07/06/1396 - 14:45
فیروزآبادی از طرح پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی خبر داد
فیروزآبادی: هر روز در فضای مجازی شاهد حمله کلاه‌برداران به شرکت‌ها و حساب کاربری کاربران اینترنت هستیم. برای جلوگیری از افزایش این خطرات باید هرچه زود‌تر راهی برای پیشگیری و مقابله با این حملات پیدا کرد.

1606683296_1_0.gif

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره نظام پیشگیری حوادث در فضای مجازی که به بررسی و پیش‌بینی جرایم، کلاهبرداری‌ها و حوادثی که باعث اختلال در فعالیت فضای مجازی می‌شود و نیز حملات و آسیب‌های سیستمی که کارکردهای شبکه‌های ارتباطی و سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دچار اختلال می‌کند می‌پردازد، توضیح داد.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به روند نظام پیشگیری حوادث در فضای مجازی که توسط شورای عالی به مرکز ملی فضای مجازی واگذار شده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از توسعه کلاهبرداری، طرح برخورد با حوادثی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد را داریم که یکی از مصادیق آن می‌تواند اخاذی باشد. برای این حوادث تقسیم کار می‌کنیم تا مشخص شود چه کسی مسوول هر نوع حادثه‌ای در سطح ملی است.

مرکز ملی فضای مجازی کشور طرح نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث در فضای مجازی را برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارائه کرده است. در این سند وظایف تمامی دستگاه‌ها و مراکز تقسیم‌بندی و حوادث در آن دسته‌بندی شده و برای هر حادثه، مسئول، نحوه هماهنگی، محوریت اجرا و مراحل همکاری تعیین شده است.

فیروزآبادی همچنین با بیان اینکه به دلیل خاصیت‌هایی که در شبکه وجود دارد فاصله‌های زمانی و مکانی از بین می‌رود، یک کلاهبرداری می‌تواند به سرعت در کشور گسترش یابد، افزود: اکنون اگر اخاذی از شهروندان، چه شخصیت‌های حقیقی و چه شرکت‌های حقوقی بخش خصوصی، اتفاق بیفتد، این کار برعهده نیروی انتظامی است که با آن برخورد کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی پیش از این نیز درباره طرح نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی اظهار کرده بود: در فضای مجازی شاهد حوادث زیادی برای شهروندان و شرکت‌ها از جمله کلاهبرداری‌ها و اخاذی‌ها هستیم که باید متولیان آن شناسایی شده تا این‌گونه موارد توسعه پیدا نکند. برای جلوگیری از توسعه این کلاهبرداری‌ها در شبکه، طرحی وجود دارد که امیدواریم در شورای عالی به بحث گذاشته شده و تصویب شود.

فیروزآبادی همچنین توضیح داده بود: ما در فضای مجازی شاهد حوادث زیادی برای شهروندان خود و شرکت‌های خصوصی هستیم. کلاهبرداری‌ها و اخاذی‌ها و جعل‌هایی صورت می‌گیرد. به دلیل خاصیت‌هایی که در شبکه ارتباطات وجود دارد و فاصله‌های زمانی و مکانی از بین می‌رود، یک کلاهبرداری می‌تواند به سرعت در کشور گسترش یابد. برای جلوگیری از توسعه یک کلاهبرداری در شبکه، چه در سطح شهروند و چه شرکت‌های خصوصی، طرحی وجود دارد که امیدواریم در شورای عالی به بحث گذاشته شده و تصویب شود.

وی ادامه داد: این طرح هر نوع حادثه‌ای که باعث اختلال در فعالیت در این فضا می‌شود که ناشی از حمله‌ها، آسیب‌های سیستم‌هاست و موجب شده کارکرد شبکه‌های ICT و سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دچار اختلال شود، را شامل می‌شود. برخی از این حوادث هم منجر به جرم می‌شود. با این طرح قصد داریم مدیریت حوادث را در برنامه داشته باشیم. نظامی که باید در سازمان‌ها برای مقابله وجود داشته باشد، اصولی که شرکت‌ها باید رعایت کنند و اینکه چه شرکت‌هایی صلاحیت این کار را دارند، در این طرح بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح مدیریت حوادث در حوزه فضای مجازی مد نظر قرار گرفته، توضیح داده بود: این نظام پیش از جرایم دیده شده است، چرا که ممکن است برخی از حوادث منجر به جرم شود؛ به همین دلیل مباحث فنی و نحوه مقابله سازمان‌ها با آن را دیده‌ایم تا در صورتی که شرکت و یا شهروندان دچار حادثه شوند، تکلیفشان مشخص باشد و بدانند باید به کجا مراجعه کنند.

به گفته فیروزآبادی، هر نوع جرم، کلاهبرداری و حادثه‌ای که باعث اختلال در فعالیت فضای مجازی می‌شود و نیز حملات و آسیب‌های سیستمی که کارکردهای شبکه‌های ارتباطی و سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دچار اختلال می‌کند، در این نظام آمده و برای رسیدگی به آن پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

ایسوس

نظر شما چیست؟