یک گام بزرگ برای رسیدن به پردازنده‎های کوچک‎تر و سریع‎تر
معرفی اولین تراشه 7 نانومتری دنیا توسط IBM
سرعت رشد معرفی نرم‌افزار و استارت‌آپ‎های خلاقانه هر روز بیشتر می‎شود. اما برای پیشرفت کار آن‌ها نیاز به سخت‌افزارهای جدید و پیشرفته هم هست. مدافعان صنعت فناوری مثل IBM هم در پشت صحنه سخت مشغول تلاش برای حفظ سرعت پیشرفت صنعت سخت‌افزار هستند.

1606683296_1_0.gif

محققان شرکت IBM به تازگی توانستند به یک موفقیت چشمگير دست پيدا کنند: اولین تراشه 7 نانومتری آزمایشی که از ترانزيستورهای کارآمد بهره می‎برد.این کار بزرگ با همکاری گلوبال فاندری، سامسونگ، دانشکده موسسه علوم نانو و مهندسی سانی پلی تکنیک آلبانی و نیویورک و با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری در بخش تحقيقات فناوری تراشه صورت گرفته است.

این پیشرفت IBM یک جهش چشمگیر رو به جلو بعد از معرفی تراشه‎های 22 نانومتری امروزی به شمار می‎رود که امکان تولید محصولاتی از دستگاه‎های موبایل تا محاسبه‎گرهای پیچیده ابری با تراشه‎های پیشرفته‎تر را در آینده فراهم می‎کند.

در محدوده 7 نانومتری (در مقام مقايسه، یک رشته از DNA انسان قطری برابر با 2.5 نانومتر دارد)، چیدمان فیزیکی سنتی اطراف سیلیکون ترانزيستورها باید به شیوه متفاوتی طراحی شود. رسیدن به چنین مقیاس کوچکی از اندازه با استفاده از کانال ترانزيستورهای سیلیکون ژرمانیوم (SiGe) و ادغام لیتوگرافی فرا ماورای بنفش (EUV) محقق شده است. طبق اعلام IBM، این پیشرفت بزرگ صنعتی می‎تواند تا 50 درصد مصرف انرژی و عملکرد سیستم‎های آینده که از فرا داده‎ها و محصولات موبایل پشتیبانی می‎کنند را بهبود بخشد.

در سال گذشته، IBM در مورد امکان رسیدن به مقیاس 7 نانومتری تا پایان این دهه صحبت کرده بود. از این رو، تحقق زودهنگام رسیدن به این فناوری تنها یک سال بعد از این گفته، این امید را نیز به وجود می‎آورد که این شركت ممکن است به زودی با استفاده از نانوفوتونیک‎های سیلیکونی، گرافن و نانو لوله‎های کربنی به عنوان مواد سازنده تراشه‎ها، به اهداف پیش روی خود نیز دست پيدا کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر حمید
حمید

الان ۲۰۲۲ هست و توی جدیدترین گوشی های هوشمند لیتوگرافی ۴ نانومتری استفاده می شه و tsmc و سامسونگ ۳ونانومتری هم ساختن و به زودی توی گوشی های هوشمند استفاده می شه و همچنین همین ibm اولین تراشه ۲ نانومتری جهان رو ساخته! منتظرم ibm یک نانومتری هم بسازه و دیگه داستان این کوچیک شدن نانومتر بسته بشه. چقدر زمان زود می گذره و تکنولوژی زود رشد می کنه.