توسط محققان ایرانی
کنتور و فلومتر هوشمند آب با قابلیت خواندن از راه دور ساخته شد
قرائت کنتورها و مقدار مصرف آب در تمام جهان یک موضوع مهم است که ارتباط مستقیمی با بهینه‌سازی و کنترل میزان مصرف آب دارد. یکی از معایب کنتورهای مکانیکی برای قرائت میزان مصرف آب، هزینه بالای نگهداری، نیاز به مراجعه برای خواندن کنتور، تغییر دقت اندازه‌گیری در اثر مروز زمان و امکان دستکاری و خرابکاری در کنتور است. اما فناوران ایرانی موفق شدند تا برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت کنتور و فلومتر هوشمند آب را با قابلیت خواندن از راه دور پیاده‌سازی کنند.

1606683296_1_0.gif

محمد نظری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این کنتور هوشمند آب در این خصوص گفت: «دستگاه کنتور و فلومتر هوشمند آب با قابلیت خواندن از راه دور، دارای دو بخش مکانیکی و دیجیتال است. قسمت مکانیکی به این دلیل تعبیه شده که در یک فاصله 30 سانتی‌متری، یک جریان آرام سیال در آب برای اندازه‌گیری دقیق ایجاد کند. قسمت دیجیتال نیز برای قرائت دقیق و ارسال اطلاعات از کنتور به مرکز و انتقال آن به بخش مخابرات، در نظر گرفته شده است. این کنتور قابلیت استفاده در شبکه محلی و اینترنت، نصب شیر برقی و کنترل از راه دور جهت قطع و وصل کردن آن، ثبت مشخصات همه مشترکین و امکان تشخیص نشتی از طریق نرم‌افزار را دارد. از دیگر مزایای کنتور می‌توان به غیرقابل دستکاری‌بودن و نفوذکردن به اطلاعات کنتور، سرعت بالا در قرائت و عدم شمارش هوای سیال داخل کنتور اشاره کرد.»

نظری با اشاره به قیمت 250 هزار تومانی این کنتور برای مصرف کنندگان و قیمت 50 هزار تومانی کنتورهای مکانیکی موجود، اظهار کرد: «با توجه به عمر 60 ساله این کنتورها نسبت به عمر 7 ساله کنتورهای موجود و همچنین هزینه‌های فردی که برای قرائت کنتورها به محل مراجعه می‌کند، بدون شک این کنتور مقرون به صرفه است. درصد بسیار بالایی از قطعات این کنتور تولید داخلی هستند و اگر این پروژه به سطح تولید انبوه برسد، توانایی آن را داریم که تمامی قطعات را در داخل کشور تولید کنیم.»

وی مدت زمان ساخت این کنتور از شروع اجرای طرح‌های اولیه تا ثبت آن را دو سال و نیم عنوان کرد و گفت: «همه مراحل اعم از ایده‌پردازی، کشیدن طرح‌های اولیه، اختراع طرح، نمونه‌سازی و دانش‌بنیان کردن، توسط یک شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری کاملا شخصی انجام شده است. انتظار ما از مسؤولین به خصوص شرکت‌های دولتی که مصرف‌کننده این محصول هستند، این است که پای کار بیایند و این محصول را آزمایش کنند و اگر نقصی در آن نبود، از این کنتور به عنوان جایگزین کنتورهای مکانیکی فعلی استفاده کنند.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟