کلاف سردرگم مجوزها و قانون‌ها
تعطیلی احتمالی استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران با مسدودسازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی
در چند روز گذشته برخی از درگاه‌های پرداخت اینترنتی به طور ویژه درگاه‌های پرداخت استارت‌آپ‌های موسوم فین‌تک به علت نداشتن نشان نماد اعتماد الکترونیکی مسدود شدند. در نتیجه، خدمات آنلاینی که به کاربران عرضه می‌شد، مختل شده و ده‌ها نفر بیکار شدند.

1606683296_1_0.gif

ابتدا در فضای مجازی خبرهای مسدود شدن برخی از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی منتشر شد که سردرگمی استارت‌آپ‌ها و کاربران این خدمات را به همراه داشت تا اینکه امروز به طور رسمی اعلام شد شرکت شاپرک به دستور و خواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اقدام به توقف ارایه خدمات به تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی و استارت‌آپی فاقد نماد اعتماد الکترونیکی کرده است. 

سعید احمدی پویا، معاون توسعه و نظارت شاپرک دراین‌باره گفته است: «توقف ارائه خدمات به پذیرندگان اینترنتی فاقد نماد اعتماد الکترونیکی در تمام کسب‌و‌کارهای اینترنتی بدون استثناء بنا به درخواست‌های مکتوب و مکرر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده است.» احمدی پویا می‌گوید: «مسئولیت ارائه نماد اعتماد الکترونیکی با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و این مرکز طی نامه‌‌‌هایی از شرکت شاپرک خواسته است تا هماهنگی‌های لازم را با شرکت‌های پی اس پی برای توقف ارائه خدمات به تمامی پذیرندگان اینترنتی که فاقد نماد اعتماد الکترونیکی، انجام دهد. برهمین اساس هم ما به شرکت‌های پی اس پی ابلاغ کرده‌ایم که تنها در صورتی با متقاضیان خدمات پرداخت اینترنتی همکاری کنند که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر داشته باشند.»

این در حالی است که مدیران استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک می‌گویند قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد و نمی‌دانند کسب‌وکارهای نوپای ارایه‌دهنده خدمات درگاه‌های پرداخت اینترنتی شخصی باید به کجا مراجعه کنند و چگونه نماد اعتماد الکترونیکی بگیرند. این استارت‌آپ‌ها بیان می‌کنند بارها و بارها به دنبال مجوزها و مدارک دریافت نماد اعتماد الکترونیکی بودند اما به مشکلاتی برخورده و مسئولان مرتبط نیز همکاری و تعامل راه‌گشایی نداشتند؛ به طوری که این کارآفرینان سردرگم شده و در یک ابهام و عدم حمایت از سوی متولیان بانکی به کار خود ادامه داده تا اینکه سرویس‌های پرداخت سریع و آسانی که روی بسترهای اینترنت عرضه می‌کردند از سوی شرکت شاپرک مسدود شده است. 

در حال حاضر، این استارت‌آپ‌ها مجبور شدند به کاربران خود بگویند برای مدت محدودی قادر به ارایه خدمات نیستند تا مشکل رفع شود و بتوانند کسب‌وکار شرکت نوپای خود را ادامه دهند. از سوی دیگر، ترس و نگرانی از ادامه برخورد با چنین کسب‌وکارها و شرک‌های نوپا باعث شده است شاهد یک به‌هم‌ریخته‌گی در این حوزه باشیم و فعالان کسب‌وکارهای جدید سرخورده شوند و ایده‌ای که با زحمت و تلاش بسیار به یک مدل کسب‌وکاری تبدیل شده را رها کنند. اتفاقا این شرکت‌های جدید و کوچک توانسته بودند خدمات پرداخت بسیار خوب و سریعی برای کاربران فراهم کنند و راه‌گشای بسیاری از مشکلات بانکداری الکترونیکی باشند. 

انتظار می‌رود در روزهای آینده مشکل به‌وجود آمده برطرف شود و سیستم بانکی و دولت حمایت و همکاری‌های لازم را با این کسب‌وکارهای نوپا انجام دهند تا شاهد فعالیت مجددشان باشیم. 

ایسوس

نظر شما چیست؟