11/02/1397 - 01:15
آیا امشب تلگرام فیلتر می‌شود؟
چند ماهی است که اخبار فیلترینگ تلگرام به گوش می‌رسد اما این روزها بازار این اخبار و شایعات بسیار داغ است. وزیر یک چیز می‌گوید و دادستانی چیز دیگر و در شبکه‌های اجتماعی هم یک کلاغ هزاران کلاغ می‌شود. آیا امشب تلگرام فیلتر میشود؟

1606683296_1_0.gif

این روزها به حدی اخبار متناقض به گوش می‌رسد که باور یا تایید یک خبر کاری بسیار دشوار و حتی محال به نظر می‌رسد. در ادامه بخشی از اخبار مختلفی که این روزها و به ویژه امروز منتشر شد را مرور می‌کنیم تا در جریان چند و چون این خبرها و ماجرای پرحاشیه فیلترینگ تلگرام قرار گیریم:

جام جم - در حالی که شایعه‌پراکنی‌های فیلترینگ تلگرام به اوج رسیده و به نقل از وزارت ارتباطات گفته شده است تلگرام از امشب فیلتر می‌شود، اما سخنگوی وزارت ارتباطات رسما این موضوع را تکذیب کرد.

تسنیم-  از روزگذشته موج پیامکی جدیدی در شبکه اجتماعی تلگرام مبنی بر فیلترینگ این شبکه به راه افتاده که کاربران این شبکه را نگران کرده است.در واکنش به این شایعات، محمدرضا فرنقی‌زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات به تسنیم گفت: کاربران به شایعاتی که در گروه‌های اجتماعی مطرح می‌شود توجه نکنند برای این‌که این سخنان واقعیت ندارد.وی افزود: از سویی اگر قوه قضاییه تصمیم به فیلترینگ شبکه‌ای داشته باشد، می‌تواند به صورت مستقیم اقدام به فیلترینگ کند بدون این‌که وزارت ارتباطات در جریان باشد.

حتی دیروز که تلگرام به دلیل داغ شدن یکی از سرورهای اصلی‌اش چند ساعتی قطع شد بازار شایعات به اوج خود رسید که تلگرام سرانجام فیلتر شد. 

و امروز هم با انتشار خبر جدید از سوی دادستانی تهران  اعلام شد که دستور قضایی مسدودسازی پیام رسان تلگرام صادر شد. در ادامه بخشی از این خبر را بخوانید:

مهر - نظر به اینکه بموجب برنامه توسعه ای که مدیران این پیام رسان تدوین و اجرای آن را آغاز کرده ­اند و به موجب آن تصمیم گرفته شده است که تلگرام علاوه بر فعالیت در حوزه ارتباطی و رسانه ای برخلاف قوانین و مقررات پولی وبانکی جمهوری اسلامی ایران مستقیماً در حوزه اقتصادی و پولی کشور نیز وارد شده و یک نوع پول رمز پایه بنام (گرام) را طراحی و عرضه نماید و باعنایت به اینکه طبق برآورد کارشناسان اقتصادی و فناوری فراگیر شدن این پول بدون پشتوانه می تواند ظرف مدت کوتاهی میلیاردها دلار ضرر اقتصادی به مردم وکشور وارد کرده و سرمایه ها را به یغما ببرد ، و بررسی های بعمل آمده بر فراهم شدن بستر ارتکاب جرائم متعدد ازجمله جرائم مشروحه ذیل :

۱-اخلال در وحدت ملی وایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه بویژه ازطریق طرح مسائل نژادی، قومی و تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب

۲-جمع آوری اطلاعات مردم وکشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده های شهروندان ایرانی وجاسوسی به نفع اجانب

۳- انتشار ، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه ،

۴- اهانت به مقدسات وارزش های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه های منحرف و مخالف اسلام

۵-نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی

۶- قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز

۷-اقدام علیه امنیت کشور ازطریق گروهکهای تروریستی

۸-کلاهبرداری ، نقض مالکیت معنوی وسایر جرائم مالی

۹- تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

۱۰- هتک حیثیت اشخاص

و ساعتی بعد از انتشار این خبر با دست به دست شدن لینک آخرین ورژن تلگرام خبر می‌رسد که نسخه ضد فیلتر تلگرام منتشر شد!

آیا تلگرام فیلتر می‌شود؟

هنوز هیچ چیز مشخص نیست. باید منتظر ماند و دید.

ایسوس

نظر شما چیست؟