استعلام بیمه شخص ثالث
نرخ بیمه شخص ثالث انواع خودرو سال 99 + جدول
هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی به عهده بیمه شخص ثالث است. بر اساس قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است و نداشتن این بیمه عواقب جبران ناپذیری برای دارندگان وسائل نقلیه به همراه خواهد داشت. در ادامه به پوشش ها/نرخ و محاسبه بیمه شخص ثالث 99 اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

بیمه شخص ثالث چیست؟

هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی به عهده بیمه شخص ثالث است. بر اساس قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است و نداشتن این بیمه عواقب جبران ناپذیری برای دارندگان وسائل نقلیه به همراه خواهد داشت.

در قرارداد بیمه شخص ثالث، شخص سوم یا ثالث تمام افرادی هستند که در حوادث مرتبط با خودرو، زیان جانی یا مالی دیده باشند؛ البته در تعریف این بیمه راننده مقصر حادثه، شخص ثالث محسوب نمی‌شود و برای جبران خسارت‌های جانی راننده مقصر، بیمه حوادث راننده به همراه بیمه‌ شخص ثالث ارائه می‌شود.

توجه داشته باشید که بیمه حوادث راننده فقط خسارت‌های جانی وارد شده به راننده (شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی) را جبران می‌کند و در برابر خسارت‌های مالی هیچگونه پوششی ارائه نمی‌دهد.

پوشش‌های بیمه‌نامه ثالث

پوشش‌های بیمه ثالث:

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می دهد و بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌ شخص ثالث است.

  • خسارت مالی: خسارت‌هایی كه به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث.چنین خسارت هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می گردد.
  • خسارت جانی: خسارت های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد.خسارت بدنی پرداختی یا همان دیه یا ارش (دیه ای که مقدار آن در شرع مقدس مشخص نشده است) به نوع صدمه بدنی مانند شکستگی ، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم ـ دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد.

میزان پوشش مالی بیمه ثالث

پوشش مالی بیمه شخص ثالث 99 که توسط بیمه مرکزی تعیین شده است، حداقل 11 میلیون تومان و حداکثر 40 میلیون تومان است.
در صورتی که برخی شرکت‌های بیمه‌گر نظیر بیمه شخص ثالث ایران حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث را 220 میلیون تومان اعلام کرده اند.
خودرویی که قیمت آن بالاتر از ۲۲۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شود خودرو نامتعارف شناخته می‌شود.
یعنی اگر در تصادفی یک خودرو نامتعارف ۵۰۰ میلیون تومان خسارت ببیند، فرد خسارت دیده تنها می‌تواند حداکثر تا مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان از خسارت را طلب کند و ۲۸۰ میلیون تومان مابقی را باید خود راننده بپردازد یا از بیمه بدنه خود استفاده کند.

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث

مبنای محاسبه حق بیمۀ شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیۀ کامل یک انسان در ماه حرام : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند، است.
میزان دیۀ شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می گردد. بر همین اساس، هر ساله، بیمۀ مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیلۀ نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می کند.

  • میزان دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال 99 معادل 440 میلیون تومان و در ماه غیرحرام معادل 330 میلیون تومان مشخص شد.

 جدول نرخ بیمه شخص ثالث 99 در وسایل نقلیه مختلف و بر اساس تعداد سیلندر آن نشان داده شده است.

نوع وسیله نقلیه     نرخ بیمه سال 99 (ریال) 
سواری شخصی کمتر از 4 سیلندر 14/142/000
سواری شخصی سیلندر پیکان، پراید و سپند 16/747/000
سواری شخصی سایر 4 سیلندر‌ها 19/687/000
سواری شخصی بیش از 4 سیلندر  22/032/000
بارکش تا 1 تن     17/325/000
بارکش بیش از1 تن تا 3 تن     20/861/000
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن   26/406/000
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن  33/831/000
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن    39/367/000
بارکش بیش از 20 تن 41/722/000
وسایل نقلیه کشاورزی   7/259/000
وسایل نقلیه راهسازی و ساختمانی  10/371/000
وسایل نقلیه حمل زباله و خیابان پاک‌کن‌ها  16/854/000
خودروهای عمومی با ظرفیت 7 نفر با راننده  40/550/000
خودروهای عمومی با ظرفیت 9 نفر با راننده 41/722/000
ون با ظرفیت 10 نفر راننده 42/187/000
مینی بوس با ظرفیت 16 نفر با راننده 51/864/000
مینی بوس با ظرفیت 21 نفر با راننده 53/874/000
اتوبوس با ظرفیت 27 راننده و کمک راننده 79/444/000
اتوبوس با ظرفیت 40 نفر با راننده و کمک راننده 99/951/000
اتوبوس با ظرفیت 44 نفر با راننده وکمک راننده 106/074/000

محاسبه بیمه شخص ثالث

برای تعیین قیمت نهایی بیمه شخص ثالث، عوامل و ملاک‌های مختلفی را باید در نظر گرفت که در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت:

1) حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی: 

بیمه مرکزی هر ساله حداقل و حداکثر مبلغ حق بیمه‌ شخص ثالث را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند که این مبلغ بر اساس میزان دیه همان سال تعیین‌‌‌‌‌ می‌شود. میزان حق بیمه پایه انواع خودرو را می‌توانید در جدول بالا مشاهده کنید.

2) تخفیف بیمه شخص ثالث (تخفیف عدم خسارت): 

یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت نهایی بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است؛ به این معنی که به تعداد سال‌‌‌‌‌هایی که بیمه‌گذار از بیمه ثالث خود استفاده نکرده باشد، به بیمهشخص ثالث او تخفیف عدم خسارت تعلق‌‌‌‌‌ می‌گیرد. در‌این صورت، زمانی که شخص بیمه‌گذار اقدام به تمدید بیمه شخص ثالث خود نماید، تخفیف تعداد سال‌های عدم‌خسارت بر حق‌بیمه پرداختی جدید آن اعمال می‌‌شود و مبلغ آن کاهش پیدا می‌کند.
در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث این تخفیفات به جای ۸ سال، در ۱۵ سال اعمال می‌شود. نحوه اعمال تخفیف عدم خسارت در قانون جدید در جدول زیر قابل مشاهده است: 

تخفیف عدم خسارت  میزان تخفیف به درصد
سال اول تخفیف 5%
سال دوم تخفیف 10%
سال سوم تخفیف 15%
سال چهارم تخفیف 20%
سال پنجم تخفیف 25%
سال ششم تخفیف 30%
سال هفتم تخفیف 35%
سال هشتم تخفیف 40%
سال نهم تخفیف 45%
سال دهم تخفیف  50%
سال یازدهم تخفیف 55%
سال دوازدهم تخفیف 60%
سال سیزدهم تخفیف 65%
سال چهاردهم تخفیف 70%

طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، در صورت خسارت ، تمام تخفیفات بیمه‌گزار به یکباره از بین نمی برد بلکه کاهش تخفیفات به صورت پلکانی خواهد بود:

تعداد خسارت یک بار دو بار سه بار و بیشتر
مالی 30 70 100
جانی 20 30 40

3) جریمه دیرکرد بیمه نامه ثالث: 

  • یکی از عوامل تاثیرگذار بر نرخ حق‌بیمه ثالث، جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه است؛ به این شکل که در صورت عدم تمدید به موقع بیمه، حق بیمه شخص ثالث افزایش خواهد یافت. جریمه دیرکرد به صورت روزانه محاسبه‌‌‌‌‌ می‌شود و مبلغ آن به نوع خودرو (تعداد سیلندر آن) بستگی دارد.
  • حداکثر میزان جریمه دیرکرد برای یک خودرو، معادل مبلغ جریمه دیرکرد 365 روز است؛ یعنی اگر خودرویی چند سال هم بیمه‌ نداشته باشد فقط جریمه دیرکرد یک‌سال به حق ‌بیمه او اضافه خواهد شد.

4) کاربری خودرو: 

نوع کاربری خودرو یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر میزان ریسک خودرو و در نهایت قیمت حق‌بیمه ثالث است. مثلا خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌ها، نسبت به خودروهای شخصی در معرض خطرات و حوادث رانندگی بیشتری هستند و باید حق بیمه شخص‌ثالث بیشتری را پرداخت کنند. کاربری‌‌هایی که باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث می‌شوند شامل:

  • کاربری صنعتی
  • آمبولانس
  • آتش‌نشانی
  • تاکسی درون شهری و برون شهری
  • بارکش و …
    مثلا تاکسی‌های درون شهری موظف به پرداخت 10 درصد حق بیمه بیشتر هستند و همچنین بیمه شخص ثالث تاکسی‌های برون شهری 20 درصد و خودروهای آموزش رانندگی نیز 15 درصد گران‌تر خواهد بود. 

7) مدت اعتبار بیمه‌نامه:

  • مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص‌ثالث می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد اما‌‌‌‌‌ می‌توان گفت که خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌ به‌‌صرفه‌‌تر است. به این دلیل که با توجه به بالا بودن ریسک بیمه‌‌های کوتاه مدت برای شرکت‌‌‌‌های بیمه، قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه مدت از  بیمه شخص ثالث یک ساله بیشتر خواهد بود.
  • باید توجه داشت که بیمه‌ شخص ثالث از ساعت 24 روز خریداری فعال می‌شود. مثلا اگر روز شنبه اقدام به خرید یا تمدید بیمه‌ شخص ثالث کنید، بیمه ‌شخص ثالث شما از ساعت 24 همان روز یا به عبارتی از ابتدای بامداد یکشنبه فعال خواهد بود.

 سال ساخت و عمر خودرو:

  • با توجه به افزایش ریسک خودروهای کهنه، در تمام شرکت‌های بیمه نرخی به عنوان ضریب کهنگی در نظر گرفته می‌شود. این نرخ معمولا برای خودروهایی با عمر بیش از 15 سال محاسبه شده و به ازای هر سال 2 درصد به مبلغ بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.
  • حداکثر این ضریب برای 10 سال کهنگی و معادل 20 درصد خواهد بود. 

شرایط فسخ بیمه شخص ثالث 99

1. اگر خودرو اسقاط شده باشد.
2. اگر خودرو مسروقه و گواهی معتبر از نیروی انتظامی داشته باشد.
3. اگر خودرو فرسوده و از رده خارج تشخیص داده شود.
4. اگر برای یک خودرو، از دو نمایندگی بیمه صادر شده باشد. اگرچه موقعیت نادری‌ست؛ اما بیمه‌گذار این حق را دارد که یک بیمه‌نامه را ابطال کند. طبق قانون در چنین شرایطی حق با شرکتی است که زودتر اقدام به صدور بیمه‌نامه نموده است.

استعلام بیمه شخص ثالث 99

در روش اینترنتی می‌توانید با چند کلیک و در عرض چند دقیقه به استعلام دقیق بیمه شخص ثالث 99 خودروی خود دست پیدا کنید.
به این صورت که با ورود به سایت  www.azki.com و ثبت اطلاعات خودروی خود، قیمت بیمه شخص ثالث 99 آن را در شرکت‌های مختلف بیمه استعلام گرفته و پس از بررسی دقیق حق بیمه‌ها، پوشش‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود، بیمه شخص ثالث 99 را خریداری کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟