۱۲ نرم‌افزار مدیریت بر شبکه و ترافیک شبکه
نرم‌افزارهایی برای کنترل پهنای باند و نظارت بر شبکه (بخش پایانی)
در بخش اول این مطلب به معرفی شش نرم‌افزار نظارت بر شبکه برای کاربردهای مختلف پرداختیم. در بخش دوم و پایانی باز هم می‌خواهیم شش نرم‌افزار کاربردی دیگر برای مدیریت شبکه و پهنای‌باند معرفی کنیم.

1606683296_1_0.gif

EMCO Network Inventory Enterprise 5.8.15.9704؛ ویژه مدیران شبکه‌ها

همان ‌گونه که ممکن است از نام این نرم‌افزار حدس زده باشید، EMCO Network Inventory به‌منظور بازرسی یک کامپیوتر و ارائه گزارش در ارتباط با قطعات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بی‌شک این نرم‌افزار به سازمان‌هایی که از شبکه‌هایی در مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند کمک فراوانی می‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند همه کامپیوترهایی که به شبکه متصل هستند را ارزیابی کند و اطلاعات جامعی در ارتباط با سیستم‌عامل، سرویس‌ها و هر آن چیزی که به کامپیوترها و شبکه متصل می‌شود در اختیار شما قرار دهد. اطلاعاتی که از این سامانه‌ها جمع‌آوری می‌شوند در ادامه به بانک ‌اطلاعاتی درون سازمانی اضافه می‌شوند تا مدیران به‌راحتی این اطلاعات را مشاهده کنند. این نرم‌افزار به‌خوبی قادر به استخراج کوچک‌ترین اطلاعات مرتبط با تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. حتی قادر است متغیرهای محیطی، منابعی که به‌صورت پنهانی به اشتراک قرار گرفته‌اند، شماره سریال سیستم‌عامل، وصله‌های امنیتی نصب شده روی یک سیستم و... را بررسی کند و گزارش جامعی در اختیار مدیر قرار دهد. با استفاده از این اطلاعات مدیران به‌راحتی بر وضعیت سامانه‌های کاربران خود نظارت خواهند داشت.

لینک دانلود

EMCO Remote Screenshot v2.5.12.125؛ ویژه مدیران شبکه

نرم‌افزار جالب دیگری که از سوی EMCO ارائه شده به مدیران اجازه می‌دهد از صفحه دسکتاپ سامانه‌های متصل به شبکه عکس‌برداری کنند. افرادی که وظیفه مدیریت بر شبکه‌های کامپیوتری را عهده‌دار هستند، به‌خوبی از این موضوع آگاهند که این نرم‌افزار تا چه اندازه می‌تواند مفید واقع شود. این نرم‌افزار به‌شکل کاملاً نامحسوسی به مدیران کمک می‌کند کامپیوترهای کاربران را تحت نظر قرار دهند. این نرم‌افزار به مدیران اجازه می‌دهد تصاویری که ضبط می‌کنند را به‌صورت جداگانه آرشیو کنند.

لینک دانلود

HTTP Debugger Pro v7.2؛ ویژه مدیران سایت‌ها و وبلاگ‌ها

پروتکل HTTP یکی از پراستفاده‌ترین پروتکل‌های حال حاضر است. در حالی که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه امنیت به مدیران سایت‌ها پیشنهاد داده‌اند که به‌سمت HTTPS مهاجرت کنند، هنوز هم HTTP به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مشکلی که در ارتباط با این پروتکل وجود دارد این است که بعضی از بسته‌های ارسالی به‌سمت مقصد ممکن است هیچ‌گاه ارسال نشوند. نرم‌افزار HTTP Debugger Pro به شما اجازه می‌دهد بر ارتباطات و بسته‌های داده‌ای که روی این پروتکل در حال انتقال هستند نظارت کنید. مدیران سایت‌های بزرگ و حتی دارندگان وبلاگ‌های شخصی به‌راحتی قادر هستند از طریق این نرم‌افزار بر پروتکل فوق نظارت داشته باشند و طیف گسترده‌ای از مشکلات سایت‌ها و سرورها و همچنین مشکلاتی که در ارتباط با نحوه دسترسی به سایت‌ها بر مبنای پروتکل HTTP وجود دارد را از طریق این نرم‌افزار برطرف کنند. بدون شک برنامه‌نویسان سمت کلاینت/ سرور نیز از مخاطبان اصلی این نرم‌افزار هستند. از جمله ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار به نظارت دقیق بر بسته‌های ارسالی، تحلیل ترافیک پروتکل HTTP از طریق مرورگرها، پشتیبانی از مودم‌ها و اتصالات مختلف و... می‌توان اشاره کرد.

لینک دانلود

NetWorx v6.0.1؛ ویژه کاربران خانگی

اگر به‌دنبال نرم‌افزاری برای نظارت بر ترافیک اینترنت مصرفی خود هستید پیشنهاد می‌کنیم نرم‌افزار NetWorx را مورد آزمایش قرار دهید. این نرم‌افزار از طریق ابزارهای پیشرفته به شما اجازه می‌دهد بر فعالیت‌های شبکه و همچنین ارتباطات اینترنتی کنترل داشته باشید. کاربران عمدتاً از این نرم‌افزار به‌منظور کنترل مواردی همچون سرعت اتصال، پهنای باند و آزمایش شبکه استفاده می‌کنند. اگر نرم‌افزار یا حتی بدافزاری به‌صورت پنهانی در حال استفاده از پهنای باند شما است، این نرم‌افزار به‌سرعت این موضوع را به شما گزارش می‌دهد. مدیریت بر دانلود و بارگذاری فایل‌ها، ارائه گزارشی از تاریخ و زمان اتصال به شبکه در ساعات مختلف شبانه‌روز، انجام آزمایش‌های روتین همچون پینگ و ردیابی مسیر، هماهنگ بودن با انواع مختلفی از مکانیسم‌های ارتباطی (دایل‌آپ، اینترنت پرسرعت و...)، پشتیبانی از نسخه‌های مختلف ویندوز و... از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار هستند. 

لینک دانلود

 

BWMeter v7.2.0؛ ویژه کاربران خانگی

BWMeter یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهایی است که برای اندازه‌گیری و کنترل پهنای باند در اختیار کاربران قرار دارد. این نرم‌افزار به‌سادگی قادر است پهنای باند مصرفی و همچنین تمام ترافیک ورودی و خروجی به کامپیوتر و یک شبکه را اندازه‌گیری کند. BWMeter قادر است تمام بسته‌های داده‌ای که از سوی پورت‌ها و پروتکل‌های مختلف به درون یک کامپیوتر وارد یا از آن خارج می‌شوند را مورد تحلیل قرار دهد. محدود کردن سرعت کاربران و همچنین وارد کردن سایت‌ها به فهرست سیاه، ارائه یک نمودار گرافیکی، کنترل پهنای باند مصرفی در شبکه‌های Lan، ارائه گزارش ماهانه یا روزانه در ارتباط با میزان داده‌های ارسالی و دریافتی، رابط کاربری نسبتاً ساده، پشتیبانی از سرویس‌های مختلف اینترنتی و... از دیگر ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار هستند. 

لینک دانلود

Cisco Network Magic Pro Edition 5.5.9195؛ ویژه کاربران خانگی و تجاری

امروزه بسیاری از کاربران خانگی و تجاری ترجیح می‌دهند به‌جای ساخت شبکه‌ای مبتنی بر کابل‌ها از یک شبکه بی‌سیم استفاده کنند. مزیت شبکه‌های بی‌سیم در این است که به ملزوماتی همچون هاب یا کابل‌کشی نیازی نیست و دستگاه‌های بی‌سیم خود فرآیند انتقال اطلاعات را مدیریت می‌کنند. اما برای طراحی درست و ساختمند چنین شبکه‌هایی به نرم‌افزارهایی نیاز است که قادر باشند بر شبکه‌های بی‌سیم کوچک نظارت و مدیریت کنند. Network Magic از طریق گزینه‌ها و تنظیمات گسترده به کاربران کمک می‌کند از دردسرهای تنظیمات پیچیده به دور باشند. پیکربندی و ساخت ارتباطات، حل مسائل مربوط به فرآیند به اشتراک‌گذاری داده‌ها و همچنین برقراری امنیت داخلی چنین شبکه‌هایی از جمله قابلیت‌هایی است که این نرم‌افزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما توانمندی‌های این نرم‌افزار محدود به چند موردی نمی‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم. به اشترا‌ک‌گذاری چاپگر به‌منظور استفاده تمام کاربران از آن، به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پیاده‌سازی خودکار تنظیمات، نظارت و کنترل دقیق بر نحوه استفاده کاربران از شبکه، برطرف کردن مشکلات مربوط به ارتباطات و خطایابی آن‌ها در زمان بروز مشکل در شبکه، تأمین امنیت شبکه به‌منظور اجتناب از دسترسی‌های غیرمجازی و حملات هکری، ارائه مشاوره‌های لازم برای مدیریت بر شبکه، دسترسی از راه دور به فایل‌ها، ابزار سنجش سرعت اینترنت به‌منظور بهینه‌سازی ارتباطات، ارائه گزارش‌های روزانه، طراحی گرافی از شبکه و همچنین ارائه یک پانل کنترل قدرتمند از جمله ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار هستند.

لینک دانلود

 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟