نظر یک متخصص گوش و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
استفاده طولانی از هندزفوری باعث عفونت گوش می‌شود!
به نظر می‌رسد حق با پدرها و مادرها است که دایم غز می‌زنند «این چیزها را از توی گوشت دربیار؛ پرده گوشت پاره می‌شه». البته عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌گوید هندزفری باعث پاره شدن پرده گوش نمی‌شود بلکه باعث آزار گوش و عفونت خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

هدفون‌ها و هندزفری‌ها به یک وسیله روزانه جوان‌ها و نوجوانان تبدیل شده‌اند. در مترو، اتوبوس، پیاده‌روی، ترافیک طولانی شهرهای بزرگ، ورزش و مطالعه یا کار با کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی شاهد استفاده طولانی مدت از این دستگاه‌ها هستیم. در یک عادت بد؛ هنگام خواب برای اینکه صدای موسیقی یا فیلم مزاحم دیگر اعضای خانه و خانواده نشود؛ هندزفری استفاده می‌کنیم و ساعت‌ها و گاهی تا دم‌دمای صبح بیدار می‌مانیم و لذت می‌بریم؛ غافل از اینکه چه خطراتی در آینده گوش‌مان را گرفتار خواهند کرد. 

دکتر پدارم برقعی، متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره استفاده از هندزفری می‌گوید: «هرگونه وسیله‌ای که به صورت مستقیم صدا را به گوش برساند؛ در صورتی برای گوش خطرناک است که شدت صوت بسیار بالا باشد. قابل ذکر است استفاده طولانی از هدفون‌ها و هندزفری‌ها یا هرگونه وسیله‌ای که روی گوش قرار می‌گیرد؛ آلودگی‌هایی را به همراه دارد که به وسیله این هندزفری‌ها به گوش منتقل می‌شود و جریان طبیعی گوش را مختل کرده و در نهایت گوش دچار عفونت‌‌های خطرناکی می‌شود.» 

گوشی‌های موبایل هنگام اتصال هندزفوری و هدفون یک اخطار درباره بلند بودن صدا می‌دهند و خودشان صدای مناسب گوش را تنظیم می‌کنند ولی بیشتر کاربران به این اخطارها توجه نکرده و بیشتری صدای ممکن گوشی را به هندزفری منتقل می‌کنند. در بازی‌های ویدیویی و فیلم‌ها از هدفون‌هایی استفاده می‌شود که صدای بسیار قوی‌تر و با شدت و افکت‌های هیجان‌انگیز داشته باشند. به گفته دکتر برقعی؛ این گونه استفاده از هندزفوری و هدفون خطرزا و عفونت‌زا برای گوش است. 

این متخصص گوش درباره استفاده از هندزفری‌های دیگران نیز یک توصیه جدید و هشدارگونه دارد: «مهم‌تر از همه توصیه می‌شود افراد از هندزفری‌های دیگران به هیچ وجه استفاده نکنند چرا که از نظر پزشکی این کار بسیار خطرناک بوده و گوش را درگیر بیماری‌های سختی می‌کند.» 

منبع: جام‌جم

ایسوس

نظر شما چیست؟