پلتفرمی برای ورود به عصری جدید
برای اولین بار گوشی‌های هوشمند می‌توانند الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را اجرا کنند
گوگل به تازگی نسخه پیش‌نمایشی از پلتفرم متن‌باز TensorFlow Lite را منتشر کرده است. چهارچوب فوق به توسعه‌دهندگان الگوریتم‌های یادگیری ماشینی کمک می‌کند تا یکبار دیگر تجربه هیجان‌برانگیز دیگری را در حوزه هوش مصنوعی اینبار روی دستگاه‌های همراه تجربه کنند.

1606683296_1_0.gif

گوگل هدف از طراحی پلتفرم فوق را بسط دادن الگوریتم‌های هوشمندی معرفی کرده است که قادر هستند بدون نیاز به اتصال به کلاود روی دستگاه‌های همراه اجرا شوند. از هم اکنون مشخص است که گوگل خود را برای ورود به عصری آماده می‌کند که بر پایه هوش مصنوعی اشیا (AioT) سرنام artificial intelligence of things  پایه‌گذاری خواهد شد.

در حال حاضر در میان گجت‌های مورد استفاده کاربران این الکسا، سیری، گوگل اسیستنت و در بعد نرم‌افزاری کورتانا هستند که در قالب یک جریان کاملا ملموس از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. کافی است چیزی در حدود 120 هزار تا 160 هزار تومان هزینه کنید تا بتوانید از این ابزارهای هوشمند تعاملی استفاده کنید.

ابزارهایی که به راحتی به شبکه‌های وای‌فای متصل می‌شوند و بدون پیچیدگی خاصی قابل استفاده هستند. TensorFlow Lite اهمیت بسیاری خاصی دارد، به واسطه آن‌که نه فقط زمینه‌ساز به وجود آمدن دستگاه‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌شود، بلکه این توانایی را دارد تا یکبار برای همیشه به زندگی دکمه‌های ملموسی که با آن‌ها کار می‌کنید پایان دهد. طراحان اکنون می‌توانند پیش‌نمایش TensorFlow Lite را برای دستگاه‌های اندرویدی یا iOS دریافت کنند. گوگل می‌گوید هدفش این نیست که قابلیت‌های جدیدی را به چهارچوب هوش مصنوعی اضافه کند، بلکه در نظر دارد به سخت‌افزارهایی که از پردازنده‌هایی همچون اسنپ‌دراگون استفاده می‌کنند اجازه دهد الگوریتم‌هایی که فرآیند پردازش آن‌ها روی دستگاه‌های موبایل دور از انتظار به نظر می‌رسد و برای اجرا شدن به کلاود متکی هستند اجازه دهد به شکل مستقیم اجرا شوند.

اکنون که گوگل پلتفرم Lite AI خود را عرضه کرده است، طراحان می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی را روی یک اسمارت‌فون اجرا کرده و همچنین داده‌های جدیدی را به الگوریتم‌هایی اضافه کنند که به این داده‌ها برای ارائه نتایج خود نیاز دارند. پلتفرم یاد شده اجازه می‌دهد بدون آن‌که به شبکه خاصی وابسته باشید از مزایای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده کنید. گوگل در سایت رسمی پلتفرم TensorFlow Lite آورده است که پلتفرم فوق با در نظر گرفتن فاکتورهای زیر زیر آماده شده است: «پلتفرم فوق اجازه می‌دهد الگوریتم‌های هوشمندی را برای دستگاه‌هایی که در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند طراحی کنید.

مطلب پیشنهادی

13 اختراع گوگل که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم
تلاش‌های گوگل بسیار فراتر از سیستم جستجو است

 با توجه به آن‌که نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با حریم خصوصی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران وجود دارد، این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد تا الگوریتم‌های موبایلی را بدون نیاز به شبکه مورد استفاده قرار دهید.»

جالب است بدانیم که پلتفرم هوش مصنوعی گوگل این توانایی را دارد تا هوش مصنوعی را به درون دستگاه‌هایی که از طریق دستورات صوتی کنترل می‌شوند وارد کند.  طراحان می‌توانند الگوریتم‌های خود را حتا روی اسمارت‌فون‌هایی که از تراشه‌های ارزان‌قیمتی استفاده می‌کنند پیاده‌سازی کرده و اجرا کند. سیاست جدید گوگل راه را برای ورود سریع‌تر ما به عصری که هوش مصنوعی می‌تواند روی دستگاه‌هایی با پردازنده‌های نه چندان قوی اجرا شود هموار ‌سازد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این پلتفرم به آدرس Introduction to TensorFlow Lite مراجعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟