وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
صدور پروانه قانونی برای استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی
آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد که بخش زیادی از شبکه برق کشور در ساعات غیرپیک آزاد است و استخراج ارز دیجیتال به‌ نوعی صادرات ارز به‌ صورت مجازی محسوب می‌شود و خواستار صدور پروانه قانونی برای استخراج‌ ارز دیجیتال شد

1606683296_1_0.gif

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد که استخراج بیت‌کوین امروزه پدیده‌ای رایج در دنیاست و خواستار صدور پروانه قانونی برای استخراج‌کنندگان آن شد: وی افزود: «باید به فعالان این بخش پروانه فعالیت قانونی داده شود و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتواند فعالیتشان را به‌صورت قانونی انجام دهند.»

وی در ادامه گفت: قبل از اینکه ایران برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال جذاب باشد بخش زیادی از استخراج در چین صورت می‌گرفت که اکنون به سمت ایران تغییر پیدا کرده است. به‌صورت مستند مدرکی از فعالیت چینی‌ها در ایران وجود ندارد اما من هم شفاهی این موضوع را شنیدم.

به بخش‌هایی از این گفت‌وگو توجه کنید: 

موضوع نیازمند سیاست‌گذاری و تدوین مقررات است، تدوین مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است که مکان‌هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر بگیرم.در این مدت واردات این نوع تجهیزات در گمرک ممنوع بوده ولی اکنون می‌دانیم که حجم زیادی از این دستگاه‌ها وارد کشور شده است و خیلی از این تجهیزات هم در مراکز دولتی و غیردولتی استفاده شده است.
در برخی موارد بدون اطلاع مدیران در مراکز مخابراتی هم این تجهیزات نصب شده است. ارزیابی وزارت نیرو این است که ۷۰۰ مگاوات برق کشور در حال حاضر برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. هزینه هر کیلووات ساعت برق صنعتی در برخی از کشورهای اروپایی ۲۰ سنت است متوسط قیمت منطقه‌ای هم عدد بالایی است هم‌اکنون نیز برق صادراتی ما هم هر کیلووات حدود ۹ تا ۱۰ سنت است.

هزینه تمام‌شده برق مصرفی در ایران به دلیل برخورداری از منابع گازی که به‌صورت تقریباً رایگان در اختیار تولید برق قرار می‌گیرد با سایر کشورها قابل قیاس نیست و قیمتی هم که عرضه می‌شود متناسب با همان هزینه‌ها است.البته باید درآمد مردم را هم درنظر گرفت این فرمول برای مصرف مردم ایران است تا مردم ایران هم توان پرداخت آن را داشته باشند اما به نسبت نرخ جهانی این عدد پایین است و شاید در حد نیم سنت باشد.

اگر عده‌ای بخوهند از این برق بدون ضابطه استفاده و با نرخ مصرف خانگی رمزارز استخراج و پول کلانی را هم به جیب بزنند مطلوب نیست اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از شبکه برق کشور و منابع تولیدی ما در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج ارز دیجیتال به‌نوعی صادرات ارز به‌صورت مجازی محسوب می‌شود یعنی اینکه بدون سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شبکه کلان انتقال برق، می‌توان با استفاده از استخراج ارز دیجیتال این برق را به صورت مجازی صادر کرد.

نیاز است که مزرعه‌های ویژه‌ای در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر گرفته شود. از طرف دیگر نباید نرخ ارائه برق به این مراکز با نرخ مصرف عادی باشد با توجه به اینکه این افراد درامد بالای ارزی دارند نرخ برق باید متناسب با درآمد آنها تصویب شود.

ماهنامه شبکه مطالب گسترده و جذابی را برای آشنایی با بیت‌کوین و ارز مجازی منتشر کرده است؛ از جمله آن‌ها کتاب الکترونیکی همه چیز درباره بیت‌کوین است که می‌توانید آنرا رایگان دانلود و مطالعه نمایید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟