11/02/1397 - 12:40
تلگرام سرانجام فیلتر شد
پس از ماه‌ها درگیری برسر مسدودسازی تلگرام، سرانجام پر کاربرترین پیام رسان ایران فیلتر شد.

1606683296_1_0.gif

پس از ماه‌ها شنیدن اخبار وشایعات حاکی از فیلترینگ تلگرام، این پیام رسان دسترسی به این پیام رسان برای آی‌پی‌های ایرانی مسدود شد.

در چندماه اخیر بازار اخبار و بخصوص شایعات تلگرام بسیار داغ بود. یک روز وزیر چیزی می‌گفت و یک روز بی‌دلی شایعات بالا می‌گرفت.

مهم‌ترین وجدی‌ترین خبر فیلتریگ هم  دیروز از سوی دادستانی تهران  اعلام شد که دستور قضایی مسدودسازی پیام رسان تلگرامصادر شد. 

بر اساس گزارشات رسیده از ساعت یک بامداد دیشب 11 اردیبهشت‌ماه اختلالات و عدم دسترسی به پیام رسان تلگرام آغاز و در حدود ساعت 3 بامداد تلگرام در اکثر نقاط کشور فیلتر شد.

صبح امروز آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حساب شخصی تویتر خود در واکنش به فیلتر شدن تلگرام از حقوق شهروندان در استفاده از فناوری نوشت. در ادامه بخشی از توییت آذری جهرمی را بخوانید:

 دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف ناپذير است؛ هر چند استفاده از يك نرم‌افزار متوقف شود. فناوری، به خودی خود، نه مجرم است نه مفسد و نه منحرف؛ اين بشر است كه با استفاده نادرست از آن، جرم يا فساد در فضای زندگی مجازی را ترویج می‌کند.

 توسعه فناوری نيز پيوسته و توقف ناپذیر است. در این میان نباید از عدم وجود استانداردی جهانی برای حفظ حاکمیت کشورها در نرم افزارهای فضای مجازی گذشت، این تعارضی است که برای اکثر کشورها وجود دارد.

در ادامه بخشی از این دلایل اعلام شده فیلترینگ تلگرام را از سوی دادستانی بخوانید:

مهر - نظر به اینکه بموجب برنامه توسعه ای که مدیران این پیام رسان تدوین و اجرای آن را آغاز کرده ­اند و به موجب آن تصمیم گرفته شده است که تلگرام علاوه بر فعالیت در حوزه ارتباطی و رسانه ای برخلاف قوانین و مقررات پولی وبانکی جمهوری اسلامی ایران مستقیماً در حوزه اقتصادی و پولی کشور نیز وارد شده و یک نوع پول رمز پایه بنام (گرام) را طراحی و عرضه نماید و باعنایت به اینکه طبق برآورد کارشناسان اقتصادی و فناوری فراگیر شدن این پول بدون پشتوانه می تواند ظرف مدت کوتاهی میلیاردها دلار ضرر اقتصادی به مردم وکشور وارد کرده و سرمایه ها را به یغما ببرد ، و بررسی های بعمل آمده بر فراهم شدن بستر ارتکاب جرائم متعدد ازجمله جرائم مشروحه ذیل :

۱-اخلال در وحدت ملی وایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه بویژه ازطریق طرح مسائل نژادی، قومی و تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب

۲-جمع آوری اطلاعات مردم وکشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده های شهروندان ایرانی وجاسوسی به نفع اجانب

۳- انتشار ، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه ،

۴- اهانت به مقدسات وارزش های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه های منحرف و مخالف اسلام

۵-نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی

۶- قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز

۷-اقدام علیه امنیت کشور ازطریق گروهکهای تروریستی

۸-کلاهبرداری ، نقض مالکیت معنوی وسایر جرائم مالی

۹- تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

۱۰- هتک حیثیت اشخاص

ایسوس

نظر شما چیست؟