ماهنامه شبکه 224 با پرونده ویژه اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند منتشر شد
شماره 224 ماهنامه شبکه با سرمقاله‌ای‌ از سری مقالات مهم «نگاهى به مهارت‌هاى مهم دنیاى 2020» آغاز می‌شود. در سرمقاله این شماره با نگاهی به آماری عجیب می‌خوانید که 98 درصد کودکان خلاق هستند و با بالا رفتن سن به طرز چشم‌گیری این آمار افول می‌کند (2درصد خلاق در افراد بالغ) همچنین با دلایل لزوم آموختن دوباره خلاقیت آشنا می‌شوید. در شاهراه اطلاعات از اتحاد غول‌های فناوری برای ساخت سخت‌افزار اپن‌سورس مطلع می‌شوید، در فناوری شبکه از 6G و تحول مراکز داده می‌خوانید، در فصل امنیت از چالش‌های امنیتی سال 2020 گفتیم، در کارگاه با زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی هوش مصنوعی آشنا می‌شوید و در نهایت در پرونده ویژه این شماره اطلاعات کامل و جذابی درباره موضوع داغ این روزها و تحول سبک زندگی سال‌های نه‌چندان دور بشر یعنی اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند بدست می‌آورید.

1606683296_1_0.gif

برای مشاهده فهرست مطالب و لینک خرید ماهنامه شبکه 224 به انتهای مطلب رجوع کنید.

امروزه همه‌جا صحبت از اینترنت اشیا است و همگان مشتاق هستند که بدانند اینترنت اشیا چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه زندگی را ساده‌تر می‌کند؟ اجازه دهید کار را با تعریف ساده‌ای از اینترنت اشیا شروع کنیم. چند دستگاه الکترونیکی که هر یک از آدرس آی‌پی خاص خود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند و در صورت لزوم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند مفهومی به‌نام اینترنت اشیا را به وجود می‌آورند. شرکت‌ها و حتا کاربران خانگی می‌توانند به روش‌های مختلف اینترنت اشیا را پیاده‌سازی کنند و با کمک اینترنت دستگاه‌های الکترونیکی که پیش از این غیرهوشمند بودند را توسط یک دستگاه واحد کنترل کنیم. دستگاه‌هایی که بخشی از اینترنت اشیا هستند یا باید به شکل ذاتی هوشمند باشند یا اگر این‌گونه نیستند حس‌گرهایی در آن‌ها تعبیه شود تا بتوانند سیگنال‌های الکتریکی را دریافت کنند، مفهوم آن‌ها را درک کنند و داده‌های دریافتی را توسط اینترنت به دستگاه‌های دیگر منتقل کنند. ساعت‌های هوشمند، بلندگوهای هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، الکسا آمازون و دستگاه‌های خانگی گوگل از معروف‌ترین گجت‌های اینترنت اشیا هستند. افرادی که تجربه کار با گجت‌های اینترنت اشیا را دارند به خوبی می‌دانند که این فناوری زندگی را ساده و دقیق کرده است. سادگی، تعامل ساده با دستگاه‌های هوشمند و غیر هوشمند و دقیق بودن تنها مزایای اینترنت اشیا نیستند. اینترنت اشیا ظرفیت زیادی در پدید آوردن فرصت‌های شغلی جدید دارد. فرصت‌هایی که محدود به فناوری‌اطلاعات نمی‌شوند و در صنایع دیگر نیز ظهور خواهند کرد. با توجه به مزیت‌های رقابتی بسیار خوبی که اینترنت اشیا ارائه می‌کند، انتظار می‌رود سازمان‌های بیشتری به دنبال به‌کارگیری محصولات مبتنی بر این فناوری در فرآیندهای تجاری خود بروند. با این حال‌، زمانی که تصمیم می‌گیریم به شکل عملی اینترنت اشیا را پیاده‌سازی کنیم، متوجه می‌شویم که مفاهیم به سرعت پیچیده می‌شوند و پیاده‌سازی زیرساخت لازم به دانش فنی بالایی نیاز دارد، زیرا تنوع دستگاه‌های مختلف زیاد است و پارامترهای مختلفی بر عملکرد تجهیزات اثرگذار هستند. در این‌جا، موضوع مهم طراحی و پیاده‌سازی یک معماری قابل اعتماد است که تمامی دستگاه‌ها بتوانند بر مبنای آن کار کنند.

برای آن‌که بتوان بر فاکتورهای مختلفی که تاثیر منفی بر معماری اینترنت اشیا می‌گذارند غلبه کرد و از طرفی بر مبنای یک راه‌حل ساده و موثر بتوان از ظرفیت‌های بالقوه اینترنت اشیا استفاده کرد باید به سراغ راه‌حل‌های جامع اینترنت اشیا برویم. اتخاذ یک تصمیم درست کاهش چشمگیر میزان منابع مصرفی را به همراه دارد. مدیران صنایع بزرگ همچون کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها یک پرسش ساده، اما تامل‌برانگیز مطرح می‌کنند که چگونه زیرساخت کسب‌وکار تحت سرپرستی آن‌ها می‌تواند از اینترنت اشیا پشتیبانی کند. پاسخ‌گویی به این پرسش ساده نیست و باید فاکتورهای متعددی را بررسی کرد. در اولین گام باید به سراغ معماری برویم که امروزه بیشتر سامانه‌های اینترنت اشیا بر مبنای آن کار می‌کنند. معماری اینترنت اشیا بر مبنای مولفه‌های بی شماری همچون حس‌گرها، پروتکل‌ها، محرک‌ها‌، سرویس‌های ابری و لایه‌های کاربردی متعدد ساخته می‌شود. بیشتر کسب‌وکارهای امروزی بر پایه یک معماری چهار مرحله‌ای اینترنت اشیا را به فرآیندهای تجاری خود وارد می‌کنند. تمامی این بخش‌ها در قالب یک فرآیند با یکدیگر ادغام می‌شوند و با یکدیگر به تعامل می‌پردازند که ماحصل این تعامل به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات ارزشمند از سوی دستگاه‌های متصل به شبکه است که ضمن ارائه بینش لازم برای اتخاذ تصمیمات آتی، دید روشنی در ارتباط با دستگاه‌های سنتی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. به‌طور مثال اگر در گذشته یک واحد تولیدی زمانی که قطعه‌ای خراب می‌شد به سراغ تعویض یا تعمیر قطعه می‌رفت و عملا برای چند روز نمی‌توانست از دستگاه استفاده کند، اکنونه اینترنت اشیا اجازه می‌دهد حس‌گری به دستگاه متصل شود و اطلاعات دستگاه به صورت لحظه‌ای دریافت شوند. متخصصان می‌توانند با نگاه کردن به آمار ارائه شده توسط حس‌گر قبل از خراب شدن یک قطعه آن‌را تعویض یا تعمیر کنند. شهرها و خانه‌های هوشمند دو اصطلاح عجین شده با اینترنت اشیا هستند. شهرهای هوشمند نه تنها مصرف انرژی را به شکل باورنکردنی کاهش می‌دهند، امنیت عمومی را بهبود می‌بخشند راهکار جامعی برای  ترافیک کلان‌شهرها ارائه می‌کنند. تاکنون مقالات مختلفی در ارتباط با اینترنت اشیا منتشر شده‌اند که بخش اعظمی از آن‌ها تنها یک تصویر ساده از اینترنت اشیا ارائه می‌کنند و به سراغ مباحث مهم و زیربنایی این فناوری نمی‌روند. مفاهیم تخصصی و کاربردی پیرامون این فناوری کم نیستند و اگر موضوعات تخصصی به درستی بررسی نشود، شناخت ما از اینترنت اشیا محدود به چند تعریف ساده خواهد بود. بر همین اساس در پرونده ویژه این شماره مجله شبکه تصمیم گرفتیم اینترنت اشیا را از زاویه دیگر و به شکلی نیمه تخصصی بررسی کنیم. در پرونده ویژه این شماره در قالب دو پژوهش موردی نحوه پیاده‌سازی اینترنت اشیا در یک ساختمان هوشمند و حمله به تجهیزات اینترنت اشیا یک ساختمان هوشمند را بررسی کرده‌ایم. به بررسی این موضوع پرداختیم که چگونه هزینه طراحی یک برنامه اینترنت اشیا را محاسبه کنیم، با ویژگی‌های یک شهر هوشمند آشنا می‌شویم، به سراغ پروتکل‌ها و معماری‌های کاربردی اینترنت اشیا می‌رویم، تاثیر زنجیره بلوکی و 5G بر اینترنت اشیا را بررسی می‌کنیم و در انتها در قالب یک پروژه عملی نحوه به‌کارگیری سیستم‌عامل اینترنت اشیا ویندوز 10 روی یک بورد رزبری‌پای را بررسی می‌کنیم. امید است پرونده ویژه این شماره اطلاعات مفید و کاربردی به خوانندگان منتقل کند.

فهرست مطالب ماهنامه شبکه 224

دیدگاه و یادداشت

  • سرمقاله؛ آیا خلاقیت آموختنی است؟ 
  • سال جدید میلادی با چاشنی چالش‌های امنیتی 
  • هشتگ: « همه با هم» 

پرونده ویژه

  • اینترنت را به اشیا بسپارید!  
  • اینترنت اشیا، زنجیره بلوکی و 5G چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ 
  • نقش اینترنت اشیا در ویژگی‌های شهر هوشمند 
  • مطالعه موردی معماری  مرجع یک ساختمان‌ هوشمند 
  • آشنایی با پروتکل‌های اینترنت اشیا و معماری آن‌ها 
  • آزمايش عملی حمله به تجهيزات اینترنت اشیا در ساختمان‌های هوشمند 
  • هزینه طراحی یک برنامه اینترنت اشیا چقدر است؟ 
  • چگونه از Windows 10 IoT به شکل کاربردی و عملی استفاده کنیم؟ 

شاهراه اطلاعات

  • CHIPS: اتحادی اپن‌سورس  برای توسعه سخت‌افزار 
  • دنیای دوربین: در این برنامه خواهید دید! 
  • دنیای موبایل: جهان ایده‌های متناقض 

فناوری شبکه

  • تا 5G را میل کنید 6G آماده می‌شود!
  • شبکه‌های فیبرنوری چگونه محدودیت‌های شبکه‌های مسی را برطرف می‌کنند؟ 
  • شبکه‌های 400G چشم‌انداز مراکز داده را متحول می‌کنند
  • نقد و بررسی روتر بی‌سیم TP-Link Archer AX6000 / 50

امنیت

  • هفت چالش امنیتی سال 2020 خطرناک‌تر از گذشته خواهند بود 
  • رکورد تاریخی حملات هکری در سال 2019 
  • 13 نمونه واقعی از حملات فیشینگ همراه با راهکار مقابله با آن‌ها 

عصر شبکه

  • نیروگاه‌های خورشیدی به فضا می‌روند 
  • آیا مایکروسافت می‌تواند از مردم عادی برنامه‌نویس بسازد؟ 
  • 10 درسی که از راه‌اندازی اولین کسب و کارم آموختم 

کارگاه

  • شش زبان برنامه‌نویسی برتر برای توسعه هوش مصنوعی 
  • برنامه‌نویسی تابعی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

برای خرید و دانلود ماهنامه شبکه 224 اینجا کلیک کنید

* توزیع ماهنامه شبکه در سراسر ایران:  هم‌‌اکنون می‌توانید ماهنامه شبکه 224 را از کیوسک‌های روزنامه فروشی سراسر کشور تهیه کنید. 
* توزیع ماهنامه شبکه در کتابخانه‌های سراسر ایران: آخرین شماره ماهنامه شبکه را می‌توانید در تمام کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مطالعه کنید.
* همین الان مشترک ماهنامه شبکه شوید: برای اشتراک سالیانه می‌توانید به بخش اشتراک در سایت ماهنامه شبکه مراجعه کرده و هر ماه شماره جدید مجله شبکه را درب منزلتان تحویل بگیرید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟