الگوریتمی که با مرگ مبارزه می‌کند
سامانه پیش‌بینی‌کننده مرگ، مجوز سازمان FDA را دریافت کرد
اکسل مدیکال شرکتی که در زمینه ساخت ابزارهای پزشکی به فعالیت اشتغال داشته و در فلوریدا مستقر است به تازگی اعلام کرده است که زیرساخت بالینی طراحی شده از سوی این شرکت که WAVE نام دارد و به منظور پیش‌بینی مرگ‌و‌میرهای غیرمنتظره طراحی شده از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز به‌کارگیری را دریافت کرده است.

1606683296_1_0.gif

این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که به بیمارستان‌ها، پزشکان و پرستاران اجازه می‌دهد بر وضعیت فعلی بیماران نظارت داشته، اوضاع جسمی بیماران را مورد تحلیل قرار داده و هرگونه فعالیت مشکوکی را در اسرع وقت به پزشکان و پرستاران گزارش دهد. این رویکرد باعث می‌شود تا آمار مرگ‌ومیرهای ناخواسته به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. سه فاز پژوهشی اول این پروژه که در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ انجام شده با استقبال سازمان غذا و داروی ایالات متحده روبرو شده است. پلتفرم ویو (Wave) از الگوریتمی به نام شاخص ایمنی ویسنسیا (Visensia Safety Index) استفاده می‌کند که از سوی واحد توسعه نرم‌افزارهای پزشکی دانشگاه آکسفورد آماده شده است. الگوریتم طراحی شده از سوی آکسفورد در سال 2011 میلادی مجوز لازم برای به‌کارگیری را دریافت کرده بود. اکنون اکسل الگوریتم یاد شده را با زیرساخت خود ادغام کرده و موفق شده است مجوز لازم را از آژانس  نظارتی دریافت کند. زیرساخت ویو اطلاعات را از سامانه‌های نظارت فیزیولوژیکی بیمار و سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR) دریافت کرده و پس از ذخیره و سازمان‌دهی داده‌ها، فرآیند تحلیل را روی این داده‌ها آغاز کرده و نتایج به دست آماده را می‌تواند به شکل بلادرنگ روی سامانه اطلاعات پزشکی الکترونیک، مانیتور مرکزی، گوشی‌های هوشمند یا انواع مختلفی از تبلت‌ها نشان دهد. مری بام، مدیر ارشد اکسل مدیکال در مصاحبه‌ای که با Healthcare Analytics News داشته گفته است: «هر ساله نزدیک به 400 هزار فوت ناخواسته داریم که به راحتی قابل پیش‌گیری است. این میزان مرگ‌ومیر ناخواسته درست مثل آن است که در سال هر روز دو هواپیمای مسافربری با یکدیگر برخورد کرده و همه سرنشینان این دو هواپیما کشته شوند. زیرساخت ویو عملکردی شبیه به یک سامانه کنترل ترافیک هوایی دارد. سامانه‌ای که همه چیزش در کار کنترل ما نیست، اما سعی ما بر این است که از تصادف دو هواپیما و سقوط آن دو اجتناب کنیم.»

مطلب پیشنهادی

سن مغز می‌تواند زمان مرگ انسان را بگوید
یادگیری ماشینی در خدمت راز طول عمر

لنس بورتن، مدیر کل شرکت اکسل مدیکال در این ارتباط گفته است: «در طراحی پلتفرم ویو ما با شرکت Epic System همکاری نزدیکی داشته و داریم. این تعامل باعث شده است تا بتوانیم به شکل انعطاف‌پذیری از فناوری‌های مدرن استفاده کنیم. در حال حاضر سامانه یاد شده تنها بر روی وضعیت سلامت افرادی که در بیمارستان‌ها قرار دارند متمرکز است، اما این احتمال وجود دارد که در آینده دامنه کاری خود را گسترش دهیم. ما در بلندمدت در نظر داریم از این سامانه در ارتباط با افراد سالمی که در جامعه قرار دارند نیز استفاده کنیم. این یک رویکرد منطقی است به واسطه آن‌که برای آن‌که بتوانیم به شکل بلند و طولانی‌مدتی بر وضعیت بیماران متمرکز شویم به داده‌های بیشتری از مردم نیاز داریم. این اولین باری است که یک زیرساخت ارسال‌کننده علائم و الگوریتم مورد استفاده از سوی زیرساخت موفق شده است از یک آژانس قانونی مجوز لازم را دریافت کند. به عقیده بسیاری از مردم خط بطلان کشیدن روی مرگ‌ومیرهای غیرمنتظره رویکردی تقریبا ناممکن است، اما هیچ موضوعی مهم‌تر از آن نیست که شما در این مسیر قدم بردارید و مانع بروز حوادث ناگوار شوید.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟