آخر هفته با شبکه
گالری عکس: دومین عکس بزرگ دنیا یک پانورامای 360 درجه کامل از توکیوی ژاپن است
گروه عکاسی 360Cities تصمیم جدی دارد تا عکس تمام شهرهای بزرگ و مهم دنیا را با بیشترین جزئیات ممکن ثبت کند. آن‌ها به‌تازگی یک عکس پانورامای 360 درجه کامل از شهر توکیو تهیه کرده‌اند که تبدیل به دومین عکس بزرگ دنیا شده است. با ما همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

مؤسس و بنیان‌گذار گروه 360Cities به‌نام "جفری مارتین" اندکی بعد از کنار هم قرار دادن یک پانورامای 360 درجه از لندن و شکستن رکورد جهانی بزرگ‌ترین عکس دنیا، پروژه بعدی خود را مشخص کرد: شهر توکیو. شاید این پانوراما موفق به شکستن رکورد قبلی وی نشود، اما وقتی صحبت از عکس 180 گیگاپیکسلی می‌شود باید بدانیم که این پانوراما هم‌چنان دومین عکس بزرگ گرفته شده در تاریخ عکاسی است.

در ماه سپتامبر سال 2012 میلادی، مارتین دو روز از وقت خود را روی پایین‌ترین سطح ممکن بر روی پشت‌بام "برج توکیو" گذراند و با گرفتن 10 هزار عکس جدا از هم در نهایت یک پانورامای کامل از این شهر تهیه کرد. هر کدام از این عکس‌ها توسط دوربین دیجیتال SLR کانن 7D که به لنز 400 میلیمتری f5.6 کانن مجهز بود گرفته شد. این دوربین روی یک ریگ پانورامای روباتیک Clauss Rodeon VR Head ST کار گذاشته شده بود و بین سه نقطه مشخص شده در اطراف برج حرکت می‌کرد و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که از تمام زوایای موجود به‌صورت خودکار عکس تهیه می‌کرد.

حامی اصلی این پروژه شرکت "راه‌کارهای فناوری فوجیتسو" بود و با فراهم کردن ایستگاه کاری Celsius R920 پانورامای نهایی را به‌عکسی تبدیل کرد که مخاطبان می‌توانند روی آن زوم کنند. جالب است بدانید که برای کار بر روی این پروژه از یک کامپیوتر مجهز به پردازنده 12 هسته‌ای و 192 گیگابایت رم استفاده شد با این‌حال، فرآیند تهیه این عکس حدود 12 هفته طول کشید و علاوه بر آن، زمانی هم صرف تبدیل عکس نهایی به یک پانورامای اینتراکتیو شد تا امکان مشاهده آنلاین آن برای کاربران وجود داشته باشد.

بزرگ‌ترین عکس دنیا 320 گیگاپیکسل است و این عکس نتوانست از این لحاظ رکوردشکنی کند اما هم‌چنان بزرگ‌ترین عکسی است که تاکنون از توکیو تهیه شده است. اندازه عکس کامل چیزی در حدود 600 هزار در 300 هزار پیکسل است یعنی با این ابعاد می‌توان عکسی تهیه کرد که 100 متر عرض و 50 متر ارتفاع دارد. از دیدگاه این دوربین که بر بالای برج 20 طبقه توکیو قرار داشت می‌توان تمام نقاط دیدنی و ساخت‌وسازهای خاص را تا فاصله 30 کیلومتری مشاهده کرد. حتی مرتفع‌ترین برج این شهر با عنوان Tokyo Skytree نیز از این فاصله دیده می‌شود.

میزان جزئیاتی که در این پانوراما دیده می‌شود بی‌نظیر است. حتی با زوم کردن روی برخی از نقاط آن، می‌توان چهره تک‌تک افراد، شماره پلاک خودروها یا بنرهایی که روی شیشه مغازه‌ها چسبانده شده را مشاهده کرد. البته، می‌توان به چند نکته منفی هم اشاره کرد مثل حرکت‌های غیرطبیعی، ساختمان‌هایی که با گیاهان و درخت‌ها ترکیب شده‌اند و ...، اما هیچ‌کدام از این موارد نمی‌تواند زیبایی کار را زیر سئوال ببرد.

اگر تمایل دارید تا خودتان تجربه گشت‌وگذار در شهر توکیو را داشته باشید سری به‌سایت 360Cities بزنید تا بتوانید در داخل مرورگر یک پانورامای کامل 360 درجه را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی

گالری عکس: عظمت و شکوه 20 موج برتر از نگاه مخاطبین

مطلب پیشنهادی

گالری عکس: حقایق تکان‌دهنده در تصاویر تأمل‌برانگیز نشنال جئوگرافیک
آخر هفته با شبکه: خطر زباله‌های پلاستیکی بسیار جدی است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟