فروش 62 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های فاوا در سال 95
همایش «برجام و اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری و اشتغال در حوزه فاوا»
همایش «برجام و اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری و اشتغال در حوزه فاوا» با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نصر، معاونان وزیر و فعالان صنعت فاوا برگزار شد. در این همایش اعلام شد که شرکت‌های فاوا در سال 95 به فروش 62 هزار میلیارد تومانی دست یافتند.

1606683296_1_0.gif

در این همایش، سعادت در ابتدای سخنرانی خود تصریح کرد: «برای نخستین بار آمار دقیق بخش خصوصی صنعت فاوا توسط سازمان نظام صنفی رایانه کشور تهیه شده و طی آن اطلاعات استان تهران را به عنوان نمونه آماری جمع‌آوری و مورد بررسی قرار دادیم. در حال حاضر 2800 شرکت فاوا در استان تهران فعال هستند که این تعداد نسبت به دو سال گذشته و ابتدای دوره چهارم سازمان رشد چشمگیری را به ثبت رسانده است. در ابتدای دوره 2100 برگ رای در استان تهران داشتیم که اکنون پس از دو سال این به رقم 8200 برگ رای رسیده است. 1400 اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها جمع‌آوری و بررسی شد و طبق آن میزان فروش شرکت‌ها  22هزار میلیارد تومان است. در یکسال گذشته شرکت‌ها 900 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند و سود خالص پس از کسر مالیاتشان 12 درصد است. اگر این رقم را به کل کشور تعمیم دهیم و تهران را 70 درصد نسبت به کل صنعت در نظر بگیریم، شرکت‌های صنعت فاوا در سال منتهی 30/11/95 حدود 62 هزار میلیارد تومان فروش داشتند و 2600 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند و سود خالص پس از کسر مالیات آنها 7500 میلیارد تومان است.»

او با تاکید بر اینکه این آمارها نشانگر وضعیت امروز اقتصاد فاوا در کشور است، وضعیت اشتغال در صنعت ICT را تشریح کرد و گفت: 665 شرکت به عنوان نمونه آماری بررسی شد که طبق آن سال 95 نسبت به سال 94 رشد 8 درصدی در اشتغال به ثبت می‌رسد همین‌طور طبق نمونه آماری 213 هزار نفر در شرکت‌های فاوا در کل کشور مشغول هستند که میانگین حقوق و مزایای هر نفر حدود 4 ونیم میلیون تومان بوده است.

سعادت با یادآوری این نکته که کلید اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعتماد به بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری است، گفت: «یکی از شاخص‌های قابل استناد برای اثبات توان بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، مجموع امتیاز پروانه‌های جدید مانند FCP، MVNO، SERVCO وIPTV  که طی دو سال اخیر توسط بخش خصوصی تقاضا و دریافت شده است. بخش خصوصی با اعتماد به عملکرد دولت در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، برای اخذ مجوز فعالیت دو هزار و 100 میلیارد تومان هزینه کرده و برای خود ایجاد تعهد کرده است. واضح است که این هزینه پرداخت شده تا پیرو آن کار و فعالیت انجام شود. اگر این رقم را 4 درصد سرمایه‌گذاری لازم برای فعالیت با پروانه‌های جدید حساب کنیم، جمع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سه سال آینده 52 هزارو 500 میلیارد تومان می‌رسد.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه کشور به رشد 10 برابری استارتاپ‌ها در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته 80 استارتاپ با حمایت سازمان در نمایشگاه الکامپ حضور یافتند، امسال برای ایجاد انگیزه ظرفیت را سه برابر کردیم؛ اما با استقبال ده برابری مواجه شدیم. یعنی در دو سال گذشته بیش از 1000 شرکت و طرح و ایده نو در حوزه ICT ایجاد شده است.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟