اعمال روز عید فطر
07/02/1401 - 16:05
 عید فطر 1401 چه روزی است؟
عید فطر روز اول ماه شوال و پایان رمضان است که معمولا تاریخ دقیق آن هنگام رویت هلال ماه شوال اعلام می‌شود؛ تعطیلات عید سعید فطر در ایران دو روز است. در ادامه مطلب به روز و تاریخ عید فطر 1401 اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

 عید فطر 1401

  • در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند؛ پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است.
  • در ایران از سال 1390 با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد) تعطیل است.

تاریخ عید فطر 1401

عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز 29 ماه رمضان و یا گذشت 30 روز از اول ماه رمضان، ثابت می‌شود. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.

تاریخ عید فطر سال 1401 به شرح زیر است:

  • عید فطر 1401 در تقویم شمسی برابر است با سه‌شنبه 13 اردیبهشت ماه سال 1401
  • عید فطر 1401 در تقویم قمری برابر است با 1 شوال 1443
  • عید فطر 1401 در تقویم میلادی برابر است با 3 می 2022

عید فطر 1401

  • عید فطر یکى از عیدهای بزرگ در اسلام است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌طلبند، اجر و پاداشى که خود خداوند به آنان وعده داده است.
  • روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‏‌اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.
  • فطر و فطور به معناى خوردن و آشامیدن است و گفته شده است که به معناى آغاز خوردن و آشامیدن نیز هست. به همین دلیل است که پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، انسان افطار مى‏کند.

اعمال روز عید فطر

  • عید فطر از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی است. از جمله اعمالی که برای این روز ذکر کرده اند، غسل کردن، جامه نو پوشیدن و عطر زدن و زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) است. همچنین خواندن نماز عید که فضیلت بسیار دارد و اینکه روزه دار پیش از نماز عید افطار کند. پرداخت زکات فطره ـ و حتی جدا کردن آن از قبل ـ هم از اعمال این روز گرامی است.
  • پرداخت زکات فطره به مستمندان، در صورت تحقق شروط آن، از واجبات است؛ زیرا علاوه بر منافع اجتماعی و اقتصادی که دارد، سبب قبولی روزه و بیمه شدن جسم و جان در برابر پیش آمدهای ناگواری می شود که ممکن است تا سال آینده برای فرد ونزدیکانش پیش آید.

میزان زکات فطریه سال 1401 اعلام شد

از سوی دفتر ‌آیت‌الله ‌مکارم شیرازی ‌میزان زکات فطریه مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.

  •  زکات فطریه سال 1401 بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان (400.000 ریال) است.
  • بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان (1.500.000 ریال) اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد سال 1401 چقدر است؟

  • کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان (80.000 ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود.

کفاره روزه عمد سال 1401 چقدر است؟

  • کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان (4.800.000 ریال) است.

** لازم به ذکر است که براساس مسأله 1692 رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

ایسوس

نظر شما چیست؟