ضرورت ایجاد چشم‌انداز و شفافیت در سیاست‌های آموزشی
یادگیری شخصی‌سازی شده در سیستم آموزشی: چرا استفاده از این روش توصیه می‌شود
مرکز بازسازی آموزش عمومی (CRPE) یک مرکز تحقیقاتی و تحلیل سیاست‌های به‌کارگرفته‌شده در بخش توسعه راه‌کارهای ممکن در سراسر ایالات متحده آمریکا است. این مرکز در دانشگاه Washington Bothell قرار دارد و مأموریت اصلی آن، بازسازی مدل ارائه آموزش عمومی جهت آماده‌سازی تمام دانش‌آموزان آمریکایی برای حل مشکلات و چالش‌هایی است که در آینده با آن‌ها روبرو می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

جوان ویس، رییس پیشین کارمندان وزارت آموزش آمریکا در خصوص این مرکز می‌گوید: «CRPE برای اتصال تحقیق و عمل فعالیت می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود تا ارزش بالایی برای سیاست‌گذاران و شاغلین حوزه‌های مختلف داشته باشد. تمام توصیه‌های آن‌ها شفاف، قابل اجرا و ریشه در مطالعات واقعی دارد تا مشخص شود که کدام راه‌کارها به‌خوبی عمل می‌کنند و نتیجه‌بخش هستند و کدام راه‌کارها کاری از پیش نمی‌برند.»

چند سال پیش، طرحی مبنی بر پیاده‌سازی یادگیری شخصی‌سازی شده در مدارس ارائه شد و 35 مدرسه در آمریکا در این طرح شرکت کردند. بهار سال گذشته، یک تیم از این مرکز برای بررسی نتایج به‌سراغ مدارس مشارکت‌کننده رفتند. در ابتدا خیلی از معلمان چندان مطمئن نبودند که چه کاری باید انجام دهند. در مراجعه مجدد این تیم در بهار سال جاری به این مدارس، آن‌ها متوجه یک مشکل اساسی شدند: خیلی از معلمان اصلا نمی‌دانستند که هدف از شخصی کردن یادگیری چیست.

در مصاحبه با آن‌ها، مشخص شد که این معلمان اهداف مشخصی برای دانش‌آموزان خود داشتند: آماده شدن برای رفتن به دانشگاه و داشتن یک حرفه، و این‌که تمام طول زندگی‌شان در حال یادگیری باشند و در نهایت وقتی بزرگ شدند به‌انسان‌های موفقی تبدیل شوند. خیلی از معلمان صحبت از دانش، مهارت، نگرش و رفتار به‌عنوان اهداف ویژه‌ای می‌کردند که می‌خواستند دانش‌آموزان‌شان به آن‌ها دست پیدا کنند. اما نمی‌دانستند که شخصی‌سازی یادگیری تا چه اندازه می‌تواند دانش‌آموزان را به این اهداف نزدیک کند. مشکل اصلی این است که اگر در زمان شروع این فرآیند به این اهداف توجه نشود، رسیدن به روش منسجم یادگیری عمیق (PL) تقریبا غیرممکن خواهد بود.

وقتی صحبت از سیاست‌گذاری می‌شد، معلمان و مدارسی که در آن‌ها مشغول به‌تدریس بودند از نبود تئوری عمل که به‌خوبی برای PL شکل گرفته باشد رنج می‌بردند. این تئوری توضیح می‌دهد چرا این روش باید به‌کار گرفته شود و چگونه باید پیاده‌سازی شود. در واقع، این تئوری باعث می‌شود تا تمامی مشارکت‌کنندگان در خصوص این‌که چه کاری می‌کنند و اصولا چرا این کار را انجام می‌دهند به یک توافق نظر برسند. از طرف دیگر، اهدافی که معلمان و دانش‌آموزان برای خود تعیین کرده‌اند شکل مناسب‌تری می‌گیرد و معلمان متوجه می‌شوند آیا تلاش‌های آن‌ها به دانش‌آموزان در رسیدن به اهداف موردنظرشان کمک می‌کند یا نه. اگر تئوری معلمان به‌خوبی نوشته نشده باشد و هم‌چنین به‌درستی درک نشود، کارها و تلاش‌هایی که در این راستا انجام می‌دهند مانند سفر دریایی خواهد بود که نه سکان هدایتی دارد و نه مقصد مشخصی برای آن تعریف شده است.

باید یک هدف PL برای خود انتخاب کنند؛ دادن قدرت به دانش‌آموزان تا بتوانند کنترل بیشتری روی یادگیری خود داشته باشند. یک تئوری خیلی ساده برای عمل می‌تواند مشابه چیزی باشد که در زیر می‌بینید:

  1.  معلمان اطلاعات و داده‌های مورد نیاز برای پیشرفت در راستای اهداف مشخص شده را در اختیار دانش‌آموزان‌شان قرار می‌دهند. هم‌چنین، آن‌ها را در خصوص نحوه درک و به‌کارگیری این داده‌ها در یادگیری  راهنمایی می‌کنند. در واقع، معلمان حق انتخاب و انعطاف‌پذیری در تجارب یادگیری کلاس درس را ایجاد می‌کنند.
  2.  دانش‌آموزان مهارت‌ها و حس اعتماد به‌نفس را در خود توسعه می‌دهند تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ای در خصوص یادگیری‌شان بگیرند.
  3.  دانش‌آموزان مسئول یادگیری، پیشرفت و اهداف‌شان می‌شوند.
  4.  دانش‌آموزان برای دست‌یابی به اهداف بلندپروازانه خود متعهد می‌شوند.

در بازدید از خیلی از این مدارس متوجه شدیم که بیشتر معلمان برای پشتیبانی از مقوله مسئول بودن دانش‌آموزان، اقدام به ساخت "تابلوهای انتخاب" کرده‌اند تا به دانش‌آموزان برای درگیر شدن و انجام محتوایی که در آن واحد ارائه می‌شود حق انتخاب در بین گزینه‌های موجود را بدهند. ساخت این تابلوها می‌تواند زمان بسیار زیادی از آن‌ها بگیرد. از طرف دیگر، برای این‌که بتوانند هدف از این کار را به دانش‌آموزان توضیح دهند تلاش خیلی زیادی می‌خواهد و در نهایت، وقتی دانش‌آموزان شروع به حرکت می‌کنند پیگیری کردن آن‌ها با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود.

برای این‌که بتوانیم به جمع‌بندی خوبی در خصوص منطقی که پشت PL قرار دارد برسیم با معلمان مشارکت‌کننده در این پروژه صحبت کردیم. اما، بیشترین چیزی که از آن‌ها شنیدیم ناامیدی، پریشانی، کلافگی و خستگی مفرط بود زیرا معلمان تلاش می‌کردند تا کلاس درس و روش‌های آموزشی خود را مجددا طراحی کنند تا بتوانند این روش‌ها را شخصی‌تر، طراحی‌ شده‌تر و دانش‌آموز محور کنند.

این معلمان جذب ایده‌های اصلی و مرکزی PL شدند: ملاقات با دانش‌آموزان در همان مکانی که هستند، فراهم کردن شرایط پیشرفت دانش‌آموزان با همان سرعتی که مدنظرشان است، و ارائه تجارب آموزشی مرتبط و غنی. اما به‌نظر می‌رسد که نه تنها در این‌که چه کاری انجام می‌دهند باید شفافیت بیشتری وجود داشته باشد بلکه باید کاملا درک کنند که اصولا چرا این کار را انجام می‌دهند. تطبیق‌دهی چشم‌انداز مدرسه در زمینه شخصی‌سازی یادگیری و استفاده از آن به‌عنوان یک راهنما می‌تواند کمک زیادی بکند. در زیر به‌چند روش برای آغاز این فرآیند اشاره می‌شود:

 از آخر شروع کنید و رو به‌عقب کار کنید

مدارس باید این پرسش را مطرح کنند که: ما می‌خواهیم زمانی که دانش‌آموزان مدرسه را ترک کردند قادر به انجام چه کارهایی باشند؟ برای رسیدن به این اهداف به چه تجارب آموزشی نیاز است؟ برای ایجاد چنین تجاربی چه کارهایی باید در کلاس‌ها و در سراسر مدرسه انجام شود؟ معلمان، مسئولین مدرسه و سایر کارکنان برای ایجاد این کلاس‌ها و تجارب مورد اشاره به چه پشتیبانی نیاز دارند؟ پاسخ تمام این پرسش‌ها را مشخص کنید و آن‌ها را به‌عنوان پایه و اساس نگرش عملی مدرسه درنظر بگیرید.

 اجازه دهید که تئوری عمل راهنمای مسیر پیش رو باشد

مدارس باید تئوری عمل را با جامعه مخاطب خود در میان بگذارند تا به درک و فهم بیشتر آن کمک کنند، به معلمان، دانش‌آموزان و والدین‌شان کمک کنند تا مالک آن شوند و با مراجعه مداوم به‌آن باعث تقویت هر چه بیشتر این تئوری شوند.

 تئوری را در واقعیت تست کنید

تئوری عمل در واقع نگرشی ایده‌آل به نحوه کاری است که قرار است انجام شود، نه این‌که در واقعیت چگونه کار می‌کند. مدارس باید از خود بپرسند که: این تئوری چه فرضیاتی را شکل می‌دهد؟ (آیا فرض‌مان بر این است که پرسنل مدرسه از ثبات کافی برای ارائه توسعه حرفه‌ای موردنیاز برخوردار خواهند بود؟) برای این‌که بتوانیم گام اول را برداریم چه اتفاقاتی نیاز است؟ (آیا باید ظرفیت موردنیاز را ایجاد کنیم؟ والدین را درگیر کنیم؟ مهارت‌های پایه را در دانش‌آموزان به‌وجود بیاوریم؟) به‌غیر از پرسنلی که در مدرسه در اختیار داریم چه افرادی می‌توانند به موفقیت‌مان کمک کنند؟ پاسخ به‌این سئولات به معلمان و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بفهمند برای پشتیبانی از پروژه PL به چه چیزهایی نیاز دارند و این‌که چه کسانی می‌توانند کمک‌شان کنند.

 از این تئوری برای ارزیابی پیشرفت و تجدیدنظر در خصوص کارهایی که انجام می‌دهید استفاده کنید

از طریق نقشه مربوط به تئوری عمل، شاخص‌های ابتدایی و انتهایی مسیر که مدرسه در راستای آن حرکت می‌کند شفاف‌تر و واضح‌تر می‌شود. در مثال مربوط به مسئول بودن دانش‌آموزان، یک شاخص موقت می‌تواند دربرگیرنده مباحث داده محور باکیفیت و کمیت بالا با دانش‌آموزان باشد، یا بررسی تعهد دانش‌آموزان مشخص می‌کند که آن‌ها تا چه اندازه خودشان را مسئول کاری که انجام می‌دهند می‌دانند. آخرین شاخص نیز می‌تواند ارزیابی توانایی دانش‌آموزان برای حرکت در مسیر درست و به پایان رساندن پروژه درازمدت است.

حتی برای مدارسی که مدت‌ زمان زیادی است که در حال استفاده از PL هستند هم هیچ‌گاه برگشت به‌عقب دیر نیست زیرا از این طریق می‌توانند مطمئن شوند که همگی به‌خوبی فهمیده‌اند که: چرا این کار را انجام می‌دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟