یک شبکه نرم‌افزارمحور برای شعب مختلف سازمان شما
SD-WAN چیست و چرا ممکن است به آن نیاز پیدا کنید؟
SD-WAN (سرنام Software-Defined Wide Area Networking) رویکردی تحولی است که برای ساده‌سازی شبکه‌های شعب مختلف سازمان‌ها استفاده می‌شود و قادر است راندمان و خروجی بهینه‌ای را در حوزه‌ اپلیکیشن فراهم ‌کند.

1606683296_1_0.gif

توسعه SD-WAN در مقایسه با توسعه و گسترش سنتی WAN صد برابر سریع‌تر و سه برابر مقرون به صرفه‌تر است. اگر بتوانید شبکه WAN را به وسیله فناوری SD-WAN به همراه سرویس‌های کلاود بین شعب سازمان‌ها یا شرکت‌های خود اجرا کنید و توسعه دهید، امکان کنترل و نظارت بر ترافیک شبکه، اعمال تنظیمات و سیاست‌های امنیتی، شبکه خصوصی مجازی روی کلاود و تنظیمات دیگر در سایت‌ها و شعب سازمان به‌سادگی فراهم خواهد شد. 

شرکت ردموند در زمینه تهیه محصولات صنعتی و تجاری (مانند نمک برای حفاظت از جاده‌ها در زمستان) و محصولات ارگانیک و سلامت فعالیت دارد. آقای آرون گابریلسون، مدیر پروژه فنی شرکت ردموند توانسته است مدیریت شبکه WAN را بسیار ساده‌تر از گذشته انجام ‌‌دهد. مدیریت سیستم تلفن و فکس این شرکت به همراه ده شعبه دیگر آن به ‌طور متمرکز در شعبه مرکزی شهر یوتا انجام می‌شود. ارتباطات بین شعب موضوع بسیار مهمی است که به‌صورت قابل اعتماد و مطمئن صورت می‌گیرد. مدیریت بعضی شعب در مناطق روستایی با چند کارگر، از شعبه‌های دیگر ساده‌تر است. اینجا است که فناوری SD-WAN به کمک شما می‌آید. شرکت گارتنر تخمین زده است که در حال حاضر SD-WAN کمتر از 5% بازار را به دست گرفته است، ولی تا دو سال دیگر 25% کاربران شبکه WAN خود را با نرم‌افزار مدیریت می‌کنند. درآمد فروشندگان SD-WAN سالانه 59% افزایش می‌یابد و طبق تخمین گارتنر تا سال 2020 این درآمد به 1.3 میلیارد دلار می‌رسد (شکل 1).  شرکت ردموند از اولین مشتریان SD-WAN است. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های یک SD-WAN توانایی مدیریت چند نوع ارتباط از MPLS و شبکه‌های پهنای باند تا LTE است.

شکل 1

گابریلسون برای شعبه‌های مناطق روستایی اینترنت با سرعت پایین خریداری کرده است. برنامه SD-WAN شرکت VeloCloud (اولین شرکت تولید و توزیع SD-WAN در محیط کلاود) حداقل دو لینک را با هم تلفیق می‌کند و یک لینک پرسرعت تحویل می‌دهد. این پهنای باند برای استفاده از VoIP و تراکنش‌های مالی بسیار مناسب است. به‌نوعی SD-WAN برادر کوچک‌تر SDN (سرنام Software-Defined Networking) به حساب می‌آید. آن‌ها به‌ هم مرتبط و مبتنی بر نرم‌افزار هستند. در حالی که SDN برای مراکز داخلی یا شعب مرکزی سازمان‌ها به کار می‌رود، SD-WAN مفاهیمی بر پایه نرم‌افزار بودن را در خود دارد و در شبکه WAN، سطح مربوط به کنترل و نظارت را از سطح داده جدا می‌کند. SDN یک معماری است، در حالی که SD-WAN یک فناوری است که می‌توانید آن را خریداری کنید.
مدیریت یک شبکه WAN توسط نرم‌افزار مزایای قابل توجهی را برای گابریل فراهم کرد. او در همان ابتدا متوجه مشکلات و رویدادهای شبکه خود می‌شود و آن‌ها را با یک اینترفیس در شبکه WAN مدیریت می‌کند. در گذشته، اعمال تغییرات در پیکربندی شبکه در یکی از شعب سازمان، نیازمند تنظیمات و پیکربندی‌هایی به‌صورت دستی بود و یک متخصص باید در آن مکان حضور می‌یافت. اگر یک سازمان تصمیم به برقراری یک کنفرانس تلفنی با دیگر شعب خود می‌گرفت، بسیاری موارد از جمله میزان پهنای باند باید دوباره طراحی می‌شد. پهنای باند بیشتر نیازمند خرید، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی در هر شعبه از سازمان یا شرکت بود. 

مطلب پیشنهادی

چهار معماری SD-WAN برای امنیت شبکه
افسانه‌هایی که در مورد افزایش امنیت با SD-WAN گفته می‌شود

گابریلسون می‌گوید: «با SD-WAN ما تمام WAN را کنترل می‌کنیم و مدیریت و تغییر در آن بسیار آسان است. من می‌توانم پهنای باند هریک از شعب را به‌صورت مرکزی توسط یک محیط گرافیکی (GUI) کنترل کنم. همچنین، ما پهنای باند ضعیف با زمان بالا تهیه می‌کنیم.» 
فناوری‌های سازنده SD-WAN جدید نیستند و به‌صورت یک بسته با هم فعالیت دارند. فروشندگان اینترنت مجموعه‌ای از فناوری‌های متفاوت را پیشنهاد می‌دهند و از فروش چند لینک به یک سایت و مکان سر شوق می‌آیند. مدیریت متمرکز یک WAN هم چیز جدیدی نیست، اما ترکیب این دو به علاوه توانایی SD-WAN در به اشتراک‌گذاری پهنای باند شبکه بین لینک‌های WAN، بسته جدیدی شامل تمام این اجزا را فراهم می‌کند. بیشتر سازمان‌ها زیرساخت پیچیده‌ای برای شعب خود دارند که شامل روترها، کنترل‌کننده‌های مسیر در شبکه WAN، بهینه‌سازهای شبکه، فایروال‌ها و دیگر اجزای شبکه است که همگی گران هستند و پشتیبانی و مدیریت پیچیده‌ای دارند. به طور کلی، SD-WAN روترهای قدیمی شعب شرکت‌ها یا سازمان‌ها را در خود دارد و بیشتر سازمان‌ها فقط نیازمند اقدامات کوچکی هستند. فروشندگان SD-WAN چهار یا پنج مورد از مهم‌ترین قابلیت‌های آن مانند انتخاب مسیر و هزینه کم را با هم ترکیب و یکی می‌کنند (شکل 2). استقرار و توسعه SD-WAN مربوط به شرکت ردموند شامل یک جعبه از شرکت VeloCloud است که در هریک از شعب مجموعه قرار گرفته است و تمام ترافیک شبکه از طریق آن به بیرون هدایت می‌شود. انواع  SD-WAN یا به‌صورت یک نرم‌افزار بر روی دستگاه‌های زیرساخت یا ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار همانند SD-WAN شرکت VeloCloud اجرا و فروخته می‌شوند.

شکل 2

برآورد لرنر می‌گوید که یک SD-WAN می‌تواند حدود 2.5 برابر ارزان‌تر از معماری WAN سنتی باشد. یک WAN با 250 شعبه در معماری سنتی، هزینه‌ای معادل 1285000 دلار طی 3 سال دارد، اما با استقرار SD-WAN این هزینه به 452500 دلار کاهش می‌یابد. قابلیت استفاده از روترهای شبکه به همراه کاهش نیروی انسانی و زمان پشتیبانی، بزرگ‌ترین صرفه‌جویی کار با SD-WAN است.

مطلب پیشنهادی

مدرن‌سازی شبکه‌های گسترده قدیمی با SD-WAN
بازطراحی برای خودکارسازی و انعطاف‌پذیری بیش‌تر ولی هزینه کم‌تر

بازار فروشندگان SD-WAN به چند حوزه تقسیم می‌شود؟
گروه اول فروشندگان همیشگی محصولات SD-WAN در حوزه سوئیچینگ و روتینگ همچون سیسکو، اچ‌پی، هوآووی و Brocade هستند.
گروه دوم کارشناسان و متخصصان بهینه‌سازی شبکه WAN هستند که همواره محصولاتشان را در حوزه SD-WAN توسعه می‌دهند. از جمله به Silver Peak، Riverbed و Talari می‌توان اشاره کرد.
گروه سوم استارت‌آپ‌های مربوط به SD-WAN همچون VeloCloud، CloudGenix و Cato هستند.
گروه چهارم فروشندگانی هستند که تجهیزات قابل مدیریت مربوط به SD-WAN را ارائه می‌دهند که از آن جمله به AT&T، CenturyLink، Spring و Comcast Business می‌توان اشاره کرد. 
تعدادی از فروشندگان از ادغام شرکت‌ها با یکدیگر بسیار ناراحت می‌شوند. این فروشندگان از آن جهت ناراحت می‌شوند که بازار مربوط را از دست می‌دهند. به‌ طور مثال، شرکت سیسکو در آوریل Viptella و شرکت Riverbed نیز Ocedo را خرید.
این گسترش، توسعه سریع و آسان، مدیریت مرکزی و کاهش هزینه SD-WAN را به‌ یکی از گزینه‌های جذاب بسیاری از کسب و کارها تبدیل کرده است. در VMworld 2015، طبق تحقیقات شرکت ریوربد 29% از 260 شرکت‌کننده در آن مراسم، پیگیر موضوع SD-WAN بودند که فقط 5% آن‌ها تصمیم گرفتند از SD-WAN استفاده کنند. از طرف دیگر، 77% شرکت‌کنندگان پیگیر SDN بودند و 13% آن‌ها آن را انتخاب کردند. لرنر می‌گوید مشتریان SD-WAN خرده‌فروشان و مؤسسات مالی و اعتباری بودند که هرکدام شعب بسیار زیادی در کسب و کار خود داشتند.

SD-WAN چرا هنوز به شکل گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؟
اکنون سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر SD-WAN این همه مزیت دارد، پس چرا بیش از این فراگیر نشده است؟ بسیاری از سازمان‌ها برای کنترل روی شبکه‌های LAN و WAN خود از قوانین ASIC (که آن را با شرایط سازمان خود تغییر داده‌اند) استفاده می‌کنند که دارای فرآیند‌های طولانی برای تغییرات است. همچنین به نقل از لرنر، متخصصان و کارشناسان شبکه هم مخالف تغییرات هستند. در حالی که از لحاظ سخت‌افزاری شرایط برای به‌روزرسانی آماده است، انتظار می‌رود سازمان‌ها هرچه سریع‌تر به سمت SD-WAN بروند که ممکن است یک فرآیند‌ چند ساله باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟