افتتاح فازهای جدید
شبکه ملی اطلاعات ۵۰ درصد ارزان‌تر از سایت‌های خارجی
شبکه ملی اطلاعات پروژه‌ای ملی است که تکمیل آن تا پایان برنامه پنجم توسعه زمان‌بندی شده است. این پروژه که از آن به "اینترانت ملی ایران" نیز نام برده می‌شود، شبکه‌ای است مبتنی بر اینترنت است که با اتکا به سوئیچ‌‌ها، مسیریاب‌ها و مراکز داده، درخواست‌‌های دسترسی داخلی و أخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند، فقط از طریق مراکز داده داخل کشور مسیریابی شده و زمینه را برای ایجاد شبکه‌های اینترانت امن و خصوصی ایجاد می‌‌کند. نخستین مرکز تبادل داده این پروژه در 27 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری افتتاح شد و کار بر روی بخش‌‌های دیگر ادامه دارد. اما دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده که تعرفه و هزینه استفاده از خدمات این شبکه ملی 50 درصد کمتر از اطلاعات مشابه سایت‌های خارجی است.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام کاهش هزینه‌های استفاده از شبکه ملی اطلاعات گفت: "با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، کیفیت و سرعت دسترسی به اطلاعات و خدمات در قیاس با خدمات مشابه خارجی افزایش می‌یابد و در تلاشیم که تعرفه استفاده از این شبکه، به یک چهارم کاهش یابد."

فیروزآبادی با اشاره به قابلیت اتصال شبکه ملی اطلاعات به شبکه‌های جهانی ادامه داد: "این شبکه به صورت کاملاً مستقل است و ارتباطات داخل کشور با مدیریت داخلی صورت می‌پذیرد. هم‌اکنون ترافیک اولین مرکز تبادل داده که در 27 اردیبهشت‌ماه زیر بار رفت، 25 گیگابیت در ثانیه است که تا پایان فصل بهار، به 80 گیگابیت در ثانیه افزایش خواهد یافت."

رئیس مرکز فضای مجازی از راه‌اندازی مراکز تبادل داده شیراز و تبریز تا آخر هفته جاری خبر داد و افزود: "در حال حاضر اپراتورها، بخش بزرگی از ICPها و دو دانشگاه متصل شده‌اند که امیدواریم به زودی بانک‌ها هم به این شبکه بپیوندند. همه عرضه‌کنندگان خدمات و محتوای اطلاعاتی در داخل کشور، در چارچوب این شبکه کار می‌کنند."

ایسوس

نظر شما چیست؟