27/08/1399 - 15:37
واکسن کرونای شرکت مادرنا (Moderna) بیش از 94 درصد موثر اعلام شد
شرکت داروسازی مادرنا (Moderna) اعلام کرد که برپایه ی نگاهی اولیه به نتایج حاصل از یک کارآزمایی بزرگ و درحال اجرا، واکسن ویروس کرونای آن ها اثربخشی 94/5 درصدی دارد.

1606683296_1_0.gif

موثر اعلام شدن واکسن کرونای شرکت مادرنا (Moderna)

  • شرکت داروسازی مادرنا (Moderna) اعلام کرد فاز سوم آزمایشات این شرکت نشان می‌دهد که واکسن کرونای آنها بیش از 94 درصد در جلوگیری از کووید-19 موثر بوده است.

تست واکسن کرونای شرکت مادرنا (Moderna)

  •  واکسن کرونای مادرنا که دو دوز آن باید تزریق شود روی 30 هزار داوطلب تست شده و تاکنون نتایج ایمنی داشته است.
  • شرکت مادرنا (Moderna) می‌گوید داده‌های آزمایش بالینی فاز سه یا مرحله سوم واکسن کووید19 این شرکت نشان می‌دهد که واکسن کرونای مادرنا بیش از 94 درصد در جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-19 موثر است. نتیجه‌ای که "استفان بنسل" مدیر عامل این شرکت آن را "تغییر دهنده بازی" نامیده است.
  • بررسی های آزمایش بالینی مرحله سوم، 95 مورد ابتلا به کووید-19 را در بین 30 هزار شرکت کننده در این آزمایش ارزیابی کرده است.  مادرنا (Moderna) که واکسن خود را با همکاری انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی تولید کرده، می‌گوید که 90 مورد ابتلا به کووید-19 در گروه دارونما در مقابل پنج مورد در گروهی که واکسن کرونای مادرنا دو دوزه را دریافت کرده‌اند، مشاهده شده است و این یعنی اثربخشی واکسن کرونای مادرنا 94.5 درصد تخمین زده می‌شود.

پس از اعلام این خبر، سهام شرکت مادرنا (Moderna) در معاملات پیش از بازار بیش از 17 درصد جهش کرده است.

این خبر در پی خبر مشابه هفته گذشته از آزمایش واکسن کووید-19 شرکت "فایزر"(Pfizer) منتشر شده که اثربخشی آن 90 درصد اعلام شده بود.

تعداد مبتلایان به کووید-19 در جهان

  • براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دانشگاه "جانز هاپکینز" تاکنون بیش از 54.4 میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از 1.3 میلیون نفر نیز کشته شده‌اند.

استفان بنسل" مدیر عامل شرکت مادرنا (Moderna)

  • "بنسل" در بیانیه‌ای گفت: این یک لحظه محوری در توسعه واکسن بالقوه کووید-19 ما است.
  • ما این ویروس را از اوایل ژانویه تعقیب کردیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر و بیشتر از مردم در سراسر جهان محافظت کنیم. در کل ما می‌دانیم که گذر هر روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این تجزیه و تحلیل موقت و مثبت، حاصل از مطالعه فاز 3 ما است که اولین اعتبار بالینی را به ما داده است مبنی بر اینکه واکسن ما می‌تواند از ابتلا به بیماری کووید-19 از جمله ابتلای شدید به آن جلوگیری کند.
  • "بنسل" گفت: دانستن اینکه ما واکسنی داریم که به بیشتر افرادی که آن را دریافت می کنند، کمک می‌کند، احساس فوق العاده‌ای است.  
  • واکسن ما تغییر دهنده بازی است.
  • با نرخ اثربخشی 95 درصدی، من فکر می‌کنم  واکسن کرونای مادرنا یک تغییر دهنده بازی است.
  • این شرکت قصد دارد  واکسن کرونای مادرنا را خیلی زود روی نوجوانان آزمایش کند و به دنبال آن روی کودکان زیر12 سال نیز آزمایش شود.

عوارض جانبی واکسن کرونای شرکت مادرنا (Moderna)

  • کمپانی مستقر در کمبریج، ماساچوست نیز اظهار داشت که هیچ نگرانی قابل توجهی در مورد ایمنی واکسن کرونای مادرنا وجود ندارد و افزود که واکسن به طور کلی ایمن است، چرا که اکثر عوارض جانبی در دریافت کنندگان واکسن کرونای مادرنا، برچسب خفیف یا متوسط دارد. این عوارض جانبی شامل درد در محل تزریق و بعد از تزریق دوز دوم، خستگی، درد عضلانی و سردرد است.

 واکسن کرونای مادرنا (Moderna) قابل نگهداری در دمای یخچال

  •  مادرنا (Moderna) می‌گوید این واکسن در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد که دمای یک یخچال خانگی استاندارد یا یک یخچال پزشکی است تا 30 روز پایدار باقی می‌ماند.

  • همچنین تا شش ماه در منفی 20 درجه سانتیگراد قابل نگهداری است و سالم می‌ماند. برای مقایسه باید گفت که واکسن "فایزر" برای نگهداری و جابجایی نیاز به دمای منفی 70 درجه سانتیگراد دارد.

  • واکسن کرونای مادرنا همچنین توزیع گسترده‌تری در مقایسه با واکسن "فایزر" خواهد داشت  و نیاز به رقیق سازی قبل از واکسیناسیون ندارد.

شرکت کنندگان در آزمایش مرحله سوم واکسن کرونای شرکت مادرنا (Moderna)

  • طبق گزارش مادرنا (Moderna)، حدود 37 درصد از شرکت کنندگان در آزمایش مرحله سوم واکسن کرونای مادرنا از جمعیت‌های جوان‌تر بودند و 42 درصد دارای شرایط یا سنینی بودند که آنها را در معرض خطر ابتلای شدید به بیماری قرار می‌داد. نسبت مردان به زنان در این آزمایش 53 به 47 است.
  • از 95 مورد ابتلا به کووید-19، 20 شرکت کننده از جوامع متنوعی هستند، از جمله 12 نفر اسپانیایی تبار، چهار آفریقایی-آمریکایی، سه آسیایی-آمریکایی و یک نفر چند نژادی.15نفر نیز بالای 65 سال سن داشتند.

 مادرنا (Moderna) می‌گوید قصد دارد در هفته‌های آینده برای دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اقدام کند. به گفته این شرکت، آزمایش‌های مربوط به ایمنی و کارآیی واکسن کرونای مادرنا همچنان ادامه خواهد داشت.

این شرکت می‌گوید انتظار دارد در پایان سال جاری تقریباً 20 میلیون دوز واکسن آماده ارسال در ایالات متحده داشته باشد. طبق این گزارش، تولید 500 میلیون تا یک میلیارد دوز در سطح جهان در سال 2021 مورد هدف است.

این شرکت قبلاً توافق نامه‌های عرضه در آمریکای شمالی، خاورمیانه و سایر مناطق جهان را منعقد کرده است. از جمله در ماه اوت اعلام کرد که با دولت ایالات متحده برای تهیه 100 میلیون دوز واکسن به توافق رسیده است.

این معامله به دولت فدرال امکان خرید حداکثر 400 میلیون دوز اضافی را نیز می‌دهد. مادرنا (Moderna) در آن زمان گفت ایالات متحده پیش از این 955 میلیون دلار در تولید واکسن بالقوه این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بوده است و مبلغ کل سرمایه‌گذاری خود را به 2.48 میلیارد دلار رسانده است.

 مادرنا (Moderna) در ماه اوت اعلام کرد که برای هر دوز از واکسن خود بین 32 تا 37 دلار بودجه دریافت می‌کند. این شرکت گفته است که در حال مذاکره برای توافق نامه‌های با حجم بیشتر است تا واکسن را با قیمت پایین تری ارائه دهد.

ایسوس

نظر شما چیست؟