10/07/1396 - 19:14
انعقاد قرارداد 5 ماهواره دانشگاهی ایرانی برای پرتاب
رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری در آستانه هفته جهانی فضا، آخرین اقدامات انجام شده در خصوص ماهواره‌های ایرانی را تشریح کرد.

1606683296_1_0.gif

محسن بهرامی گفت: هم‌اکنون پنج ماهواره دانشگاهی «دوستی»، «امیرکبیر»، «ناهید ۱»، «ظفر» و «پارس ۱» در دستور کار است و قراردادهای پرتاب آنها منعقد شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه طراحی و ساخت ماهواره «دوستی» متعلق به دانشگاه شریف به اتمام رسیده، اضافه کرد: این ماهواره در نوبت پرتاب و مذاکرات برای پرتاب آن در حال انجام است. ماهواره «امیرکبیر» نیز در مرحله نهایی شدن مدل پروازی بوده و نمونه مهندسی آن به اتمام رسیده است که پیش‌بینی می‌کنیم ظرف ۶ ماه آینده به اتمام برسد.
بهرامی تصریح کرد: مدل پروازی ماهواره «ناهید» نیز در حال نهایی شدن است و ماهواره «ظفر» دانشگاه علم و صنعت تا پایان سال به جمع‌بندی برای طراحی مدل جزئی می‌رسد.
وی اظهار کرد: طراحی مفهومی ماهواره «پارس ۱» آغاز شده که قرار است این ماهواره توسط کنسرسیومی از دانشگاه‌های مختلف طراحی و ساخته شود.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد آخرین وضعیت ماهواره بلوکه شده «مصباح» که هم‌اکنون در کشور ایتالیا قرار دارد، گفت: مذاکرات برای بازپس‌گیری و یا پرتاب این ماهواره همچنان ادامه دارد و امیدواریم تا پایان امسال به یک تصمیم نهایی در مورد «مصباح» برسیم.
وی با اشاره به اینکه ما دوست داریم ماهواره مصباح پرتاب شود، خاطرنشان کرد: اما موضوع این است که این ماهواره از سال ۸۵ و پس از طراحی و ساخت، درگیر مشکلات بین‌المللی شد و هم‌اکنون پروژه‌های دیگری نیز با این مأموریت و دستاورد وجود دارند که برای تصمیم‌گیری در مورد پرتاب و یا بازگشت آن به ایران، کار ساده‌ای در دست نداریم و تعیین تکلیف این پروژه نیازمند زمان بیشتر و هزینه است.

ایسوس

نظر شما چیست؟