روبات دوپای امدادگر هوندا
«راه رفتن روی دوپا با سرعت ۴ کیلومتر در ساعت؛ راه رفتن روی چهارپا با سرعت کمی بیش از دو کیلومتر در ساعت». این‌ها برخی از ویژگی‌های E2-DR، روبات انسان‌نمای جدید شرکت هونداست. شرکت ژاپنی هوندا که آسیمو، روبات انسان‌نمای آن بسیار معروف است، چند سالی است که بر روی توسعه روبات دوپایی کار می‌کند که بطور ویژه با هدف اجرای عملیات جستجو در بلایای طبیعی و غیرطبیعی، تعمیر و نگهداری تأسیسات حساس و امداد و نجات طراحی شده است. بعد از وقوع زلزله فاجعه‌بار ژاپن و بحران فوکوشیما، خیلی دور از انتظار نبود که هوندا به چنین پروژه‌ای علاقه‌مند شود.

1606683296_1_0.gif

شرکت هوندا که سال‌هاست بر روی این پروژه کار می‌کند به تازگی برخی از ویژگی‌های نمونه جدید این روبات موسوم به E2-DR را اعلام کرده است. هوندا سعی کرده بر خلاف آسیمو، روباتی با ویژگی‌های عملیاتی در شرایط بحران ارائه کند؛ توانایی حرکت در سه بعد، بالا رفتن و پایین آمدن از انواع پله‌ها و نردبان‌ها، حرکت بر روی آوار و نخاله‌ها و عبور از روی موانعی نظیر لوله‌ها از جمله مأموریت‌های این روبات است. حتی قابلیت‌هایی نظیر «عدم سقوط از ارتفاع در صورت پایان یافتن ذخیره انرژی» و «توانایی ایستادن بعد از سقوط » نیز برای E2-DR پیش‌بینی شده است. تجربه‌های گذشته گروه‌های سازنده روبات به خوبی نشان می‌دهد که دستیابی به این اهداف کار چندان ساده‌ای نیست.

ارتفاع این روبات یک متر و ۶۸ سانتی‌متر بوده و ۸۵ کیلوگرم وزن دارد و مجهز به یک باتری هزار وات ساعتی لیتیوم یونی است که به مدت ۹۰ دقیقه روبات را سرپا نگه می‌دارد. E2-DR که قادر است با حرکت جانبی از دالان‌هایی به عرض ۳۰ سانتی‌متر گذر کند، ۳۳ درجه آزادی دارد؛ ۸ درجه آزادی برای هر بازو، ۶ درجه آزادی برای هر پا، ۲ درجه آزادی برای قفسه سینه و یک درجه آزادی برای دست‌ها و سر.

هوندا به منظور به حداقل رساندن اندازه و وزن این روبات، در ساختار آن از کابل‌های فیبرنوری استفاده کرده است که قطر آنها، هشت برابر کمتر از کابل‌های معمول است. دست‌های این نمونه آزمایشی فقط به منظور کمک در حرکت کردن روبات طراحی شده است تا در مواردی نظیر بالارفتن از پلکان یا نردبان از آنها استفاده کند اما هوندا در آینده امکانات بیشتری را به دست روبات خواهد افزود. در سر روبات تجهیزات متنوعی  جاسازی شده‌اند که شامل لیزرهای چرخان فاصله‌یاب، دوربین تک‌رنگ به همراه فلاش LED، دوربین مدت پرواز و یک دوربین استریو به همراه پروژکتور مادون قرمز است. علاوه بر این، هر یک از دست‌ها مجهز به حسگر سه بعدی و دوربین شده‌اند. E2-DR در مقابل نفوذ غبار و آب محافظت شده و قادر است در دمای بین منفی ده درجه تا ۴۰ درجه سلسیوس کار کند.

تجهیزات و حسگرهای کارگذاشته شده در سر روبات

بخش پردازشی روبات که متشکل از یک پردازنده Core-i7 اینتل، پردازنده گرافیگی و مبدل‌های جریان مستقیم است، ۲۲۶ وات توان مصرف می‌کند که این جدای از توانی است که اجزایی نظیر راه‌اندازهای موتورها استفاده می‌کنند. گرمای تولید شده از این اجزا، از طریق کانال‌های ویژه‌ای که برای هدایت هوا در قفسه سینه روبات تعبیه شده است به بیرون منتقل می‌شود. لازم به یادآوری است که این پروژه هنوز تکمیل نشده است و برای استفاده از این روبات در شرایط واقعی، هنوز نیاز به زمان است.

نماهایی از عملکرد روبات هوندا را در ادامه می‌بینید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟