راهنمای خريد بهترين سوئيچ لايه 3 شبکه برای شبکه‌های متوسط تا بزرگ
سوئیچ‌ها، از مهم‌ترین فاکتورهای یک شبکه کامپیوتری هستند و دستگاه‌های مختلف شبکه را به یک‌دیگر متصل می‌کنند. در این مطلب، به تعریف سوئيچ، سوئیچ لایه 3 و مواردی که قبل از تهیه سوئیچ باید توجه کنید، خواهیم پرداخت. سپس، در ادامه، 8 مورد از بهترین سوئیچ‌های لایه 3 موجود در بازار ایران را معرفی خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

سوئیچ چیست؟

سوئیچ‌ها، با اتصال همه دستگاه‌ها، از جمله کامپیوترها، چاپگرها، دوربین‌ها و سرورها در یک شبکه، به اشتراک‌گذاری منابع را آسان می‌کنند. با استفاده از سوئیچ، دستگاه‌هایی که به آن متصل می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بدون سوئیچ، اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر برای ایجاد یک شبکه کوچک، امکان‌پذیر نیست. سوئیچ، بسته‌ها را دریافت می‌کند و آن‌ها را به مقصد خود در شبکه محلی (LAN) هدایت می‌کند و بر خلاف هاب‌های تکرار کننده، که داده‌ها را به تمام پورت‌ها، جز پورتی که دریافت کرده‌اند، ارسال می‌کنند، یک سوئیچ شبکه مقصد را می‌داند و داده را تنها به پورت متصل به دستگاه مورد نظر (مقصد) ارسال می‌کند. در واقع، سوئیچ یک بریج چند پورتی است که از آدرس‌های MAC برای ارسال داده در لایه پیوند داده (لایه 2) مدل OSI استفاده می‌کند. برخی از سوئیچ‌ها، همچنین، می‌توانند داده‌ها را در لایه شبکه (لایه 3) با افزودن قابلیت مسیریابی ارسال کنند. به این سوئیچ‌ها، سوئیچ لایه 3 یا سوئیچ مالتی‌لیر می‌گویند.

سوئیچ لایه 3 چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم، سوئیچ لایه 3، عملکرد یک سوئیچ و روتر را ترکیب می‌کند. این دستگاه، می‌تواند به‌عنوان یک سوئیچ برای اتصال دستگاه‌های شبکه LAN به کار گرفته شود یا با استفاده از پروتکل‌های مسیریابی، برای مسیریابی داده‌ها استفاده شود. در واقع، این نوع از سوئيچ، هم به عنوان سوئیچ و هم به عنوان روتر عمل می‌کند. به همین دلیل است که به سوئيچ‌های لایه 3، سوئیچ مالتی لیر نیز می‌گویند. سوئيچ‌های لایه 3، سریع‌تر از روتر معمولی هستند. توجه داشته باشید که این سوئیچ‌ها با آن‌که انعطاف‌پذیری زیادی به شبکه می‌دهند، محدودیت‌هایی نسبت به روترها دارند و در مواقعی نمی‌توانند جایگزین روتر شوند. در واقع، نمی‌توانید روترها را به‌طور کامل کنار بگذارید و برای مسیریابی ترافیک در داخل و خارج از سازمان خود، به روترها و سوئیچ‌های لایه 3 نیاز خواهید داشت.

چرا باید یک سوئیچ لایه 3 تهیه کنیم؟

این‌که شما به یک سوئیچ لایه 3 احتیاج دارید یا خیر، کاملا به سایز شبکه شما و پیکربندی‌های آن بستگی دارد. در صورتی‌که پاسخ شما به هر یک از سوال‌های زیر مثبت باشد، باید به فکر تهیه یک سوئیچ لایه 3 برای کسب‌وکار یا شرکت خود باشید.

  • آیا در شبکه خود VLANها را پیکربندی کرده‌اید؟ یا قصد دارید در آینده این کار را انجام دهید؟
  • آیا بخش‌های جداگانه، برای امنیت بیشتر و عملکرد بهتر شبکه، به broadcast domains های جداگانه احتیاج دارند؟
  • آیا سابنت‌هایی (زیرشبکه‌ها) دارید که از طریق روتر متصل شده‌اند؟

مهم‌ترین مواردی که قبل از تهیه سوئیچ لایه 3 باید توجه کنید:

تعداد پورت سوئیچ

تعداد پورت‌های موجود در سوئیچ شبکه شما اهمیت بسیاری دارد، زیرا تعداد دستگاه‌های قابل اتصال به آن را تعیین می‌کند. برای انتخاب تعداد پورت سوئیچ، باید تعداد کاربران یا به اصطلاح end userها و احتمال افزایش آن‌ها در آینده، در نظر گرفته شوند. از طرفی، اتصال سوئیچ‌ها به دستگاه‌های دیگر مانند، سایر سوئیچ‌ها و روترها باعث کاهش ظرفیت پورت سوئیچ می‌شود. بنابراین، در هنگام انتخاب تعداد پورت سوئیچ، این نکته را نیز به خاطر داشته باشید.

نحوه نصب و قرارگیری سوئیچ

سوئیچ‌ها را می‌توان در رک، روی دیوار یا روی میز نصب کرد. سوئيچ‌های رک‌مونت، معمولا، برای محیط‌های حرفه‌ای و نصب در رک، مانند مراکز داده طراحی شده‌اند. سوئيچ‌های دسکتاپ، در تمامی سطوح صاف قابل نصب هستند و در بازار تنوع بیشتری دارند. سوئيچ های دیواری نیز دارای کیت‌هایی برای نصب بر روی دیوار هستند.

پشتیبانی از قابلیت PoE

با استفاده از فناوری PoE، نیروی برق به همراه داده‌های شبکه روی کابل اترنت منتقل می‌شوند. این فناوری، به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، زیرا نیازی به کابل برق اضافی ندارید. از طرفی از دستگاه‌های شما در برابر ولتاژ کم یا زیاد محافظت می‌کند و کاملا انعطاف‌پذیر است، چراکه دستگاه‌های سازگار با PoE را می‌توان در هر مکانی، بدون نگرانی از داشتن پریز برق در نزدیکی، نصب کرد. بنابراین، پشتیبانی از قابلیت PoE، یک مزیت بزرگ برای سوئیچ‌ها محسوب می‌شود.

معرفی بهترین سوئیچ‌های لایه 3

در ادامه، لیستی از بهترین سوئیچ‌های لایه 3 برای شبکه‌های متوسط تا بزرگ، تهیه کرده‌ایم. اگر به‌دنبال سوئیچ مناسب برای سازمان یا شرکت خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم لیست زیر را از دست ندهید. در این لیست، سوئیچ‌ها بر اساس تعداد پورت از کم به زیاد معرفی شده‌اند. (در صورت برابر بودن تعداد پورت‌ها، سایر ویژگی‌های سوئیچ، مانند قابلیت PoE، در نظر گرفته شده است.)

سوئیچ WS-C3750E-24TD-S سیسکو

  • تعداد پورت: 24
  • قابلیتPoE : ندارد

سوئیچ مدل WS-C3750E-24TD-S، از سری 3750 کمپانی سیسکو است که امکان افزایش ظرفیت سوئیچ را با قابلیت استک شدن تا 9 سوئيچ را فراهم می‌کند و دارای 24 پورت اترنت است. این سوئیچ، با ارائه مسیریابی لایه 3 و پشتیبانی از پروتکل‌های مسیریابی برای IPv4 و IPv4، برای کسب‌وکارهای متوسط مناسب است و عملکرد بالایی را ارائه می‌دهد. فناوری auto MDI/MDIX در پورت‌های سوئیچ‌ WS-C3750E-24TD-S پشتیبانی می‌شود و دیگر نیازی نیست نگران نوع کابل باشید.

سوئیچ روتر CRS125-24G-1S-RM میکروتیک

  • تعداد پورت: 26
  • قابلیتPoE : دارد

مدل CRS125-24G-1S-RM از Cloud Router Switch که سری جدید Smart Switch میکروتیک است یک دستگاه ترکیبی از بهترین ویژگی‌های یک روتر کاملا کاربردی و یک سوئیچ لایه 3 است که توسط RouterOS طراحی شده است. مدل CRS125-24G-1S-RM، در واقع به‌صورت پیش‌فرض، یک سوئیچ است و تمام ویژگی‌های یک سوئیچ را شامل می‌شود و  در صورت تمایل، می‌توان پورت‌ها را از تنظیمات سوئیچ حذف کرد و برای اهداف روتینگ استفاده کرد. این سوئیچ، دارای 24 پورت گیگابیت اترنت و 1 پورت SPF و 1 پورت ترکیبی است.

سوئیچ هوشمند CSS326-24G-2S+RM میکروتیک

  • تعداد پورت: 26
  • قابلیتPoE : دارد

سوئیچ CSS326-24G-2S+RM از میکروتیک، دارای 24 پورت گیگابیت اترنت و 2 پورت SFP+ است که قابل نصب در رک است و علاوه بر ارائه ویژگی‌های سوئیچینگ، می‌تواند در لایه 3 نیز کار کند. مدیریت این سوئیچ‌ها، به سادگی قابل انجام است و از سیستم عامل swOS پشتیبانی می‌کنند. این سوئیچ، تمام عملکردهای اساسی یک سوئیچ مدیریت شده را در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان port-to-port forwarding، اعمال فیلتر MAC، پیکربندی VLANها و اعمال محدودیت پهنای باند را پشتیبانی می‌کند. همچنین، دارای فناوری PoE است.

سوئيچ DGS-3620-28TC دی لینک

  • تعداد پورت: 28
  • قابلیتPoE : ندارد

این مدل از دی لینک، از نسل سوئیچ‌های xStack است که عملکرد عالی، انعطاف‌پذیری، امنیت و قابلیت اطمینان بالایی را برای شبکه‌های SMB و شرکت‌ها و سازمان‌ها، ارائه می‌دهد. سوئیچ DGS-3620-28TC، دارای 20 پورت اترنت، 4 پورت SPF+ و 4 پورت ترکیبی است. این سوئیچ، یک سوئیچ مدیریتی لایه 3 است و قابلیت‌های مدیریتی بسیاری را ارائه می‌دهد. این سوئیچ‌ها‌، تا 12 واحد تحت یک IP، قابل استک شدن هستند و می‌توانند در مجموع حداکثر 576 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند را ارائه دهند.

سوئیچ WS-C3650-48PS-S سیسکو

  • تعداد پورت: 52
  • قابلیتPoE : دارد

سوئیچ WS-C3650-48PS-S، از سری سوئیچ‌های catalyst 3650 است که 48 پورت گیگابیت اترنت POE+ و 4 پورت ثابت 1G SFP ارائه می‌دهد. این سوئيچ‌ها، قابلیت استک شدن دارند و تا 9 سوئیچ را می‌توان استک کرد. هر 48 پورت سوئیچ WS-C3650-48PS-S، از PoE+ پشتیبانی می‌کنند. PoE+، قابلیت پیشرفته‌ای است که امکان انتقال داده و برق را از طریق یک کابل واحد فراهم می‌کند و نیازی به کابل اضافی نیست برای انتقال برق نیست.

سوئیچ JL262A HPE Aruba 2930F HP

  • تعداد پورت: 52
  • قابلیتPoE : دارد

سوئیچ مدل JL262A از سری Aruba 2930F اچ پی، دارای 48 پورت گیگابیت اترنت PoE+ و 4 پورت SPF است. تمام 48 پورت آن دارای ویژگی autosensing هستند. این سوئیچ‌های لایه 3، به‌راحتی قابل مدیریت هستند و از IPv6 پشتیبانی می‌کنند و با ابزارهای پیشرفته مدیریت و امنیت شبکه‌، مانند Aruba Clear Pass Policy Manager و Aruba Airwave، برای شرکت‌های بزرگ، SMBها ایده‌آل هستند.

سوئیچ SG350-52 سیسکو

  • تعداد پورت: 52
  • قابلیتPoE : ندارد

سوئيچ SG350-52 از سیسکو، دارای 48 پورت گیگابیت اترنت، 2 پورت ترکیبی و  2پورت SPF است. این مدل از سیسکو نیز یکی از بهترین‌ سوئیچ‌های لایه 3 موجود در بازار است که با قابلیت‌های پیشرفته، عملکرد بالا و مدیریت ساده‌ای که ارائه می‌دهد، نیازهای کسب‌وکارهای متوسط شما را برآورده می‌کند.

سوئیچ DGS-3630-52TC دی لینک

  • تعداد پورت: 52
  • قابلیتPoE : ندارد

سوئیچ DGS-3630-52TC، دارای 44 پورت اترنت، 4 پورت SPF+ و 4 پورت ترکیبی است. در لایه 3 عمل می‌کند و از تمامی پروتکل‌های مسیریابی مانند OSPF ،EIGRP ،ISIS، برای IPv4 و IPv6، پشتیبانی می‌کند. سایر ویژگی‌هایی که در این سوئیچ پشتیبانی می‌شود، SRM برای مدیریت منابع سیستم و RPS، است. سوئیچ DGS-3630-52TC، دارای عملکرد بالا، انعطاف‌پذیری، تحمل خطا و ویژگی‌های نرم‌افزاری پیشرفته برای SMBها، SMEها، شرکت‌های بزرگ و ISPها است. سوئیچ‌های سری DGS-3630 دی لینک نیز قابل استک شدن هستند و ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای صاحبان کسب‌وکارها ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط: 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟