آخر هفته با شبکه: خطر زباله‌های پلاستیکی بسیار جدی است
گالری عکس: حقایق تکان‌دهنده در تصاویر تأمل‌برانگیز نشنال جئوگرافیک
مجله "نشنال جئوگرافیک" به‌تازگی یک کمپین آموزنده در رابطه با پلاستیک و خسارت‌هایی که بر محیط زیست و کره زمین وارد می‌کند را راه‌اندازی کرده است. کمپین "سیاره یا پلاستیک" در عین آگاه کردن مردم، مسائلی را آشکار می‌کند که به‌شدت نگران کننده و قابل تأمل است. همه باید به‌دقت این کمپین را ببینند و نکات زیادی را از آن یاد بگیرند.

1606683296_1_0.gif

همه می‌دانیم که مقدار پلاستیک موجود در طبیعت از حد استاندارد بسیار فراتر رفته و نگرانی‌های زیادی را به‌وجود آورده است. وقتی پلاستیک یک بار مصرف را داخل سطل زباله می‌اندازیم کمی احساس گناه می‌کنیم. چون می‌دانیم مشکلی به مشکلات قبلی محیط‌زیست اضافه می‌کنیم. اما اگر با عواقب وحشتناک و ترسناک استفاده بیش از اندازه از پلاستیک روبرو شویم چه واکنشی خواهیم داشت؟

یکی از اهداف راه‌اندازی این کمپین توسط مجله مشهور و معروف نشنال جئوگرافیک فراهم کردن زمینه‌های تغییر در نوع مصرف پلاستیک است. اگر مصرف‌کنندگان و سازمان‌هایی که به این مسئله اهمیت می‌دهند بتوانند در کنار همکاری با هم ذهنیت مردم دنیا را به‌طور ریشه‌ای و بنیادی تغییر دهند، آن‌گاه می‌توانیم شاهد کاهش استفاده شرکت‌ها و تولیدکننده‌های بزرگ از پلاستیک در محصولات‌شان باشیم. این مجله خودش به‌عنوان پیشرو در این راه شروع به ارسال نسخه‌های کاغذی در قالب کاغذ به‌جای پلاستیک کرده است. زیرا هر اقدام و تغییری، هر چقدر هم که کوچک باشد، به‌نوعی مفید خواهد بود. 

عکس‌های بسیار تأثیرگذار و در عین حال تأسف‌آوری که در گالری زیر مشاهده می‌شود به‌خوبی نشان‌دهنده اثر مخرب 9 میلیون تن زباله پلاستیکی در هر سال است که بر روی محیط‌زیست و حیات وحش می‌گذارد. برای کاهش چشم‌گیر و قابل ملاحظه این میزان زباله به یک برنامه و پروژه چندین ساله نیاز است. دانشمندان و محققان این مجله امیدوارند که بتوانند با انتشار این عکس‌ها ناآگاهی‌ها و کمبود اطلاعات مردم در رابطه با اثرات درازمدت پلاستیک را جبران کنند. پلاستیک در طول زمان به ذرات بسیار ریز و میکروسکوپی تبدیل می‌شود و در نهایت وارد چرخه غذایی ما می‌شود.

«گری کنل»، مدیرعامل "همکاران نشنال جئوگرافیک" در گفتگو با دیلی میل گفت: "حدود 130 سال است که نشنال جئوگرافیک داستان‌های گوناگونی را از کره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم گردآوری کرده و پنجره‌های تازه‌ای را در خصوص زیبایی‌های حیرت‌انگیز زمین و هم‌چنین خطراتی که آن‌را تهدید می‌کند به‌روی دیدگان مخاطبان خود در سراسر دنیا گشوده است. کاوش‌گران، محققان و عکاسان ما هر روز در حال مشاهده اثرات زیان‌بار پلاستیک‌های یک بار مصرف در اقیانوس‌ها هستند و این شرایط به‌طور فزاینده‌ای نگران‌کننده و دلهره‌آور است."

وی ادامه می‌دهد: "ما از طریق پروژه "سیاره یا پلاستیک" تمام داستان‌های مرتبط با این بحران رو به‌رشد، آخرین تلاش‌های دانشمندان و محققان برای مقابله با آن را با دیگران به‌اشتراک می‌گذاریم و به‌مخاطبان خود آموزش‌های لازم برای نحوه حذف پلاستیک‌های یک بار مصرف و جلوگیری از ورود آن‌ها به اقیانوس‌ها را ارائه می‌دهیم."

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره کمپین نشنال جئوگرافیک داشته باشید به این آدرس مراجعه کنید. همین‌طور می‌توانید برای دیدن این گالری تأثیرگذار با ما همراه باشید:

مطلب پیشنهادی

گالری عکس: خانه‌های فوتوشاپی از جنس لذت!

تقریبا همه می‌دانیم که مقدار پلاستیک در محیط‌زیست بیش از اندازه است.

«جان کانکالوسی» عکاس تصویر زیر، بعد از عکاسی این لک‌لک را در اسپانیا از بند کیسه پلاستیکی نجات داد. هر کیسه می‌تواند بیشتر از یک بار بکشد. لاشه حیوانات تجزیه شده و از بین می‌روند، اما پلاستیک‌ها باقی می‌مانند و باز هم موجب به‌دام افتادن و خفگی می‌شوند.

خانواده‌ای که در زیر یکی از پل‌های رودخانه Buriganga در بنگلادش در حال جستجو در بین بطری‌های پلاستیکی و جدا کردن مدل‌های سبز رنگ برای فروش به خریدار ضایعات هستند. متوسط درآمد ماهیانه زباله‌گردها در این منطقه 100 دلار است. (عکس از رندی اولسن)

بزرگ‌ترین بازار پلاستیک‌ها در دنیای امروز مواد بسته‌بندی هستند. مقدار آن‌ها تقریبا نیمی از زباله‌های پلاستیکی جمع شده در جهان را شامل می‌شود و متأسفانه بیشتر آن‌ها هیچ‌وقت بازیافت نمی‌شوند یا از بین نمی‌روند. (جاید حسن)

بطری‌های پلاستیکی تمام سطح چشمه Cibeles در بیرون شهرداری مادرید را پوشانده‌اند. هنرمندی به‌نام Luzinterruptus این چشمه را به‌همراه دو چشمه دیگر در این شهر با نزدیک به 60 هزار بطری دور انداخته شده پر کرده تا از این طریق بتواند مردم را از اثرات زیست‌محیطی پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیر آگاه کند. (عکس از رندی اولسن)

مطلب پیشنهادی

گالری عکس: بهترین عکس‌های سال 2017 به‌انتخاب بیزنس اینسایدر
آخر هفته با شبکه: در آستانه سال نوی میلادی

یک تور ماهیگیری پلاستیکی قدیمی این لاک‌پشت را در سواحل مدیترانه‌ای اسپانیا به‌دام انداخته است. این لاک‌پشت می‌تواند گردن خود را به‌بالای آب بکشد تا قادر به‌نفس کشیدن باشد، اما اگر «یوردی کیاس» (عکاس) او را از بند این تور آزاد نمی‌کرد حتما پایانی جز مرگ در انتظارش نبود. "ماهیگیری روح" تهدیدی جدی برای جان لاک‌پشت‌های دریایی است.

این خرچنگ تنها در اوکیناوای ژاپن در یک قوطی پلاستیکی پناه گرفته تا بخش نرم بدن خود را محافظت کند. کسانی که به این سواحل می‌روند پوسته‌هایی را که معمولا خرچنگ‌ها استفاده می‌کنند جمع کرده و زباله ‌ها را رها می‌کنند. (عکس از شاون میلر)

اسب‌های دریایی برای حرکت از علف‌های دریایی یا سایر مواد طبیعی استفاده می‌کنند. این اسب دریایی در جزیره Sumbawa در اندونزی در آب‌های آلوده این منطقه از یک گوش پاک‌کن پلاستیکی برای حرکت استفاده می‌کند. جاستین هافمن که این عکس را گرفته می‌گوید: "عکسی که آرزو می‌کردم هیچ‌وقت وجود نداشت."

در هر دقیقه در دنیا نزدیک به یک میلیون بطری پلاستیکی حاوی نوشیدنی‌های مختلف به‌فروش می‌رسد. (عکس از دیوید هیگینز)

بعضی از حیوانات در دنیای پلاستیک‌ها زندگی می‌کنند. درست مانند کفتارهایی که در این عکس مشاهده می‌کنید. این کفتارها در حراره پایتخت اتیوپی با شنیدن صدای ماشین‌های حمل زباله به این مکان می‌آیند و خیلی از غذای خود را از بین آن‌ها پیدا می‌کنند. (عکس از برایان لمان)

طبق گزارش‌های منتشر شده 700 گونه از آبزیان دریایی یا از پلاستیک تغذیه کرده‌اند یا توسط آن‌ها گرفتار شده‌اند. (عکس از دیوید جونز)

عکس از جان جانسن

تا سال 2050 میلادی، تقریبا تمام گونه‌های مختلف از پرنده‌های دریایی پلاستیک خواهند خورد. (عکس از پراوین بالاسوبرامانیان)

تا سال 2015 بیشتر از 6.9 میلیارد تن زباله‌های پلاستیکی تولید شده بود. از این مقدار، تنها 9 درصد بازیافت شدند، 12 درصد سوزانده شدند و 79 درصد مابقی در مکان‌های دفع زباله یا محیط زیست جمع شدند. (عکس از عبدل حکیم)

دقایقی بعد از غروب خورشید در حومه شهر بمبئی در هندوستان، زباله‌گردها مشغول جمع‌آوری روزانه زباله‌های پلاستیکی می‌شوند. در این بین دسته‌های مختلف پرندگان هم وارد می‌شوند و کمی دورتر، ماشین‌های حمل زباله مشغول کار هستند. (عکس از رندی اولسن)

این زن بنگلادشی کیسه‌های پلاستیکی شسته شده توسط رودخانه Buriganga را پهن می‌کند تا خشک شوند. در نهایت، آن‌ها را به بازیافت کننده‌ها می‌فروشد. متأسفانه، تنها یک پنجم زباله‌های پلاستیکی در دنیا وارد چرخه بازیافت می‌شوند. (عکس از رندی اولسن)

پلاستیک‌های مختلف در رنگ‌های گوناگون در حاشیه رودخانه Buriganga در بنگلادش که توسط دست جمع‌آوری، شسته و مرتب می‌شوند. تقریبا 120 هزار نفر در صنعت غیررسمی بازیافت در حوالی داکا مشغول به‌کار هستند، در حالی‌که 18 میلیون نفر ساکن این منطقه روزانه حدود 11 هزار تن زباله تولید می‌کنند. (عکس از رندی اولسن)

بزرگ‌ترین مرکز بازیافت پلاستیک در سانفراسیسکو در طول روز با حدود 500 تا 600 تن زباله سروکار دارد. این مرکز یکی از معدود جاهایی در آمریکا است که کیسه‌های خرید فروشگاهی را هم قبول می‌کند و با این کار توانسته تناژ بازیافتی خود در طول 20 سال گذشته را دو برابر کند. (عکس از رندی اولسن)

ماشین‌های مملو از بطری‌های پلاستیکی وارد مرکز بازیافت در منطقه‌ای در فیلیپین می‌شوند. این بطری‌ها در این مرکز به‌صورت رشته رشته درآمده، سپس وارد چرخه بازیافت می‌شوند و بعد از آن به‌خارج از کشور صادر می‌شوند. (عکس از رندی اولسن)

عکس از رندی اولسن

مطلب پیشنهادی

گالری عکس: منتخبی از بهترین عکس‌های هوایی عکاسان رویترز در سال 2017
آخر هفته با شبکه: تصاویری زیبا، تأمل برانگیز و حتی هشدار دهنده برای آینده

کشور چین بزرگ‌ترین تولید کننده پلاستیک در جهان است و بیش از یک چهارم مصرف جهانی در این کشور تولید می‌شود. البته، جای تعجب نیست که قسمت اعظم آن به‌کشورهای دیگر صادر می‌شود.

عکس از ریچارد جان سیمور

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟