شگفتی‌ساز تاریخ سیستم‌عامل‌ها
ویندوز 10: پنج درصد کل ترافیک اینترنت جهان
کاربرانی که موفق به نصب ویندوز 10 روی سیستم‌های دسکتاپ خانگی خود شده‌اند، در مجموع 5.21 درصد از ترافیک شبکه جهانی اینترنت را از آن خود کردند. بنابر داده‌های جمع‌آوری شده از سوی NetMarketShare، ویندوز 7 همچنان رهبری بازار را بر عهده دارد، به‌طوری‌که در مجموع 57.67 درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است. ویندوز 10 به آرامی توانسته است با رشد 4.75 درصدی از سیستم‌عامل یوسمیتی اپل گوی سبقت را برباید.

 با این‌حال، ترافیک متعلق به ویندوز10 هنوز در نیمه‌های راه پیشینیان خود قرار دارد، به‌طوری که ویندوز 8.1 با ترافیک 11.39 درصد و ویندوز XP با ترافیک 12.14 درصد در مقابل سیستم‌عامل جدید مایکروسافت قرار دارند. در زمان نگارش این مقاله، بنابر آمارهای منتشر شده از سوی مایکروسافت، ویندوز 10 تاکنون روی 75 میلیون کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ و تبلت بازار نصب شده است.

مطلب پیشنهادی: دسکتاپ ویندوز 10 چه حرفی برای گفتن دارد؟

رایگان بودن عامل موفقیت ویندوز 10

از جمله دلایلی که باعث شده است ویندوز 10 این چنین رشد موفقیت‌آمیزی را داشته باشد، به سیاست‌گذاری‌های مایکروسافت در ارتباط با نحوه به‌روزرسانی و قیمت‌گذاری باز می‌گردد. در مدت زمان یکسال اول، مالکان سیستم‌عامل‌های ویندوز 7 و ویندوز 8.1 این توانایی را دارند تا سیستم خود را به‌طور رایگان ارتقا دهند. همین موضوع باعث شده است تا کاربران انگیزه کافی برای ارتقا به سیستم‌عامل جدید را داشته باشند. همچنین، برخلاف ویندوز 8 که تغییرات رابط کاربری آن کاملا رادیکالی و انحصارگرانه بود، ویندوز 10 همراه با عناصر نام آشنایی همچون منوی شروع به میدان وارد شد، در حالی‌که ویژگی‌های جدید کاربردی و مفیدی شبیه به ویژگی چند وظیفگی اسنپ، کورتانا، مرورگر مایکروسافت اچ و مرکز فرماندهی جدید اعلان پیام‌ها (Action Cetner) را با خود به ارمغان آورد.

مرورگر اچ، تازه وارد آیندهدار

مرورگر نوپای مایکروسافت موسوم به اچ تأثیر خاصی بر ترافیک اینترنت داشته است. به‌طوری که در مجموع 2 درصد ترافیک تمام مرورگرها را در ماه اول بازار از آن خود کرده است. مایکروسافت، مرورگر اچ را به عنوان رقیبی برای کروم گوگل و موزیلا فایرفاکس طراحی کرده است. اچ همراه با ویژگی‌های جدیدی همچنین reading view، دسترسی آسان از طریق برنامه کورتانا، حاشیه‌نویسی روی صفحات وب و ارائه یک تصویر ساده از آن توانست نظر کاربران را به خود جلب کند. مایکروسافت سعی کرده است همراه با ویژگی‌های جدید اچ، کاربران ویندوز 10 را متقاعد سازد که از این مرورگر جدید استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی: Microsoft Edge؛ تازه‌نفس دنیای مرورگرها

 بر همین اساس مرورگر اچ را به عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز 10 در اختیار کاربران قرار داده است، اما برای آن‌که مرورگر جدید بتواند کاربران دائمی دنیای کروم و فایرفاکس را به سمت خود جذب کند، لازم است ویژگی‌های بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار دهد. در اوایل ماه جاری میلادی مایکروسافت اعلام کرد، در حال کار روی ویژگی‌های جدیدی است که پشتیبانی از استاندارد WebM نمونه‌ای از آن‌هاست. WebM یک فرمت ویدویی منبع باز مبتنی بر HTML5 بوده که توسط گوگل آماده شده است. کاربران در بازخوردهای خود به مایکروسافت بارها اعلام کرده بودند که تمایل دارند مرورگر اچ از این فرمت پشتیبانی کند و مایکروسافت اکنون به درخواست آن‌ها پاسخ مثبت داده است.

یک مایکروسافت جدید و متحول شده

ویندوز 10 و مرورگر اچ هنوز جای پیشرفت‌های زیادی دارند. اینتل به تازگی ششمین نسل از پردازنده‌های اسکایلیک خود را در نمایشگاه IFA 2015 معرفی کرد. اسکایلیک از مزیت قدرت پردازش بهتر، بهبود کارایی گرافیکی و توانایی نگه‌داری عمر باتری طولانی بهره می‌برد. آن‌گونه که مدیر اجرایی اینتل به سایت تک‌رادار گفته است، پیش‌بینی می‌کند بیش از 500 کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ و تبلت از طراحی جدید اسکایلیک استفاده کنند. اگر کاربران سخت‌افزارهای خود را به اسکایلیک جدید ارتقا دهند، رویایی که اینتل آرزو دارد محقق شود، این‌کار باعث می‌شود تا سهم ویندوز 10 مایکروسافت در بازار افزایش یابد. پردازنده‌های اسکایلیک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بهترین عملکرد را با ویندوز 10 داشته باشند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟