اجرای موفق فاز اول فیلترینگ هوشمند
شبکه‌های اجتماعی و طرح پالایش هوشمند
در سال‌های گذشته طرح پالایش فضای مجازی با تعیین کارگروه تعیین مصداق، کار پالایش سایت‌های اینترنتی با محتوای نامناسب را آغاز کرد. این طرح اگرچه پیشرفت‌هایی داشت ولی عدم تشخیص و تفکیک سایت‌های بدون مشکل از سایت‌های دارای محتوای نامناسب دامن سایت‌های بدون مشکل را هم گرفت. اما نزدیک به دو سال است که برای رفع این مشکل، طرح فیلترینگ هوشمند در حال اجرا و پیگیری است.

1606683296_1_0.gif

هدف ایجاد سیستم پالایش هوشمند این است که اگر در سایتی محتوای نامناسب وجود دارد، به جای فیلتر شدن کل سایت، تنها صفحه یا بخشی که دارای محتوای نامناسب است فیلتر می‌شود و دسترسی به دیگر بخش‌های آن سایت ممکن خواهد بود. این طرح به حدی مهم است که ارتباط تنگاتنگی با کاربران اینترنت به ویژه جوانان دارد. و دسترسی آسان و بدون محدودیت این گروه به برخی از سایت‌ها با محتوای نامناسب تاثیر مخربی بر رفتارهای اجتماعی و فردی آنان حتی در کانون خانواده خواهد داشت. 

مطلب پیشنهادی

خبرهای نمایشگاه الکامپ در تهران و دیگر استان‌‌ها
اخبار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نزدیکی پایان فاز دوم طرح پالایش هوشمند فضای مجازی خبر داده است. معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که اجرای فاز اول فیلترینگ هوشمند که شرکت زیرساخت صورت می‌گرفت، باعث شده تا محتوای ناسالم از 5 درصد به زیر 1 درصد کاهش یابد. وی هدف از پیگیری و اجرای فاز دوم این طرح را رسیدن به اهداف مورد نظر در فاز اول دانست و تاکید کرد که طبق ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای، فاز دوم پالایش هوشمند به سمت ارائه‌کنندگان خدمات و به اصطلاح لایه دسترسی منتقل خواهد شد.

جهرمی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن هر دو فاز، اجرایی شدن فاز سوم طرح پالایش را که به بحث رمزگذاری داده‌ها اختصاص دارد، خبر داد. اما استفاده طیف وسیع کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی لزوم ایجاد بسترهای پالایشی قابل قبول را متناسب با فرهنگ ایرانی مطرح می‌کند. اگرچه به نظر می‌رسد فاز دوم طرح پالایش هوشمند با تمرکز بر تفکیک محتوای ناسالم در شبکه‌های اجتماعی موفقیت‌آمیز بوده است؛ اما ادامه فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب، بازگو کننده نیاز این طرح به هوشمند شدن بیشتر است.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟