راهنمای ساده برای شبکه‎های بی‎سیم
۶ گام ساده برای رسیدن به وای‌فای بهتر
این روزها ما با تعداد بی‌شماری از دستگاه‎های مختلف مواجه هستیم که همگی بخشی از اتصال اینترنت ما را طلب می‎کنند. همه ما به دنبال یک اتصال اینترنت پایدار و قوی هستیم، اما برای رسیدن به آن باید مواردی را در نظر داشته باشیم. در ادامه به شش نکته ضروری در مورد راه‌اندازی و نگهداری شبکه‎های وای‎فای اشاره خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

1- کجا می‎خواهید بهترین سیگنال وای‎فای را داشته باشید

شاید در ابتدا این یکی از ساده‎ترين سوالات ممکن به نظر برسد، اما خیلی از ما در پاسخ دادن به آن با تردید مواجه می‎شویم و جواب مشخصی برای آن نداریم.

کار را با رسیدگی به ابزاری که می‎خواهید همیشه به شبکه دسترسی داشته باشد شروع کنید. هم دستگاه‎های ثابت مثل Apple TV یا زنگ درب ورودی، و هم ابزار متحرک مثل تلفن‎های هوشمند، تبلت‎ها و لپتاپ‎ها. وسایل ثابت شما قرار است کجا قرار بگیرند و شما معمولا کجا بیشتر از وسایل متحرک خود استفاده می‎کنید و بهترین نقطه برای دریافت سیگنال باید کجا باشد؟
این اطلاعات همچنین به شما کمک می‎کند تا تصمیم بگیرید آیا می‎خواهید امواج وای‎فای در همه جای خانه یا محل کار شما به طور یکسان ارسال شود و یا هر بار تنها به بخشی از محیط نیاز دارید.

2- کمربندها را از ابتدا محکم ببندید

تجربه نشان می‎دهد معمولا سخت‌افزار در نظر گرفته شده برای مصارف خانگی نسبتا ضعيف هستند و نمی‎توان انتظار چندانی از آنها داشت. البته در این بین شاید بتوان نمونه‎های خوبی را نیز پیدا کرد. یا ممکن است شما بتوانيد یک روتر ارزان‌قیمت تهیه کنید و با نصب یک میان‌افزار ثالث مثل Tomato ،OpenWRT یا DD-WRT توانایی آن را افزایش دهید، اما برای انجام این کار به وقت و تلاش زیادی نیاز است.

شاید بهترین و ساده‎ترين کار این باشد که از همان ابتدا به سراغ تجهيزات پایدار و قدرتمند برویم. یکی از بهترین آنها Ubiquiti Networks است که نه تنها سخت‌افزار آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، بلکه گزینه‎های پیکربندی پیشرفته‎ای از جمله هدایت امواج و تقسیم عادلانه پهنای باند را در اختیار شما قرار می‎دهد.

شاید به نظر برسد به دست آوردن چنین امکاناتی نیازمند صرف هزینه بالایی باشد، اما یک دستگاه مناسب آنقدر که شما تصور می‎کنید، گران‎قيمت نیست. یک اکسس‌پوینت AP AC Pro زیر 150 دلار است و این تمام چیزی است که شما برای ساخت یک شبکه خانگی ایده‎ال نیاز دارید.

3- با دقت یک مکان مناسب برای روتر/اکسس‌پوینت خود انتخاب کنید

خیلی از مواقع کاربران برای راحت شدن کار روتر را کنار پریز تلفن یا پریز برق قرار می‎دهند اما بعدا از سیگنال ضعيف اتاق نشیمن شکایت دارند، زیرا روتر و اتاق نشیمن در دو انتهای مختلف خانه قرار دارند.

توصیه می‎شود همیشه قبل از مستقر کردن روتر یا اکسس‌پوینت، مکان موردنظر را آزمایش کنید. حتی اگر لازم بود سعی کنید با افزایش طول سیم برق و کابل اترنت موقعیت‎های مختلف را بررسی کنید. بهترین مکان برای قرار گرفتن روتر یک نقطه مرکزی از خانه و تا حد امکان در ارتفاع بالا است.

باید مراقب دستگاه‎هایی که روی امواج وای‎فای اختلال ایجاد می‎کنند، نیز باشید. فرهای مایکروویو، تلفن‎های بی‎سیم یا دستگاه‎های وای‎فای همسایه‎ها از جمله آنها هستند. همچنین اگر در ساختمان شما از بتن، فلز یا آیینه زیاد استفاده شده باشد، اینها نیز می‎توانند باعث بروز مشکل شوند. حتی انسان نیز به واسطه آب موجود در بدن اگر بین روتر و دستگاه مهمان قرار بگیرد، قدرت امواج وای‎فای را کاهش می‎دهد. شاید برایتان عجیب باشد اگر ببینید یک جابه‌جایی کوچک روتر می‎تواند تا میزان زیادی قدرت سیگنال اتاق‎های مجاور را افزایش دهد.

4- اگر می‎توانید از اترنت استفاده کنید

دستگاه‎های ثابت مثل تلویزیون هوشمند، اپل تی‎وی، کامپیوترهای دسکتاپ و دستگاه‎های NAS از جمله ابزاری هستند که بهتر است با کابل به شبکه متصل شوند. هرچه بیشتر بتوانيد از اترنت به جای وای‎فای استفاده کنید، ازدحام شبکه شما کمتر خواهد شد.

اگر با کابل‌کشی اترنت در اطراف دفتر کار یا خانه خود راحت نیستید، ساده‎ترين کار برای کم کردن کابل‌کشی این است که دستگاه سیم دار خود را نزدیک به روتر یا گت‎وی قرار دهید.

5- قدرت سیگنال را آزمایش کرده و تداخلات احتمالی را پیدا کنید

اپلیکیشن‎هایی وجود دارند که می‎توانند به شما در جستجوی نواحی تحت پوشش امواج وای‎فای و اندازه‌گیری قدرت سیگنال کمک کنند و تداخلات احتمالی را پیدا کنند.

ما به شما توصیه می‎کنیم برای اندروید از Network Analyzer Pro استفاده کنید و برای مک و ویندوز می‎توانید از اپلیکیشن قدرتمند NetSpot استفاده کرده و جزئیات زیادی در مورد شبکه به دست آورید. به این شكل شما می‎توانید اطلاعات زیادی در مورد نحوه پراکندگی امواج وای‎فای به دست آورید.

6- مراقب تنظیمات پيش‌فرض باشید

رها کردن تنظیمات در حالت پیش‌فرض می‎تواند در برخی شرایط برای شما مشکل‌ساز شود. یک نمونه مشخص در این رابطه کانال‎های وای‎فای هستند. در بیشتر روترها برای فرکانس 2.4 گیگاهرتز امواج وای‎فای، کانال 6 به عنوان پیش‌فرض در نظر گرفته شده است. بنابراین، اگر در یک محیط شلوغ (از نظر تعداد شبکه‎های وای‎فای) قرار دارید، بهتر است شما از این کانال اجتناب کنید تا با مشکل تداخل مواجه نشوید. به جای آن کانال‎های 1 یا 11 (یکی از دو کانال نسبتا آزاد هستند) را امتحان کنید.

برای فرکانس بی‎سیم 5 گیگاهرتز سری N یا AC مشکل تداخل کمتر رخ می‎دهد، زیرا کانال‎های بیشتری برای آن وجود دارد. اما در هر صورت اگر برای تعیین وضعیت قدرت سیگنال و تداخلات از اپلیکیشن استفاده می‎کنید. بهتر است کانال‎های وای‎فای اشغال شده پیرامون خود را نیز بررسی کنید. اگر در تنظیمات کانال روتر گزینه auto نیز در اختیار شما است، می‎توانید از آن نیز استفاده کنید (هر چند در روترهای معمولی خانگی معمولا این گزینه به درستی کار نمی‎کند).

در نهایت این که همیشه سعی کنید قبل و بعد از اعمال تغییرات شبکه را آزمایش کنید تا ببینید آیا تلاش شما تاثیر مثبت یا منفی روی عملکرد شبکه داشته است. همان‎گونه که در تجربيات خود ممکن است با آن برخورد کنید، بعضی از تغییراتی که شما برای بهبود شرایط انجام می‎دهید، ممکن است نتیجه معکوس داشته و اوضاع را بدتر کند. در این شرایط شما همیشه می‎توانید به تنظیمات قبلی بازگشته و اوضاع را به حالت اول برگردانید.  

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟