پرونده ویژه: مصاحبه استخدامی شبکه و امنیت
شماره 233 ماهنامه شبکه منتشر شد
در سرمقاله ماهنامه شبکه 233 در ادامه سری مقالات «نگاهی به 10 مهارت شناختی دنیای 2020» مبحث هوش هیجانی را ادامه دادیم. در شاهراه اطلاعات از واکسن کرونا و ریزتراشه‌های بیل گیتس می‌خوانید، در فصل فناوری شبکه با انواع پروتکل‌های مسیریابی و بهترین نرم‌افزارهای شبکه آشنا می‌شوید، در فصل امنیت از جرم‌شناسی دیجیتال گفتیم، در سایر فصل‌ها نیز مطالب جذاب و کاربردی دیگری را خواهید خواند. موضوع پرونده ویژه این شماره (مصاحبه استخدامی شبکه و امنیت - راهنمای پرسش و پاسخ) است.

1606683296_1_0.gif

فهرست مطالب:

دیدگاه:

  • سرمقاله؛ هیجانات، دوست یا دشمن؟ 
  • شش قاعده برنامه‌نویسی سد راه برنامه‌نویسان حرفه‌ای 
  • کرونا و دانش‌آموزان شاد 

پرونده ویژه: 

  • کار می‌کنم، پس هستم! 
  • چگونه در مصاحبه استخدام کارشناس امنیت موفق شویم؟ 
  • چگونه در مصاحبه استخدام مدیر مرکز داده موفق شویم؟ 
  • چگونه در مصاحبه استخدام مهندس شبکه موفق شویم؟ 
  • چگونه در مصاحبه استخدام مهندس امنیت شبکه موفق شویم؟ 
  • چگونه در مصاحبه استخدام کارشناس رایانش ابری موفق شویم؟ 
  • چگونه در آزمون CCIE Routing and Switching  و مصاحبه استخدام معمار شبکه موفق شویم؟ 

شاهراه اطلاعات:

  • واکسن کرونا و ریزتراشه‌های بیل گیتس 
  • دنیای موبایل: همراه آلودگی 
  • دنیای دوربین: تقویت بینایی انسان و ماشین 

فناوری شبکه:

  • آشنایی با انواع پروتکل‌های مسیریابی در شبکه‌های کامپیوتری
  • آشنایی با بهترین نرم افزارهای  شبیه ساز شبکه 
  • شبکه 5G خصوصی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

امنیت:

  • جرم‌شناسی دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود 

عصر شبکه:

  • چگونه روی موضوعات و مباحث مهم بهتر تمرکز کنیم
  • خودآگاهی چیست و چگونه می‌توان آن‌را ارتقا داد؟ 

کارگاه:

  • 13 راهکار مفید برای ساخت یک RESTful API کاربردی و قدرتمند

جهت خرید و دانلود نسخه الکترونیک ماهنامه شبکه اینجا کلیک کنید.


کار می‌کنم، پس هستم!

تغییرات دو دهه گذشته در عرصه صنعت و فناوری‌ به اندازه‌ای گسترده و جهان شمول بودند که روی زندگی حرفه‌ای و شغلی تمام مردم جهان تاثیر مثبت یا منفی گذاشته‌اند. ما در عصر روبات‌ها و فناوری‌های هوشمند زندگی می‌کنیم. عصری که با افزایش تعداد روبات‌های شاغل در صنایع مختلف و الگوریتم‌های هوشمندی که تغییرات مختلف را به دقت زیر نظر می‌گیرند ممکن است مجبور شویم وداع تلخی با برخی مشاغل داشته باشیم. مجمع جهانی اقتصاد گزارشی در ارتباط با تغییرات بازار کار آینده منتشر کرده که نکات قابل تاملی در آن وجود دارد. مجمع جهانی اقتصاد بر این باور است که طی سال‌های آینده مشکلی در ارتباط با کمبود شغل وجود نخواهد داشت، بلکه مشکلی اصلی کمبود استعدادهای ماهری است که برای پر کردن فرصت‌های شغلی به ندرت پیدا می‌شوند.

دورکاری به یک هنجار تبدیل می‌شود و تا سال 2027 نیمی از افراد متخصص به شکل آزادکار با سازمان‌ها همکاری خواهند داشت، به همین دلیل سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای جذب این استعدادها رقابت شدیدی با یکدیگر خواهند داشت. در سویی دیگر، فناوری همچون گذشته پر شتاب به سمت جلو حرکت می‌کند، به‌طوری که یادگیری مهارت‌های جدید به یکی از ضرورت‌های مهم زندگی افراد تبدیل می‌شود. به‌طور کلی در 20 سال آینده تغییرات به اندازه‌ای چشم‌گیر هستند که بیشتر مردم و به ویژه نیروهای متخصص مجبور هستند برای حفظ شغل مبحث یادگیری را جدی بگیرند. کارآمدترین راهکار پیش روی دولت‌ها برای هماهنگ شدن با این تغییرات بازنگری نظام آموزشی است. تغییرات روزافزون فناوری به این معنا است که افراد مسئول کنترل ماشین‌آلات مجبور هستند همسو با تکامل فناوری به فکر یادگیری مهارت‌های جدید باشند. به همین دلیل ایده بدی نیست تا نظام آموزشی مهارت‌های مرتبط با تغییرات نوین که بیشتر حول محور هوشمندسازی هستند را در غالب دروس یا مهارت‌های کارگاهی آموزش دهد. با نگاهی گذار به سیر تحولات فناوری‌اطلاعات متوجه می‌شویم در سال‌های آتی تحلیل کلان داده‌ها، بازارهای مبتنی بر وب و برنامه‌های کاربردی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، تبادل دیجیتالی، واقعیت افزوده و مجازی، رمزنگاری، پوشیدنی‌ها، زنجیره بلوکی و فناوری‌های مشابه با فعالیت‌های تجاری کسب‌وکارهای ایرانی کاملا عجین می‌شوند. اکنون نیز برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های داخلی به شکل پراکنده این فناوری‌ها را به خدمت می‌گیرند، اما در پنج سال آینده این روند در ایران شتاب بیشتری می‌گیرد. بازار کار فناوری‌اطلاعات در ایران گسترده است و دانش‌آموختگان علوم کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات می‌توانند در حوزه‌های مرتبط با این رشته مشغول به کار شوند. شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، شرکت‌های ارتباطی، مخابراتی و تجاری مانند بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تنها بخش کوچکی از فرصت‌های شغلی پیش روی افرادی هستند که مسلط به مهارت‌هایی همچون برنامه‌نویسی تحت‌وب، برنامه‌نویسی دستگاه‌های همراه، طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی و امنیت باشند.

رشته‌های فنی همچون مهندسی فناوری‌اطلاعات این ظرفیت را دارند تا مفاهیم اولیه مرتبط با بازار کار را به دانشجویان آموزش دهند. درست است که برخی از دروس دانشگاهی تناسب چندانی با نیازهای روز بازار کار ندارند و قدیمی هستند، با این‌حال سرنخ‌های مهمی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا مسیر شغلی خودشان را انتخاب کنند. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگه‌داری سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که اساتید رشته‌های علوم کامپیوتر سعی می‌کنند به دانشجویان آموزش دهند. مهم‌ترین توان‌مندی دانش‌آموختگان رشته‌های علوم کامپیوتر به‌کارگیری صحیح و بهره‌برداری درست از اطلاعات است. فارغ‌التحصیلان رشته علو کامپیوتر و رشته‌های مرتبط به‌ویژه گرایش نرم‌افزار به خوبی با این موضوع آشنایی دارند. رشته فناوری اطلاعات در مقطع کاردانی بیشتر روی مسایل مرتبط با وب متمرکز است. در مقطع کارشناسی دانشجویان با عملیات شبکه و پیاده‌سازی آن در سازمان‌ها آشنا می‌شوند و به تدریج برخی نکات مرتبط با مدیریت پروژه را فرا می‌گیرند. در مقطع کارشناسی ارشد فناوری‌اطلاعات گرایش‌ها عمدتا حول محور تجارت الکترونیک، سامانه‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که بیشتر این گرایش‌ها در دانشگاه‌های ایران وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان رشته فناوری‌اطلاعات ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه‌حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازند. در مقطع کارشناسی ارشد نرم‌افزار دانشجویان مباحث دقیق‌تر مرتبط با مهندسی نرم‌افزار، متدولوژی‌های نرم‌افزاری، مدیریت بانک‌های اطلاعاتی و پیاده‌سازی الگوریتم‌هایی برای حل مسائل را می‌آموزند. در مقطع کارشناسی ارشد هوش‌مصنوعی دانشجویان اطلاعات بیشتری در ارتباط با سامانه‌های خبره، بینایی ماشین و ساخت برنامه‌های هوشمند به‌دست می‌آورند. مقطع دکترای این رشته‌ها نیز حول محور تحقیق و ارائه نظریه‌های جدید برای حل مشکلات رایج متمرکز است.

فارغ از رشته تحصیلی انتخاب شده، یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار لزوم توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش‌آموختگان رشته‌های فنی است. در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در حال حاضر خلا نبود تکنسین‌های فناوری‌اطلاعات احساس می‌شود. امروزه بسیاری از مراکز همچون مدارس، بانک‌ها و موسسات دولتی و خصوصی به سامانه‌ها و شبکه‌های کامپیوتری تجهیز شده‌اند که نیازمند افرادی هستند که توانایی نگهداری و پشتیبانی از آن‌ها را داشته باشد. یک چنین مشاغلی نیازی به یک مهندس خبره ندارد، زیرا افرادی که به عنوان سرپرست استخدام می‌شوند با گذراندن دوره‌های فنی از عهده مدیریت تجهیرات بر می‌آیند و قرار نیست به عنوان یک معمار یا مهندس ارشد معماری‌ها را تغییر دهند یا فناوری‌های پیچیده‌ای را با سرویس‌های رایج ادغام کنند. با این‌حال، زمانی که صحبت از ساخت یک سامانه نرم‌افزاری قدرتمند یا پیاده‌سازی یک شبکه کامپیوتری پیچیده به میان می‌آید نیاز به مهندسان و متخصصان مجرب به شدت احساس می‌شود. با توجه به رشد سریع فناوری اطلاعات در کشور و به ویژه شتاب در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اکنون به مهندسان توان‌مندی نیاز است که بتوانند به برنامه‌های وسیع و مدیریتی این حوزه پاسخ دهند و مشکلات را به سرعت برطرف کنند.

فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر این شانس را دارند تا در حوزه‌هایی همچون مطالعه، بررسی و امکان‌سنجی سخت‌افزار، شبکه و نرم‌افزار، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی اطلاعات، ایجاد و نگه‌د‌اری نرم‌افزارهای مورد نیاز به زبان بومی و همچنین ابزارهای جست‌وجوی فارسی، طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های محلی، مطالعه و بررسی ابزارهای مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات، مطالعه و بررسی سامانه‌های نرم‌افزاری مناسب برای سازمان‌دهی و استفاده از فناوری‌هایی همچون سیستم‌‌عامل‌ها و بانک‌های اطلاعاتی به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی کمک کنند. همچنین نباید فراموش کنیم که پژوهش یکی از مولفه‌های کلیدی موفقیت و پیشرفت هر کشوری است. در پرونده ویژه این شماره مجله شبکه به سراغ پرسش‌ و پاسخ‌های جلسه‌های مصاحبه رفتیم که پیش‌روی تمامی متخصصان حوزه شبکه و امنیت قرار دارد. در این مطالب سعی کردیم پرسش‌هایی که وجه مشترک دارند و در جلسه‌های مختلف مطرح شده‌اند را بررسی کنیم. امید است مطالب این پرونده ویژه برای افراد جویای کار مفید باشد.

ایسوس

نظر شما چیست؟