فیلترینگ هوشمند اینستاگرام
07/06/1396 - 15:15
وزیر ارتباطات: آمادگی رفع فیلترینگ را داریم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکرات برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد که رویکرد شورای عالی فضای مجازی این است با سرویس‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند، مذاکره شود.

1606683296_1_0.gif

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکرات برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: «رویکرد شورای عالی فضای مجازی این است با سرویس‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند، مذاکره شود و ما به آنها نگاه سلبی نداشته باشیم و به حقوق شهروندان در دسترسی به سرویس‌ها احترام بگذاریم. البته لازمه این مسئله این است که آنها هم به مقررات ما احترام بگذارند و از فرهنگ ما صیانت کنند. ما نمی‌توانیم به شبکه‌ای در ایران اجازه فعالیت دهیم که خدماتی را ارائه دهد، اما معضلات جدی هم برای ما داشته باشد».او ادامه داد: «خود این شبکه‌های اجتماعی نیز مقرراتی دارند. برای مثال در یوتیوب موارد غیراخلاقی و پورنوگرافی مسدود می‌شود. این موضوع باید متناسب با فرهنگ ما نیز تغییر یافته و سرویس‌های خود را به صورت محلی پیاده‌سازی کنند. در چنین شرایطی ما نیز آمادگی داریم که محدودیت‌ها را برداریم. توییتر برای این موضوع درخواست داده البته مذاکره‌ای آغاز نشده است. همچنین بنا بر مصوبه برای سایر شبکه‌ها نیز اطلاع‌رسانی و اعلام آمادگی کرده و منتظر پاسخ هستیم».

اجرای فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام

جهرمی در ادامه سخنرانی خود به موضوع پالایش هوشمند اشاره کرد و گفت: «اینکه ما از فرصت‌ها استفاده و موارد منفی را حذف کنیم و با سرویس‌های اینترنت فله‌ای برخورد نکنیم زیرا توانمندسازهایی در عرصه کشور هستند و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند. اینجا نیز یک مفهوم و یک پروژه به اسم پالایش هوشمند وجود دارد. مفهوم پالایش هوشمند در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و تأییدیه گرفت که در سرویس اینستاگرام اجرا شد».او افزود: «در مقطعی که این پالایش فعال بود، موفق عمل کرد. از زمان آغاز پالایش هوشمند روی اینستاگرام، پنج درصد محتوایی را که ارزیابی کردیم، موارد نامناسب با فرهنگ ما بود. پس از پالایش هوشمند و در این فرایند، ۷۰۰‌ میلیون مصداق غیرمجاز شناسایی و بسته شده بود و خللی هم در زندگی مردم ایجاد نمی‌شد. پالایش هوشمند در موارد رمزگذاری‌شده نمی‌تواند مسئله را حل کند. در دنیا هم مرسوم است که در موارد رمزگذاری با سرویس‌دهنده تعامل می‌کنند و به یک مفهوم و چارچوب مشترک می‌رسند. نوع نگاهی که برای سرویس‌های مبتنی بر رمز پیش رفت، به این ترتیب است اما از آنجا که عمده سرویس‌های مورد اقبال مردم ما بیشتر در آمریکا مشغول فعالیت هستند، طبق قوانین امکان تعاملی تاکنون وجود نداشته و البته از طرف ما نیز عزمی وجود نداشته که تعامل صورت بگیرد». به گفته او در رابطه با مسائل سیاسی که حساسیت هم درباره آنها وجود دارد و مهم هستند، این تعامل ایجاد نشده است.
 او افزود: «ما ناگزیریم به جای اینکه بخواهیم همه سرویس‌های ارتباطی را ببندیم، به سمت فرایند پالایش هوشمند برویم. البته مطلوب ما این است که روزی سرویسی امن و مطمئن و با رعایت حقوق کاربران در داخل کشور ایجاد و حاکمیت خود را در این فضا حفظ کنیم، همان‌طور که بسیاری از کشورها این کار را کردند. شاید ظرفیت‌های داخلی ما درحال‌حاضر توانمندی ارائه این خدمات را نداشته باشد و ما نیز نمی‌توانیم مردم را از این خدمات محروم کنیم. بنابراین ما باید با مدل مبتنی بر تعامل و تلاش به این جمع‌بندی برسیم که این خدمات را از مطالب نامناسب حذف و در چارچوب ادامه ارائه خدمات امکاناتش را فراهم کنیم».
 او بیان می‌کند: «در بستر فعالیت ارتباطات، عده‌ای می‌گویند هیچ‌وقت به نتیجه مثبتی نرسیده‌ایم و پیگیر این نظریه‌اند که سرویس‌ها را ببندیم. عده‌ای هم می‌خواهند بگویند این فرایند کاملا موفق بوده است. درحالی‌که این پروژه هم مانند سایر پروژه‌ها نقاط مثبت و منفی داشته است».

ایسوس

نظر شما چیست؟