21/04/1400 - 20:50
ریچارد برانسون  مالک شرکت‌های ویرجین از نزدیک مدار جو زمین را مشاهده کرد
به‌نظر می‌رسد رقابت بر سر سفر به نزدیکی مدار جو زمین میان میلیاردها حسابی داغ شده و جف بزوس تنها فردی نیست که علاقه دارد یک سفر 25 میلیون دلاری را تجربه کند. با این حال، ریچارد برانسون مالک شرکت‌های ویرجین اولین میلیارد بزرگی است که این سفر هیجان‌برانگیز را تجربه کرده و با موفقیت به زمین بازگشته است. برانسون قبل از این پرواز رویایی گفته بود: «همیشه آدمی رویاپرداز بودم. مادرم به من یاد داد که هرگز تسلیم نشوم و به ستاره‌ها برسم. حالا زمان آن فرا رسیده تا این رویا به واقعیت تبدیل شود.»

1606683296_1_0.gif

ریچارد برانسون  کیست؟          

ریچارد چارلز نیکولاس برانسون (Richard Charles Nicholas Branson) کارآفرین و سرمایه‌گذار انگلیسی در تاریخ 18 ژوئیه 1950 در کشور انگلستان به دنیا آمد. او مالک و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است که بیش از 400 شعبه در کشورهای مختلف جهان دارد. اولین سرمایه‌گذاری موفق آقای برانسون در 16 سالگی و در مجله دانش‌آموزی (Student) بود. گزارشی که مجله فوربز در سال 2012 میلادی منتشر کرد نشان داد آقای برانسون چهارمین شهروند ثروتمند بریتانیایی است. تخمین زده شده که ثروت او در سال 2021 میلادی برابر با 5.7 میلیارد دلار  است. آقای برانسون شرکت ویرجین گلکتیک را در سال 2004 و با هدف ساخت یک فضاپیمای مسافرتی برای حمل دو خلبان و چهار مسافر تاسیس کرد. مطابق هدف‌گذاری اولیه قرار بود این شرکت فضاپیمایی بسازد که بتواند در ارتفاع بالاتر از ۸۰ کیلومتری سطح زمین، موسوم به فضای بیرونی خارج از مرز قراردادی زمین و فضا، پرواز کند. قیمت بلیت پروازهای ویرجین‌ گلکتیک در ابتدا ۲۵۰ هزار دلار تعیین شده بود، اما در ادامه اعلام شد که قیمت نهایی بلیت‌ها پس از پرواز جف بزوس مالک آمازون مشخص خواهد شد که قرار است یک هفته دیگر به مدار جو زمین سفر کند.

سفری موفقیت‌آمیز به مدار زمین

سِر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون، کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین که شرکت فضایی ویرجین‌گلکتیک نیز تحت تملک او قرار دارد، روز یکشنبه ۲۰ تیر از پایگاه عملیاتی شرکت ویرجین در بیابان‌های نیومکزیکوی آمریکا به فضا رفت. این سفر تاریخ‌ساز از این جهت حائز اهمیت است و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته که ۹ روز زودتر از سفر برنامه‌ریزی شده برای جف بزوس مالک آمازون، توانست در مسابقه فضایی میلیاردرها برنده شود. سفر برانسون با فضاپیمای اختصاصی شرکت خودش که SpaceShipTwo نام دارد، انجام شد. در این سفر جذاب دو خلبان و سه عضو دیگر شرکت ویرجین‌گلکتیک آقای برانسون را همراهی کردند. آقای برانسون 71 ساله و پنج نفر دیگر در این سفر به ارتفاع حدود ۸۸ کیلومتری بر فراز صحرای نیومکزیکو رسیدند. آن‌ها حدود سه تا چهار دقیقه بی‌وزنی را تجربه کردند و با خیال راحت به زمین برگشتند. گزارشی که توسط شرکت ویرجین‌گلکتیک منتشر شده نشان می‌دهد این پرواز یک ساعته که با هدف ترویج گردشگری فضایی برنامه‌ریزی شده، در سه مرحله با موفقیت به سرانجام رسیده است. در مرحله اول، ابتدا هواپیما از باند برخواسته و پس از رسیدن به ارتفاع موردنظر، دستگاهی در آن فعال شده که دارای موتورهایی است که می‌تواند مسافران را تا فاصله ۵۵ مایلی زمین ببرد. در مرحله دوم یک پرواز زیرمداری انجام می‌شود که سرنشینان می‌توانند در جریان آن، هم مناظر زیبای سیاره زمین از فضا را ببینند و هم بی‌وزنی را تجربه کنند. در انتها فرود این فضاپیما نیز بار دیگر به کمک دو خلبانی که گروه را همراهی می‌کردند، انجام شد. به این ترتیب شیوه پرواز این فضاپیما و رسیدن آن به فضا، کاملا متفاوت از پرواز فضاپیماهای شرکت‌های بلو اوریجین و اسپیس ایکس با استفاده از موشک است.

پیام تبریک جف بزوس

جف بزوس پس از پرواز موفقیت‌آمیز برانسون پیام تبریک خود را ارسال کرد و گفت که منتظر عضویت در باشگاه فضایی است. آقای جف بزوس قرار است توسط راکت شرکت بلو اورجین از صحرای غرب ایالت تگزاس به مدار نزدیک جو زمینه سفر کند. آن‌گونه که اعلام شده قرار است کپسول حامل مسافران فضایی در ارتفاع حدودا ۷۵ کیلومتری از راکت جدا شود. این کپسول تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از زمین بالا خواهد رفت. شرکت بلو اورجین پیش از این ۱۵ بار راکت خود را آزمایش کرده است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دو شرکت بلو اوریجین آقای جف بزوس و ویرجین گالاکتیک آقای ریچارد برانسون و اسپیس ایکس ایلان ماسک رقابت نزدیکی  با یکدیگر دارند تا هرچه زودتر سفرهای توریستی به فضا را ممکن کنند. در بازار شرکت‌های خصوصی فضانوردی در حال حاضر تنها اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک مالک خودروسازی تسلا موفق شده فضانوردانی از سراسر جهان را به ایستگاه فضایی آی‌اس‌اس ببرد.

بازتاب رسانه‌ای این اتفاق

تقریبا تمامی رسانه‌های بزرگ جهان به اشکال مختلف این خبر را مورد توجه قرار دادند و برخی اعلام کردند فصل جدیدی از رقابت فضایی میان میلیاردها آغاز شده است. به‌طور مثال، نیویورک تایمز با اشاره به این سفر این‌گونه نوشت که میلیاردر 71 ساله انگلیسی و خدمه شرکت ویرجین گلکتیک با موشک یونتیتی از نیومکزیکو به لبه فضا رفتند و با موفقیت به فرودگاه اسپیس پورت بازگشتند. روزنامه دیلی‌میلی نوشت: «سر ریچارد برانسون 71 ساله توانست برنده رقابت فضایی میلیاردرها باشد و تنها به فاصله چند روز جف بزوس را پشت سر بگذارد.»

سایت اکانمیک تایمز نوشت: «ریچارد برانسون با کمک موشک شرکت خود به فضا رفت و توانست رقیب میلیاردر خود جف بزوس که چند روز دیگر به فضا خواهد رفت را پشت سر بگذارد.»

یاهو فایننس اعلام کرد، کارآفرین میلیاردر موفق ریچارد برانسون همراه با پنج خدمه پروازی شرکت ویرجین گلکتیک با موفقیت به لبه فضا سفر کردند و توانستند بی وزنی را تجربه کنند. کاری که تا به امروز هیچ‌یک از میلیاردها موفق به انجام آن نشده‌اند.

تجربه بعدی قرار است چگونه رقم بخورد؟

همکاری‌ دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در زمینه اکتشاف فضا در آینده بیشتر خواهد شد. به احتمال زیاد ماموریت بعدی سفر به کره ماه یا مریخ خواهد بود. شاید در آینده‌ای نزدیک ایستگاه‌های پژوهشی روی کره ماه مثل چیزی که در تصاویر مشاهده کردید، جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی شود و از کره ماه نظاره‌گر روستری باشیم که ایلان ماسک سال گذشته همراه با موسیقی فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی، به فضا ارسال کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟