جدول میزان عیدی کارگران و کارکنان دولت در سال 99
01/11/1398 - 14:30
عیدی سال 99 کارمندان و کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دولت چقدر است
هیئت وزیران به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول قوانین خاص اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت 12 میلیون ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1398 به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند.

1606683296_1_0.gif

واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی- 16 بهمن

  • واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از ساعاتی پیش (مورخ 16 بهمن 99) آغاز شده است.
  • رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ضمن تایید این خبر در گفتکوی اختصاصی گفت: از ساعاتی قبل برای 3 میلیون و 600 هزار بازنشسته تامین اجتماعی پرداخت عیدی آغاز شده است.
  • بر اساس مصوبه هیئت وزیران مبلغ عیدی بازنشستگان یک میلیون و پانصد هزار تومان است.

میزان عیدی کارکنان دولت در سال 99

  • بر اساس تصمیم هیأت وزیران، به دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار) اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیأت علمی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت 1 میلیون و پانصد هزار تومان به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1399 به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.
  • پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال 1399 بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

 جزئیات عیدی کارگران سال 99

  • برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس 60 روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد 2 ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌شود. (حداقل مزد ضربدر 2 تقسیم بر 12 و ضربدر تعداد ماه کارکرد)

 جزئیات عیدی امسال کارگران

 جزئیات عیدی امسال کارگران

زمان واریز عیدی بازنشستگان سال 99 اعلام شد

رئیس کانون بازنشستگی شهر تهران:

  • قرار است تا پایان بهمن‌ ماه 99 عیدی بازنشستگان واریز شود.

عیدی شامل کدام گروه از کارگران می‌شود؟

  • طبق قانون کار، کارگرانی که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند، کارگران آزمایشی، ساعتی، نیمه وقت و فصلی مشمول دریافت عیدی هستند و کارفرما موظف به پرداخت این مولفه است.
  • تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند؛ اما در این بین کارگرانی هم هستند که خواسته یا ناخواسته و به دلایل مختلف همچون بحران اقتصادی کارفرما، عدم نیاز و … شغل خود را از دست داده‌اند و همچنین برخی از کارگران بازنشسته شده‌اند که با توجه به تاکید قانون کار این دسته از افراد نیز مستحق دریافت عیدی پایان سال هستند.
  • مطابق با آنچه که در قانون کار آمده، این دسته از افراد به نسبت مدت کارکردشان، عیدی و پاداش سالانه را دریافت می‌کنند؛ به عنوان مثال کارگری که پس از 4 ماه کار کردن، بیکار شده باید به تناسب همان 4 ماه کارکرد، عیدی دریافت کند و کارفرما مکلف به پرداخت این مبلغ است.

کارگران آزمایشی هم عیدی می‌گیرند

  • از سویی دیگر نیز برخی از کارگران به صورت آزمایشی به کار گرفته می‌شوند که بر اساس ماده 11 قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود؛ چنانچه رابطه کاری از جانب کارفرما قطع شود وی ملزم به پرداخت کلیه حقوق دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه قطع رابطه کاری از سوی کارگر باشد، کارگر مستحق دریافت تمام حقوق و مزایا به میزان مدت انجام کار است.
  • بنابراین مطابق با قانون کار، این دسته از افراد نیز مشمول دریافت کلیه حقوق و مزایای قانونی از جمله عیدی و پاداش پایان سال می‌شوند.

پرداخت عیدی به کارگران نیمه وقت، فصلی و ساعتی

  • همچنین بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • در مورد کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.
  • مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر مأخذ 60 روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود.
  • همچنین بر اساس ماده 74 قانون کار مدت مرخصی استعلاجی که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد جزو سوابق کار کارگران محسوب می‌شود، بنا بر این روزهای مذکور مشمول پرداخت مزایایی از قبیل حق اولاد، حق بن، سنوات خدمت، مرخصی استحقاقی و عیدی و پاداش سالانه خواهد بود که باید توسط کارفرما پرداخت شود.
  • گفتنی است؛ مبنای پرداخت عیدی پایه مزدی فرد بوده و کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگران خود بدهند که به این ترتیب کف عیدی امسال 3 میلیون و 822 هزار تومان و سقف آن 5 میلیون و 731 هزار تومان است.

افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری- بهمن 99

حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری در سال 1400 اظهار داشت:

  • براساس لایحه بودجه شرایط سال 99 برای جامعه بازنشستگان ثابت و تصمیمی مبتنی بر ایجاد تغییرات اتخاذ نشده است.
  • وی افزود: اما به منظور افزایش مبلغ این اعتبار دیدگاه‌های متعددی از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ دیدگاه نخست افزودن یک عدد ثابت برای شاغلان و بازنشستگان در سال 1400 بود.
  • حاجی دلیگانی ادامه داد: براساس این دیدگاه، برای هر مستمری‌بگیر دولت (شاغلان و بازنشستگان) یک عدد (از یک میلیون تا یک میلیون و300 هزار تومان) درنظر گرفته شده است.
  • وی افزود: دیدگاه دوم نیز به مانند سال 98 بر افزایش 400 هزار تومانی برای این جمعیت تاکید می‌کرد؛ که با گذاشتن 10 درصد از منابع به تناسب و به صورت پلکانی توسط دولت به این کارمندان و بازنشستگان اضافه شود.
  • عضو کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما در نهایت دیدگاه سوم (افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان لشگری وکشوری) رای آورد و مصوب شد که برای جامعه بازنشستگان و همچنین شاغلان این اعتبار در سال 1400 اضافه شود.
  •  مطابق با تبصره 12 لایحه بودجه سال 99 افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه وهمچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی، (به استثنای مشمولان قانون کار ایران) از قبیل کارکنان کشوری ولشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وپژوهشی و قضات و افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی به میزان 25 درصد است که ضریب ریالی آن به طور جداگانه توسط دولت تعیین می‌شود.

جدول میزان عیدی کارگران سال 99- بهمن 99

  • جدول زیر میزان عیدی با احتساب حقوق پایه 1.911.270 تومان سال 99 می‌باشد.
  • رقم عیدی کارگران سال 99 از یک تا 12 ماه

جدول میزان عیدی کارگران سال 99

عیدی کارگران سال 99 - بهمن 99

  • بر خلاف عیدی پایان سال کارمندان دولت که همه ساله به موجب تصویب نامه هیات وزیران مبلغ آن مشخص و در خصوص کلیه کارمندان دولت به طور یکسان اعمال می شود، مبنای تعیین و پرداخت عیدی کارگران مشمول قانون کار، ماده واحده قانون تعیین عیدی سالانه کارگران مصوب سال 1370 مجلس شورای اسلامی است.
  • برابر ماده واحده قانون تعیین عیدی کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر حداقل دستمزد خواهد بود.

عیدی کارگران سال 99 چقدر است؟بهمن 99

  • با توجه به مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال 1399 با افزایش 26 درصدی به یک میلیون و 911 هزار تومان رسید که با احتساب ماده واحده قانونی حداقل و حداکثر عیدی کارگران سال 99 به شرح زیر می‌باشد:

 حداقل عیدی کارگران سال 99:  3 میلیون و 820 هزار تومان

حداکثر عیدی کارگران سال 99:  5 میلیون و 730 هزار تومان 

** بنابراین عیدی کارگران در انتهای سال نباید کمتر از 3 میلیون و 800 هزار تومان باشد.


عیدی 99 کارکنان دولت چه زمانی پرداخت می‌شود؟

محمدباقر نوبخت درباره مصوبه هیأت وزیران برای میزان حقوق پایان سال کارکنان دولت اظهار داشت: طبق ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که عیدی هر سال را بر مبنای ۵ هزار امتیاز به تصویب هیأت وزیران موکول کرد، در جلسه عصر 6 بهمن ماه یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان برای تمام کارکنان و بازنشستگان دولتی در نظر گرفته شد و به تصویب هیأت وزیران رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: عیدی پایان سال کارکنان و بازنشستگان دولت انشاالله در پایان بهمن ماه به حساب آنها واریز می‌شود.


زمان پرداخت عیدی بازنشستگان 99 چه زمانی پرداخت می‌شود؟

بازنشستگان: ما هم از منابع عمومی کشور سهم داریم

  • رضایی، عضو کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی، هم دراین‌باره گفت: تا وقتی شاغلیم، عیدی و پاداش براساس قانون کار برابر با 2 ماه حقوق است، مشروط به اینکه از 3 ماهِ حداقل حقوق تجاوز نکند، اما به‌محض اینکه بازنشسته می‌شویم، تابع قانون خدمات کشوری قرار می‌گیریم و همان مقداری عیدی‌ای که دولت برای کارمندانش اعلام می‌کند، برای ما بازنشسته‌ها هم در نظر گرفته می‌شود.
  • وی تأکید کرد: ماده‌واحده‌ای به مجلس داده‌ایم و خواستار بازنگری در حقوق و عیدی بازنشستگان شده‌ایم. چطور در سایر امور تابع قانون خدمات کشوری نیستیم، ولی در زمان پرداخت عیدی، برای ما هم همان عیدی حداقلی کارمندان را در نظر می‌گیرند. خواسته ما این است که وقتی کارگر بازنشسته می‌شود، عیدی و پاداش او نیز مانند فردی شاغل پرداخت شود. حتی برای تأمین منابع آن هم پیشنهاد کردیم که یا از عیدی و پاداش زمانی که شاغل هستیم کسر شود -که تا وقتی بازنشسته می‌شویم همان میزان عیدی و پاداش را از سازمان دریافت کنیم- یا اینکه از محل مطالبات تأمین اجتماعی در بودجه دولت تأمین شود.
  • وی ادامه داد: طبق آمارها، خط فقر اکنون 10 میلیون تومان است. الان حداقل حقوق حدود 65 درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی 2 میلیون و 300 هزار تومان است. ما وظیفه داشتیم 30 سال کار کنیم، اما حاکمیت و سازمان تأمین اجتماعی نیز موظف‌اند زندگی ما بازنشستگان را تأمین کنند و این کار را نکرده‌اند. وقتی خط فقر 10 میلیون تومان است، کارگری که 2 میلیون و 800 هزار تومان و بازنشسته‌ای که 2 میلیون و 300 هزار تومان حقوق می‌گیرد، چگونه باید زندگی خود را اداره کند؟
  • وی ادامه داد: ما قشر کارگر فرزندان همین مملکتیم و در همین مملکت کار کردیم؛ رفتاری که دولت با ما می‌کند مثل «فرزندان ناتنی» است. ما هم از منابع عمومی دولت سهم داریم. چطور دست دولت در خزانه باز است و برای بازنشستگان کشوری و لشکری حداقل‌ها را افزایش می‌دهد، ولی برای ما بازنشسته‌های تأمین اجتماعی گفته می‌شود از منابع خودتان همسان‌سازی کنید؟!
  • این بازنشسته تأمین اجتماعی تأکید کرد: در گذشته، میانگین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از بازنشستگان کشوری حدود 30 درصد بیشتر بود، اما اکنون آن‌ها نزدیک به دوبرابر ما حقوق می‌گیرند. حداقل مستمری بازنشستگان کشوری تقریبا 4 میلیون و 500 هزار تومان است، اما بازنشستگان تأمین اجتماعی 2 میلیون و 300 هزار تومان مستمری می‌گیرند. اعتراض ما این است که چرا ما از منابع عمومی محروم هستیم، ولی بازنشستگان کشوری و لشکری نه!
  • به گفته رضایی، بدهی دولت به تأمین اجتماعی بیش از 3000 میلیارد تومان است. دولت کارفرمای بزرگ کشور است و این بدهی را نمی‌دهد. اکنون مجلس بر این موضوع فشار آورده است که همسان‌سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی هم انجام شود. دولت، پرداخت 17 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را تصویب کرده است که همان هم هنوز پرداخت نشده است.
  • وی افزود: با وجود اینکه مجموع بازنشستگان کشوری حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر است و مجموع بازنشستگان تأمین اجتماعی حدود 3 میلیون و 500 نفر، در پرداخت وام به بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری نیز تبعیض وجود دارد.

بروزرسانی: 6 بهمن 13987

عیدی کارمندان دولت سال 99 : 1 میلیون و 200 هزار تومان

هیئت وزیران به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول قوانین خاص اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند.

میزان عیدی کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت 

 به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت»، براساس مصوبه امروز هیئت دولت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۸ بوده و در هر حال میزان عیدی این­گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

میزان عیدی بازنشستگان، مستمری بگیران سال 99

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق­های بازنشستگی کشوری، سارمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب­نامه، تمام وقت محسوب می ­شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب­نامه خواهند بود.

شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر نوع مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها مکلفند نظارت لازم در این خصوص اعمال نمایند.


بروزرسانی: 1 بهمن 13987

عیدی کارکنان دولت در سال 99

برای سال 99 طبق آنچه که در بودجه پیش‌بینی شد، دولت عیدی یک میلیون و ۷۸ هزار تومانی را برآورد کرده بود و البته آخرین پیگیری‌ها نیز از این حکایت دارد که همچنان این رقم پابرجاست ولی در نهایت باید هیات دولت رقم عیدی را بررسی و تصویب کند که معمولا تفاوت چندانی نخواهد داشت.

  مبلغ عیدی براساس میزان امتیاز و همچنین ضریب حقوق شاغلان تعیین می‌شود. براساس ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است و از سوی دیگر هیات وزیران هر ساله ضریب حقوق را برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص می‌کند و از ترکیب این دو، عیدی کارکنان تعیین می‌شود، ولی در نهایت در روزهای پایانی سال هیات وزیران میزان عیدی را بررسی و رقم آن را نهایی می‌کنند.

دولت برای سال آینده نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای عیدی کارکنان پیش‌بینی کرده است.

عیدی کارکنان از سال ۱۳۹۰ که ۳۵۰ هزار تومان بود تا سال جاری که  به یک میلیون و ۷۸ هزار تومان امی‌رسد، حدود ۷۲۸ هزار تومان افزایش داشته است.

ایسوس

نظر شما چیست؟