌هایی در ماه و سکونت‌گاه‌های مداری، نزدیک‌تر ‌کند. همه چیز دست به دست هم می‌دهند تا صحنه برای یک مهاجرت حماسی آماده شود، کاری که ممکن بود حتی مدتها بعد از بزوس کسی به سراغ آن نرود.
بزوس از سال 2003 فرآیند استخدام مهندسین با تجربه هوا فضا را آغاز کرد و به ویژه روی استخدام افرادی متمرکز بود که در پروژه‌های دولتی بزرگی شبیه به DC-X کار کرده بودند. پروژه فوق نمونه‌ای اولیه از یک موشک با قابلیت استفاده مجدد بود که میتوانست به صورت عمودی فرود بیاید. بزوس میگوید با توجه به مطالعاتی که به مدت سه سال با یک گروه از نخبگان انجام داده، به این نتیجه‌گیری کلی رسیده که موشکها نه تنها یک راهکار خوب برای فرار از سطح زمین هستند، بلکه میتوان گفت که یک راهکار فوق‌العاده‌‌اند، اما به شرط آن‌که قابلیت استفاده مجدد داشته باشند.‌ 
منطق آن هم مشخص است: هیچ کس نمی‌خواهد بعد از یکبار پرواز وسیله نقلیه را دور بیاندازد. اما بازیابی موشک‌ها به لحاظ دقت و مهارتی که می‌طلبند، کار دشواری است. بعد از بررسی راه‌های مختلف برای فرود آمدن موشک‌ها همچون چتر نجات، کیسه‌های هوا، بال‌های جمع‌شونده و... بزوس  تصمیم گرفت فرودهای عمودی با استفاده از پایه‌ها را انتخاب کند. حالا این یک اصل اساسی و تقریبا یک دستور لازم‌الجرا در شرکت بلو اوریجین است. بزوس می‌خواهد موشک‌ها پایه‌دار شوند و به این شکل روی زمین فرود بیایند.
با پیشرفت و توسعه شرکت بلو اوریجین، بزوس به این شرکت به عنوان زیرساختی برای خلق موضوعات جالب‌تر توسط کارآفرینان آینده فضا می‌نگرد. او می‌گوید: «به هیچ وجه دو جوانی که در خوابگاه هستند قادر نیستند یک شرکت مهم و جالب در فضا بسازند، زیرا شروع چنین کاری هزینه زیادی دارد، اما اگر هزاران زوکربرگ را به نسل بعد تحویل دهیم، شاهد خلق چیزهایی خواهیم بود که حتی تصورش را هم نمی‌کنید.» 

این زیرساخت مدنظر بزوس چیست؟

بزوس می‌گوید: «قابلیت استفاده مجدد، قابلیت استفاده مجدد، قابلیت استفاده مجدد، مهم‌ترین اصلی است که باید به دقت شود. برای بلو اوریجین این جمله به معنا آن است که ابتدا یاد بگیرد که چگونه یک شی را به صورت عمودی فرود بیاورد.» 
شرکت بلو اوریجین موشک‌های واقعی را ساخت و به پرواز درآورد که پرواز آزمایشی سال 2011 که با یک انفجار تصادفی یک تراژدی کامل بود به پایان کار خود رسید. وقتی در آوریل 2015، شرکت موشک نیو شپرد  به پرواز درآمد، با موفقیت توانست کپسول را از تقویت‌کننده آن که سیستم پیشران قرار دارد جدا کند و سپس کپسول را بازیابی کند. در همان سال، نیو شپرد برای اولین بار تقویت‌کننده را با موفقیت روی زمین نشاند. در آن زمان، بلواوریجین بیشتر شبیه یک شرکت سنتی هوافضا بود. این شرکت از یک شرکت سازنده پاکت‌نامه به یک مرکز مدرن در کنت که در 20 مایلی جنوب سیاتل است تبدیل شد. بلواوریجین با استفاده از موشک‌های سفارشی که در کنت ساخته می‌شدند، 9 پرواز زیرمداری انجام داد.
بنا بر معیارهای عمومی، بلواوریجین از شرکت محصولات هوافضایی ایلان ماسک یعنی SpaceX عقب مانده، این شرکت تاکنون ده‌ها ماهواره در مدار قرار داده و محموله‌هایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرده است. بزوس در جواب می‌گوید: « عدم سریع بودن بلواوریجین یک ایراد نیست، بلکه یک ویژگی تعیین‌کننده است. شعار شرکت ما این است که قدم به قدم، با شدت و بی‌امان به جلو حرکت کنیم.»
هدف اصلی بلواوریجین جابه‌جایی مردم به فضا است و بنابراین بزوس به دنبال مکانی بود تا آدم‌ها را از آن مکان به فضا بفرستد. بزوس می‌گوید: «بلواوریجین انسان‌ها را در نیمه دوم سال 2019 به فضا می‌برد. سپس این شرکت تجارت توریسم زیرمداری خود را شاید قبل از پایان سال آغاز کند.» از آن‌جایی که پرواز به صورت خودکار و در جهت راحتی افراد انجام می‌شود، بزوس حدس می‌زند که مشتریانش تنها به یک روز آموزش نیاز خواهند داشت.  این مسافران به احتمال زیاد باید توافقنامه لغو داوطلبانه حقوق قانونی را امضا کنند، مثل همان فرمی که هنگام گشت‌وگذار و غواضی در زیر آب امضا می‌کنند.  شش صندلی سیاه رنگ داخل این موشک به شکل دایره‌وار تعبیه شده که هر کدام با وجود پنجره‌های غول‌پیکر، نمای بیرون را به نمایش می‌گذارند. نمایشگرهای کامپیوتر فیلم برخاستن موشک، جدا شدن  تقویت کننده و کپسول و رویدادهای دیگر را نشان می‌دهند. وقتی کپسول وارد  فضا شد، مسافران حدود 4 دقیقه فرصت دارند که کمربندها را باز کنند و در داخل موشک به حالت شناور این طرف و آن طرف بروند. پس از این گشت و گذار کوتاه، یک صدای ضبط شده به آن‌ها می‌گوید که به صندلی‌های خود بازگردند. بزوس می‌گوید نیازی به مهماندار نیست و این وسیله به صورت خودکار هدایت می‌شود و احتمالا نشستن دوباره روی صندلی‌ها با وجود دستگیرهای زیادی که در آنجا تعبیه شده حتا با وجود جاذبه صفر کار آسانی است.
کل سفر 11 دقیقه طول می‌کشد و شبیه یکی از سواری‌های بسیار گران‌قیمت دیزنی است. شاید تعجب کنید که چرا بلواورجین که این‌قدر پایبند  اصول اخلاقی و مردمی است به سراغ پروژه‌هایی چنین جسورانه می‌رود. پاسخ بزوس این است که گردشگری، منبع درآمد است و همچنین بهترین روشی است که موجب می‌شود سفر به فضا امری کار عادی به نظر برسد. 

مطلب پیشنهادی

دانلود کنید: کتاب الکترونیکی رایگان «۹ مرد موفق، ۹۰ رمز موفقیت»
برترین کارآفرینان جهان چگونه می‌اندیشند؟

دقیقه‌ها می‌گذرند. ناگهان از آسمان خالی موشکی پدیدار می‌شود که به سمت پایین میآید. انگار که در حال سقوط است. چون عمودی پایین میآید مانند یک توهم است. مثل این‌که فیلم پرواز موشک، برعکس پخش میشود. با کم شدن سرعت موشک و نزدیک شدن به زمین، شعله‌های آتش نمایان می‌شوند. صدای مهیب انفجار به گوش می‌رسد، گویا با این انفجار آتشین، شپرد به آخرین پرواز خود رسیده است. اما آن شعله‌های آتش فقط حاصل کوبیده شدن روی ترمزها هستند تا نیوشپرد خیلی آرام روی جایگاه ویژه فرود خود قرار بگیرد.
در ضمن این شرکت به‌طور جدی مشغول طراحی یک ماه‌نورد به‌نام بلو مون است تا بتواند تا سال 2030 ده هزار پوند مصالح که تقریباً معادل دو کامیونت بار است به ماه منتقل کند. به عقیده بزوس، ماه بهترین مکان برای ساختن کلونی‌هایی به سبک اونیل است. اونیل و بزوس از جمله افرادی هستند که راه‌حل نجات زمین را در کلونی‌سازی سیاراتی همچون مریخ می‌دانند. این افراد از ایده ساخت سکونت‌گاه‌های مصنوعی معلق در فضا حمایت می‌کنند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟