در دهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید شد
تصویب دستورالعمل پياده‌سازی خدمات الكترونيكی و تاکید اتصال به GBS
هدف از طرح جامع شبکه ملی اطلاعات که با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت‌های مخابراتی تهیه‌ شده است، مدیریت راه‌اندازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت اطلاعاتی، زیرساخت‌های سرویس‌ها و دسترسی آزاد به اطلاعات است. در حقیقت، افتتاح مرکز ملی تبادل اطلاعات (GBS) برای به اشتراک‌گذاری الکترونیکی بین دستگاهی در بستر خدمات شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده تا خدمات بین دستگاه‌های دولتی و عمومی به صورت یک‌پارچه صورت پذیرد. با راه‌اندازی اولین مرکز تبادل ملی تبادل اطلاعات، مسئولین به دنبال همگام‌کردن دستگاه‌ها برای اتصال هرچه سریع‌تر به این مرکز هستند. این یکی از موضوعات مهمی بود که در دهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات بر آن تاکید شد.

1606683296_1_0.gif

این روزها بحث و‌گفتگو درخصوص شبکه ملی اطلاعات حسابی داغ است و اهمیت این پروژه ملی را می‌توان حتی از موضوع دهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشخیص داد. در همین راستا و در دهمین جلسه این شورا که وزرای علوم، تحقيقات و فناوری، اقتصاد‌ودارايي، دفاع و پشتيباني نيروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، معاون علمي و فناوری رييس جمهور، معاونان و نمايندگان، وزارت بهداشت، وزارت كار، اطلاعات و مشاور فرهنگي رييس جمهور حضور داشتند، معاون اول رئیس جمهور از دستگاه‌‌های اجرایی خواست تا هرچه زودتر زمینه لازم برای اتصال به مرکز ملی تبادل داده‌ها را فراهم و به این مرکز متصل شوند. مهندس جهانگیری با تاکید بر اجرایی شدن دولت الکترونیک گفت: "دستگاه‌های دولتی که قرار است سرویس‌های خود را از طریق خدمات الكترونيكی بين دستگاهی و اتصال به مركز ملی تبادل اطلاعات ارائه کنند، باید به سمتی بروند که به "توسعه خدمات استعلام الکترونیکی" و "حذف مکاتبات کاغذی" بی‌انجامد."

برگزاری دهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات

جهانگیری درخصوص وضعیت امنیت پورتال‌های دستگاه‌‌های اجرایی گفت: "رعايت ضوابط ايمنی و امنيت در حفاظت از پايگاه‌های داده، وب سايت‌ها و درگاه‌های دولت و نهادهای عمومی و بنگاه‌های كشور الزامی است." در ادامه جلسه، از روند پیاده‌سازی و سرویس‌‌های در حال عرضه درگاه ملي خدمات دولت هوشمند، مركز ملي تبادل اطلاعات، كار پوشه ملي ايرانيان و مرجع ملي خدمات، گزارش جامعی ارائه شد. در ادامه این نشست، جهانگرد دبير شورای اجرايي فناوری اطلاعات از فعالیت‌‌های انجام شده سال‌‌های گذشته در حوزه فناوری اطلاعات ابراز رضایت کرد و ادامه داد: "خوشبختانه اقدام‌های زيرساختي مناسبی را در بخش افزايش دسترسي مردم به شبكه، پياده‌سازی شبكه ملي اطلاعات و همچنين سرويس‌ها و خدمات الكترونيكي شاهد هستیم و امروز در آستانه ارائه خدمات دولت الكترونيكي به متقاضيان قرار داريم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و با اجرایی شدن برنامه‌ها، بخش‌هايي از این خدمات از طريق پنجره واحد خدمات الكترونيكي دولت به مردم و دستگاه‌ها ارائه شود و اين مهم به افزايش شفافيت هرچه بيشتر و مبارزه با فساد در امور مختلف بی‌انجامد."

اما یکی از نکات کلیدی دهمین جلسه شورا، تصویب دستورالعمل پياده‌سازی خدمات الكترونيكی بين دستگاهی و همچنین اتصال به مركز ملي تبادل اطلاعات بود و مصوب شد تا استعلام‌های پر كاربری كه برای تسهيل فضای كسب‌وكار ضرور‌ی است، به صورت الكترونيكی انجام شود. مطابق این دستورالعمل و به منظور ارائه خدمات استعلام الكترونيكی، شركت پست جمهوری اسلامي ايران، سازمان ثبت احوال كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزی كشور، سازمان ثبت اسناد كشور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت كشور (نيروي انتظامي)، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت جهاد كشاورزی موظف شدند تا سرويس‌های الكترونيكی تبادل اطلاعات مربوط به استعلام‌ها را به مركز ملی تبادل اطلاعات ارايه کنند و تمام دستگاه‌های اجرايی از اين طريق، استعلام‌ها را دريافت كنند.

همچنين مقرر شد تا با كمك سازمان مديريت و برنامه‌ريزی، دستگاه مربوطه و دبيرخانه شورای اجرايی فناوری اطلاعات، عنوان خدمات و زمان اجرايی‌شدن آن تهيه و ارايه شود و نظام ارزيابی خدمات الكترونيكی توسط دبيرخانه استقرار يابد. اين دستورالعمل، به‌منظور عملياتی نمودن اهداف مندرج در نقشه راه دولت الكترونيكی مشتمل بر ضوابط فنی و اجرايی توسعه دولت الكترونيكي، مصوب شورای عالي (اجرايي) فناوری اطلاعات و آيين نامه توسعه خدمات الكترونيكی، مصوب شورای عالي اداری  و در راستای استقرار مركز ملي تبادل اطلاعات و بكارگيری خدمات استعلام الكترونيكی توسط دستگاه‌های اجرايی، گردآوری و به تصويب رسيد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟