یافته‌های جدید محققان ایرانی پایه تحقیقات پژوهشگران جهان شد
یافته‌های جدید محققان ایرانی درباره ماده عالم اولیه
میدان‌های پیمانه‌ای و کیهان‌شناسی نوعی از ماده است که پیش‌تر در عالم اولیه مطالعه نشده بود. اما محققان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بررسی اثر این میدان، به یافته‌های جدیدی دست یافتند که موجب شد تا مبنا و پایه‌ای برای پژوهش محققان جهان قرار گیرد. پژوهشگران دنیا با بسط مدل‌های ارائه‌شده ایرانی در این مطالعات، اقدام به بررسی زوایای دیگر این ماده کردند.

1606683296_1_0.gif

آزاده ملک‌پور، مجری طرح عنوان طرح تحقیقاتی خود را «میدان‌های پیمانه‌ای و کیهان‌شناسی عالم اولیه» ذکر کرد و گفت: «در این پروژه برای اولین‌بار به مطالعه اثر میدان‌های پیمانه‌ای غیر ابلی (Non-Abelia) در فیزیک عالم اولیه پرداختیم. باور جامعه فیزیک بر این بود که این ماده تاثیری در فیزیک کیهان اولیه ندارد، ما در این مطالعات نشان دادیم که این ماده تاثیر مهمی در فیزیک دارد و می‌تواند اثرات مشاهده‌پذیری جالبی داشته باشد. پیش از این تصور می‌شد میدان‌های پیمانه‌ای می‌توانند بدون بر‌هم‌زدن همسان‌گردی فضایی، در فیزیک کیهان اولیه سهم داشته و اثرات مشاهده‌پذیری در تابش زمینه کیهانی و ساختارهای کیهانی بگذارند.»

مطلب پیشنهادی

چرا امواج دکل‌‌های مخابراتی در ایران آسیب‌رسان نیستند؟
دکل‌‌های مخابراتی و آنتن‌های BTS در حد استاندارد است

مجری طرح با اشاره به اهمیت نتایج به‌دست آمده از این تحقیقات، گفت: «اگر در شب تاریک انسان می‎توانست امواج ماکروویو را ببیند، دیگر تاریکی وجود نداشت؛ چون همه جهان از یک تابش همگنی از امواج مایکروویو پر شده است. ما در این مطالعات با مدل‌هایی که ارائه کردیم، نشان دادیم که این میدان‌ها می‌توانند سهم قابل توجهی در فیزیک کیهان اولیه داشته باشند. پس از این مطالعات و انتشار داده‌های آن، پژوهشگران برجسته‌ای از دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه شیکاگو با بسط مدل ما اقدام به بررسی زوایای دیگری از این ماده کردند.»

شایان ذکر است طرح «میدان‌های پیمانه‌ای و کیهان شناسی عالم اولیه» از سوی دکتر آزاده ملک‌پور و یه راهنمایی دکتر محمدمهدی شیخ جباری در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اجرایی شده است. این طرح در هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی را به‌دست آورد.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟