بار دیگر خودباوری و تلاش به ثمر نشست
محققان ایرانی به فناوری بومی تصفیه آب دست یافتند
ایالات متحده، آلمان و حالا نام ایران به عنوان سومین کشور بومی‌سازی فناوری تصفیه آب بر سر زبان‌ها افتاده است، دستاوردی که حاصل تلاش جوانان و پژوهشگران این مرز و بوم است.

1606683296_1_0.gif

اگر به استخرهای عمومی رفته باشید، حتماً بوی کلر حسابی مشام شما را آزار داده است. مواد شیمیایی که برای ضدعفونی کردن آب به‌کار می‌رود. اما حالا با استفاده از فناوری «الکترولیز نمک طعام» که به دست محققان ایرانی بومی‌سازی شده است، دیگر نیازی به استفاده از گاز کلر یا سایر مواد شیمیایی خطرزا برای ضدعفونی کردن آب نیست.

مطلب پیشنهادی

محقق ایرانی عینک دید در شب ساخت

تقی عبادی، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در خصوص این دستگاه می‌گوید: «مصرف محصول نهایی این دستگاه در تصفیه آب و استخرها کاربرد دارد. ماده تولیدی کاملاً خالص و قابل خوردن است و حتی امکان شست‌و‌شوی دست‌و‌صورت و لباس‌ها نیز با این ماده امکان‌پذیر است. برای ضدعفونی کردن آب، دو لیتر این محصول را با هزار لیتر آب مخلوط می‌کنیم؛ بنابراین نه تنها مباحث بهداشتی، بلکه موارد امنیتی نیز در آن رعایت خواهد شد. علاوه بر این، به دلیل قدرت گندزدایی بالاتر نسبت به کلر، می‌توان از این ماده در منازل برای گندزدایی میوجات، سبزیجات و سطوح نیز استفاده کرد. این محصول می‌تواند در مدت یک دقیقه، میکروب‌های شاخص آب را از بین ببرد. این فرآیند توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی صنعتی شده و الان هم در چندین شهر در حال استفاده است. انتظار ما این است که بتوانیم به‌صورت فراگیر در کلیه نقاط کشور به ویژه نقاط محروم که با مشکل آب روبه‌رو هستند، از این فناوری استفاده کنیم.»

واقفی، مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور می‌گوید: «شروع تحقیقات این طرح به هشت سال پیش باز می‌گردد و اکنون حاضر پنج شرکت در داخل کشور در حال تولید سیستم الکترولیز نمک طعام هستند. در این هشت سال با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، اما بخش خصوصی موفق شده به تدریج مشکلات را رفع و این فناوری را بومی کند.»

اما دست‌یابی به روش‌های مدرن و به‌روز تصفیه آب می‌تواند کشور را در مدیریت بهینه آب که در دهه اخیر با بحران خشک‌سالی روبه‌رو بوده است، یاری کند. خوشبختانه پای این فناوری بومی به شهرهای ایران مانند آبادان، جزیره مینو، یزد و گلستان نیز رسیده است. پشتیبانی وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری از پژوهشگران و فناوران دانش بنیان سبب رشد تحقیقات و فناوری‌های جدید در حوزه آب شده که بومی کردن فناوری تصفیه آب، از نمونه‌های این حمایت است. بومی کردن فناوری تصفیه آب را می‌توان زنجیره‌ای از اقتصاد مقاومتی دانست که اگر جدی گرفته شود، شکوفایی اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟