نسل چهارم خودروی خورشیدی ایرانی در شهرهای ایران
خودروی خورشیدی «غزال ایرانی 4» وارد ناوگان شهری می‌شود
«غزال » خودروی خورشیدی است که به دست دانشجویان ایرانی ساخته شده است. تاکنون سه نسل از این خودروی خورشیدی طراحی و تولید شده که بیشتر جنبه تحقیقاتی داشتند؛ ولی احسان وزوایی، مسئول دانشجویی تیم «غزال ایرانی» می‌گوید که نسل چهارم غزال به صورت یک خودروی شهری در دست طراحی است و به زودی به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری اضافه خواهد شد. حداکثر سرعت این خودروی خورشیدی، 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود و برای شارژ کامل آن حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان نیاز است که با این شارژ می‌تواند 400 کیلومتر مسیر هموار و بدون شیب را طی کند؛ ولی در مسیرهای شیب‌دار، مصرف انرژی آن کمی افزایش می‌یابد.

1606683296_1_0.gif

مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی غزال ایرانی سال 1383 در دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون سه نسل آن طراحی و ساخته شده است که غزال ایرانی 3 در رقابت های سال 2015 استرالیا مقام سوم سرعت و مقام هفتم طی مسافت را به‌دست آورد.

وزوایی، مسئول دانشجویی تیم سازنده غزال ایرانی در این خصوص گفت: «طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، درحال بهینه‌سازی غزال 3 و آماده سازی نسل بعدی این خودروی خورشیدی هستیم که طراحی آن تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد. نسل سوم غزال ایرانی برای طی 60 کیلومتر در یک ساعت، هزار و 500 وات انرژی مصرف می‌کند که وضعیت مطلوب مصرف انرژی برای نسل چهارم این خودرو، کمتر از 1000 وات تعیین شده است. علاوه بر کاهش مصرف انرژی غزال ایرانی 4 نسبت به نسل 3، طراحی آن کاملا متفاوت است؛ زیرا غزال 3 به‌صورت یک خودروی مسابقه‌ای دو نفره طراحی شده بود؛ ولی طراحی طول، عرض و ارتفاع غزال 4 به شکلی است که ویژگی‌های یک خودروی شهری را داشته باشد و پیاده و سوار شدن به‌راحتی صورت گیرد.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟