هر فرد برای 3 کد ملی می‌تواند واکسن آنفولانزا دریافت کند
12/06/1399 - 15:58
قیمت واکسن آنفلوانزا و زمان توزیع آن در سال 99
در شرایطی شیوع ویروس کرونا در کشور بار دیگر به مرز بحران نزدیک می‌شود و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و مسئولان حوزه سلامت ایران بر رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌‌‌های بهداشتی تاکید دارد که خبر شیوع قریب‌الوقوع آنفلوآنزا، نگرانی از وضعیت پیش‌رو را دوچندان کرده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت یک پاییز سخت را پیش‌بینی کرد و گفت برآورد می‌شود در پاییز امسال، آنفلوانزا و کرونا با هم بروز کنند و پیش‌بینی می‌شود یکی از پاییزهای سخت را در پیش داشته باشیم که تزریق واکسن آنفلوانزا را برای افراد دارای بیماری زمینه ای/ کودکان و سایر گروه هایی که در ادامه مطلب آمده توصیه میکند. در ادامه به زمان توزیع و تزریق واکسن آنفلوانزا در سال 99 اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

زمان توزیع واکسن آنفلوانزا در سال 99

دکتر حیدر محمدی درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوانزا : تا قبل از پایان شهریور ماه توزیع واکسن آنفلوانزا را انجام می‌دهیم. تلاش‌مان این است که تا پایان شهریور ماه بخش اعظمی از واکسن‌ها را وارد کنیم و توزیع آن‌ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بخشی از واکسن‌های آنفلوانزا به کشور وارد شدند، افزود: قصد داریم تا میزان واکسن‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، بیشتر شود تا توزیع آن‌ها را انجام دهیم. واردات واکسن آنفلوانزا بیشتر از کشور‌های فرانسه، هلند، روسیه و... است.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی ضروری است؟

تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود و اصلا توصیه نمی‌کنیم که سایر مردم آن را تزریق کنند. زیرا به دردشان نمی‌خورد، بلکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر جهت پیشگیری از ابتلای آنها به آنفلوانزا است. برای سایر مردم صرفا نوعی هزینه اضافه است.

 واکسن آنفلوانزا؛ ضرورتی برای بیماران زمینه‌ای

  •  درحال حاضر دو نوع واکسن سه و چهارظرفیتی آنفلوانزا در بازار موجود است.
  • این دو نوع واکسن نسبت به هم برتری ندارند، اما در واکسن چهارظرفیتی یک نوع ویروس، بیشتر است، بنابراین افرادی که در معرض خطر هستند، با تجویز پزشک، از نوع چهارظرفیتی استفاده می‌کنند.

  • درواقع واکسن چهارظرفیتی یک گونه از ویروس آنفلوانزا را بیشتر از واکسن سه‌ظرفیتی پوشش می‌دهد.

  • واکسن‌های سه و چهارظرفیتی، بدن را دربرابر ویروس نوع A  واکسینه می‌کنند. تنها تفاوت نوع سه و چهارظرفیتی، در نوع B است که نسبت‌به نوع A  خطر کمتری دارد.

  • از زمان تزریق واکسن آنفلوانزا تا دو ماه پس از آن، بیشترین میزان آنتی‌بادی در بدن ترشح می‌شود، بنابراین در این مدت، بدن در برابرآنفلوانزا ایمن است.

  • تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد چاق که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از 40 است، زنان باردار، اشخاصی که به اختلالات قلبی و عروقی دچار هستند به‌ویژه کسانی که بالای ۶۰ سال هستند، بیماران دیابتی که برای کنترل قند خون‌شان انسولین تزریق می‌کنند، افرادی که به نقص سیستم ایمنی بدن مبتلا هستند مانند اشخاص HIV مثبت و کودکان بین 6 ماه تا 6 سال ضروری است و  این افراد باید یک‌بار در سال واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

  • همچنین افرادی که به‌علت ابتلا به بیماری‌های بدخیم مانند سرطان، لوسمی (سرطان خون) و لنفوم، شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی می‌شوند یا اینکه تحت‌درمان با دارو‌های سرکوبگر سیستم ایمنی قرار می‌گیرند. مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند روماتیسم که باید دارو‌هایی مانند آسپرین را به مدت طولانی مصرف کنند، بیماران پیوندی و دیالیزی، پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان مرتبط با رشته پزشکی هم باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا

  • بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور تا اواسط مهر است تا افراد در برابر بیماری آنفولانزا ایمن شوند که تا یکسال آینده ادامه دارد اگر ویروس واکسن آنفلوانزا جهش یافته نباشد و مشکلی برای بدن ایجاد نکند.

قیمت واکسن آنفلوانزا در سال 99

سازمان غذا و دارو:

  • امیدواریم از هفته‌ی آینده (اواخر مهر 99)، بخش اول وارد بازار شود و تلاشمان را می‌کنیم که تا پایان مهر ماه اولین توزیع را برای اولویت دوم که سالمندان بالای 65 سال و کودکان 5 ماه تا 6 سال هستند داشته باشیم، اولویت سوم هم سایر افراد جامعه هستند.
  • قیمت واکسن حدود 44 هزار تومان خواهد بود.
  • برنامه ریزی ما برای واکسن تعداد خیلی بیشتری بود ولی به دلیل مشکلات نقل و انتقال ناشی از تحریم به سختی توانستیم بخشی از آن را تامین کنیم و امیدواریم بخشی از آن هفته‌ی آینده وارد کشور شود.

هر فرد برای سه کد ملی می‌تواند واکسن آنفولانزا دریافت کند

  • هر نفر برای سه کد ملی می‌تواند واکسن دریافت کند، که فقط هر نفر یک بار می‌تواند از آن استفاده کند، امیدواریم بتوانیم از قاچاق معکوس آن جلوگیری کنیم.

ثبت‌نام داروخانه‌ها در سامانه تی تک

سید حیدر محمدی، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

  • داروخانه‌های سراسر کشور برای اولویت‌های دوم به بعد که هنوز توزیع نشده، از طریق سامانه تی تک که داروخانه‌ها به آن دسترسی دارند، می‌توانند وارد سامانه شوند و نام کاربری و رمز عبور سامانه‌ی مذکور به کلیه داروخانه‌ها پیامک می‌شود.
  • با همکاری وزارت ارتباطات قرار شد نام کاربری و کلمه‌ی رمز عبور به شماره تماس کل مدیران موسسه‌های داروخانه پیامک شود، خواهش ما این است که موسسهای کل داروخانه‌ها از این طریق وارد سامانه ttac.ir شوند و از این طریق بعد از توزیع واکسن کلیه تراکنش‌های مربوط به واکسن را باید در سامانه ثبت کنند.
  • خواهش ما این است که تمام داروخانه‌ها در این زمینه با ما همکاری داشته باشند و حتما از طریق سامانه اقدام کنند، کسانی هم که پیامک رمز عبور برای آنها ارسال نمی‌شود به معاونت غذا و داروی شهر مربوط مراجعه کنند تا پیامک برای آنها ارسال شود.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟