5 بازی ایرانی و 5 بازی خارجی
پرطرفدارترین بازی‌های موبایل در ایران
شناخت بازار در تمامی حوزه‌ها در هر کشور از مهمترین وظایف است که می‌تواند زمینه مناسب برای تصمیم‌گیری‌‌های آتی هر حوزه را آسان و هدفمند سازد. این موضوع به ویژه در حوزه صنعت جوان و آینده‌دار بازی‌سازی و بازار بازی‌های رایانه‌ای در کشور نمود بیشتری پیدا می‌‌کند. در همین راستا، مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک) پژوهش‌هایی را انجام داده که نتایج آن را به شکل گزاره‌برگ منتشر کرده است. این گزارش از وضعیت صنعت بازی‌های دیجیتال در ایران گرفته تا محبوب‌ترین بازی‌های ایرانیان را در بر‌می‌گیرد.

1606683296_1_0.gif

در بخش توزیع بازی‌های محبوب بازی‌کنان ایرانی، اطلاعات مرتبط با این حوزه نیز درج شده که مهمترین گزاره آن، سهم 76 درصدی بازی‌های ایرانی از مجموع بازی‌های موبایلی عرضه شده در بازار دیجیتال است. از نظر تیراژ، مجموع شمارگان بازی‌های غیرموبایلی توزیع‌شده در بازار فیزیکی در سال 95 پنج میلیون و 200 هزار نسخه بوده اما همین آمار درباره شمارگان بازی‌های موبایلی عرضه شده در بازار فیزیکی به رقم 134 میلیون و 500 هزار نسخه رسیده است.

این فرآیند توزیع بازی در کشور توسط 14 شرکت توزیع و 16 هزار و 900 فروشگاه عرضه بازی در سراسر کشور پشتیبانی می‌شود. همچنین بنابر اطلاعات گزاره‌برگ بازی‌های دیجیتال، پنج بازی موبایلی محبوب گیمرهای ایرانی در سال 94 به ترتیب باقلوا، موتوری، آفتابه، جدل بر روی سرعت ۱.۸ و جدولانه هستند.

همین رتبه‌بندی در حوزه بازی‌های خارجی نشان می‌دهد 5 بازی موبایلی خارجی در سال 94 به ترتیب کلش آو کلنز (Clash of Clans)، کندی کرش (Candy Crush Saga)، ساب‌وی سورفرس (Subway Surfers)، ترافیک ریسر(Traffic Racer) و هیل‌کلایمب ریسینگ (Hill Climb Racing) بوده است.

 

 

ایسوس

نظر شما چیست؟