تولید کفش هوشمند تحلیلگر توسط محققان ایرانی
 پیشگیری از آرتروز و تخریب دیسک کمر در ایران امکان‌پذیر شد
آرتروز و سائیدگی دیسک کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استخوان و مفاصل است که جامعه شهرنشینی امروز را درگیر خود کرده است. در بیماری‌ها به خصوص مفاصل، پیشگیری اهمیت بسزایی در روند مراحل ابتدایی درمان دارد. به همین دلیل، محققان کشور موفق شدند کفشی هوشمند با سیستم تحلیلگری بسازند که برای پیشگیری از بروز آرتروز، تخریب در دیسک کمر،‌ واروس، واریس و کمردرد شدید مورد استفاده دارد.

1606683296_1_0.gif

علیرضا قهرمانی برندق، مجری طرح درمورد طرح کفش هوشمند با سیستم آنالایزر گفت: «طرح مذکور کفشی برای درمان و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی از جمله تخریب در دیسک کمر، کمردرد شدید، والگوس، واروس، آتروفی عضلانی، دفورمیتی اندام‌ها، واریس، آرتروز زانو و گردن است. این کفش دارای سنسورهای فشار است که فشار وارده بر روی کفه کفش را تشخیص داده و در صورت لزوم بر روی رایانه نمایش می‌دهد.
در صورتی که فرد فشار عمده وزن خود را بر روی یک پای خود وارد کند و به مدت 15 تا 20 دقیقه مرکز فشار را بر روی پای دیگر تغییر ندهد، با استفاده از پدهای سیلیکونی تعبیه‌شده زیر کفه‌های کفش، پد با هوا پر شده و ارتفاع پا نسبت به پای دیگر افزایش پیدا می‌کند و این عمل باعث می‌شود که مرکز فشار وزن وارده از پایی به پای دیگر تغییر کند. این تغییر مرکز فشار وزن بدن از پایی به پای دیگر، باعث جلوگیری از احتمال وقوع بیماری‌هایی نظیر تخریب دیسک کمر، کمردرد شدید، والگوس، واروس، آتروفی عضلانی، دفرمیتی اندام‌ها، واریس، آرتروز زانو و گردن فرد می‌شود.
شایان ذکر است طرح «کفش هوشمند با سیستم آنالایزر» در اولین همایش روز فناوری سلامت حائز رتبه دوم اختراع دانشجویی را به خود اختصاص داد.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟